Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Hvordan gjør jeg det? ← Og hva koster det?
mee mee Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 jeg tok med en katt fra bodø til oslo, hadde katten i bur i flyet. men nå må man vell ha en spesiell katte bag. så kostet det ca 150 kr tror jeg det var.
Gjest beekeeper Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Kjøp en bag i dyrebutikken som er tilpasset en katt, men pass på at den er godkjent for å ha på fly. Akkurat målene husker jeg ikke, men slike bager har de stort sett i alle dyrebutikker. Da kan du ha den med deg inne på flyet. Grunnen til disse eksakte målene tror jeg er fordi man skal ha dem under setet? :klø: Lykke til
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Og pass på at det ikke er hyperallergikere på flyet. Da kan det hende pus må stå igjen, hvis ikke kabinpersonalet er villige til å ta pusen inn på arbeidsområdet sitt. Men kan man ikke sende katter på samme måte som man sender hunder, da? I bagasjerommet? Skulle ønske man måtte det, for har jeg sittet på et fly med pusekatt i, kan man være garantert at jeg er dårlig i minst et døgn etterpå. Spiller ingen rolle om pusen i bagen sin er i andre enden av flyet enn meg, for lufta på fly blir bare resirkulert, så da kommer katteflasset opp i nesa mi samme hva.
Vendie Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Og pass på at det ikke er hyperallergikere på flyet. Da kan det hende pus må stå igjen, hvis ikke kabinpersonalet er villige til å ta pusen inn på arbeidsområdet sitt. Men kan man ikke sende katter på samme måte som man sender hunder, da? I bagasjerommet? Skulle ønske man måtte det, for har jeg sittet på et fly med pusekatt i, kan man være garantert at jeg er dårlig i minst et døgn etterpå. Spiller ingen rolle om pusen i bagen sin er i andre enden av flyet enn meg, for lufta på fly blir bare resirkulert, så da kommer katteflasset opp i nesa mi samme hva. ← Sier du ikke fra om at du er allergiker når du bestiller reisen da? Har man fått innvilget søknaden om å ha med kjæledyr på flyet, så skal dyret faktisk få være med selv om det plutselig dukker opp noen som er allergiske. 1
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Sier du ikke fra om at du er allergiker når du bestiller reisen da? Har man fått innvilget søknaden om å ha med kjæledyr på flyet, så skal dyret faktisk få være med selv om det plutselig dukker opp noen som er allergiske. ← Nei, du tar feil der, gitt... Sitert fra http://www.birmanett.no/katten_hjemmet/flyfrakt.html: "Kan dyret sitte i cabin sammen med ledsageren? Vanligvis så er svaret nei, for som flyfrakt skal dyret plasseres i ett av lasterommene på flyet. Buret blir surret godt fast til gulvet, og det blir ikke lagt gjenstander rundt buret som kan stenge for luftehullene. I lasterommet blir det nå tilført oksygen og varme. Temperaturen blir da omtrent som i selve cabin der passasjerene sitter. Hvis derimot dyret går på eierens billett som baggasje kan det sitte i cabin hvis buret er et såkalt cabinbur (se lenger ned på siden for burstørrelser). Allergikere har rett til å nekte dyr sendt i cabin hvis de sitter nær. I noen tilfeller kan det gis dispensasjon for transportbur, så lenge dyret transporteres i en veske, som kan lukkes med glidelås under start og landing. Under start og landing har ledsager ansvaret for at dyret er plasseret forsvarligt under flysetet foran. Under selve flyvningen er det vanligvis tillatt å plassere buret på fanget. Etter landing er det også ledsagerens eget ansvar å kontakte relevante myndigheder, samt å sørge for at den nødvendige dokumentation er i orden. Det mest naturlige er å kontakte tollmyndigheten og/eller grenseveterinæren. De opplsyningene som gis her er ikke spesifikk gjeldende for alle flyselskap. Alle har ulike regler når det gjelder transport av dyr, og det anbefales derfor å kontakt flere ulike flyselskap for å sjekke hva som gjelder hos dem" Dersom man er hyperallergisk, har man med legeerklæring som sier at man ikke kan være i samme kabin som katter. Og da får ikke pus være i kabinen. Dette problemet er naturligvis størst på små fly. Sitter jeg fremst og en katteeier med katten i bag helt bakerst i et større fly, er det ingen problem på korte innenlandsflyginger. Og nei - det er ikke vits i å melde fra om at man er allergiker når man kjøper billetten, for det klarer de aldri å registrere allikevel
onyx Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Har reist mye med katten min i flycabinen, og det har aldri vært noe problem. En gang har vi opplevd å bli plassert ved en allergiker, men da fikk vi gratis oppgradering til buisnessclass nettopp fordi de IKKE kunne nekte å ta med katten siden plassen var bestilt og godkjent. Allergikere skal/bør opplyse om at de er allergiske når de bestiller billett. 1
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Jeg har opplevd problemer med det en gang, og da skulle jeg fly småfly, noe som medførte at jeg uansett ville ende nærme katten. Da endte katten i lasterommet. For jeg hadde opplyst om at jeg var allergisk da jeg bestilte, men det hadde de naturligvis ikke tatt hensyn til da katteeier kjøpte sin billett. Min billett var kjøpt først, og det var registrert katteallergi på meg. For øvrig har nå Widerøe og SAS/Braatens innført "allergibilletter", slik at det popper opp på skjermen "allergiker på fly" e.l. når man prøver å bestille "Cat in Cabin", slik at man får stoppet problemet med en gang. Det samme motsatt vei, naturligvis, dersom "Cat in Cabin" bestilles først, får man beskjed om det når man forsøker å bestille allergibillett, og kan da ta avgjørelsen om man vil være med det flyet, eller vente til et fly uten katt i kabinen. Det gjør det lettere for allergikere, og katteeiere å planlegge - jeg vet det da på forhånd at det vil være katt inne på flyet, og er det veldig viktig at jeg kommer med akkurat den flygingen, kan jeg få medisinert meg opp til en viss toleransegrense. Dette tar mange dager, og i disse dagene, samt minst en dag etter flyturen fungerer jeg ikke optimalt, da medisineringen medfører bl.a. store mengder kortison, som jeg blir veldig sliten av. Men som sagt - på store fly innenlands, evt på korte Europa-flygninger er det ikke noe stort problem, da kabinpersonalet kan omrokkere på seteplasseringen, slik at katten ender bakerst og allergikeren forrest.
onyx Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 For øvrig har nå Widerøe og SAS/Braatens innført "allergibilletter", slik at det popper opp på skjermen "allergiker på fly" e.l. når man prøver å bestille "Cat in Cabin", slik at man får stoppet problemet med en gang. Det samme motsatt vei, naturligvis, dersom "Cat in Cabin" bestilles først, får man beskjed om det når man forsøker å bestille allergibillett, og kan da ta avgjørelsen om man vil være med det flyet, eller vente til et fly uten katt i kabinen. ← Ja, heldigvis! Men så er det alltids noen som ikke gidder å opplyse om allergi og så forventer at alle tilpasser seg dem om det oppstår problemer... I mitt tilfelle hadde ikke passasjeren giddet å opplyse om problemet. Hadde det ikke vært 1 ledig sete på buisness i det stappfulle flyet, så hadde det blitt ganske større problemer ja. Man kan nemlig ikke uten videre sende dyr i lasterommet, det krever nemlig en helt annen type bur enn det jeg bruker i cabinen, i tillegg medfører det jo ekstra stress for dyret og i forbindelse med flybytte. Men av ren nysgjerrighet, hva gjør du om du havner ved siden av noen på flyet som har klær med kattehår/flass på da?
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Men av ren nysgjerrighet, hva gjør du om du havner ved siden av noen på flyet som har klær med kattehår/flass på da? ← Da er ihvertfall første natt, og påfølgende dag - pga søvnmangel - , av ferien min ødelagt... Er jeg riktig uheldig ender jeg på legevakta dit jeg kommer. Men da skal det være en lang flyreise og mye katteflass på "naboen", altså. (det er flasset som er problemet, ikke hårene.) Jeg elsker katter. Skulle gjerne hatt katt selv. Bare så synd at det aldri kommer til å gå.
Gjest gjesta Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg lurer veldig på hvordan dere går frem rent praktisk med kattesand o.l. i transporten
onyx Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg lurer veldig på hvordan dere går frem rent praktisk med kattesand o.l. i transporten ← Kattesand? Er det en voksen katt vil den likevel ikke spise/drikke eller gå på do under transporten. Min har aldri gjort det selv på reiser på 8-10 timer. Små kattunger vet jeg ikke, de bør uansett ikke få mat/vann rett før/under reisen.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #14 Skrevet 15. november 2006 I alle fall hos SAS så fungerer det som nevnt over her at dersom allergiker bestiller først så får man ikke bestille plass til dyr i kabinen, bestiller man dyret først er det det som får prioritet. Og skjer det feil i systemet så er SAS ansvarlig for å finne en løsning så lenge du kan bevise at du har gjort det du skal gjøre. Man kan jo også sende katt som cargo ja, men er jo ikke så morsomt for pus da. Men større hunder må man jo uansett sende der, og de overlever jo fint de. Mange doper dem nok litt ned på forhånd.
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #15 Skrevet 15. november 2006 (endret) Dette fant jeg på http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html#3.4.8: "Katter som stilles ut, reiser ofte med fly. Det tryggeste (for meg) er å få lov til å ha 'pet in cabin' - men dette blir ofte avslått, særlig dersom flere katter reiser med samme fly. Selv om du har bestilt 'pet in cabin' og har fått bekreftet dette, kan du likevel risikere at katten må ned i bagasjerommet på flyet (flere katter reiser med samme fly, allergikere reiser). Så utstyr deg for flybagasjerom uansett. Innlegget redigert. Reglene Arwen (mod) (edit: innlegget handler om katt i kabin vs katt i bagasjerom. Ta en titt på linken, de som lurer på noe. -niomi-) Endret 16. november 2006 av niomi
abelille Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Dere som bestiller allergiker-billetter: Ringer dere å bestiller da? Jeg har ikke sett noe kommentarfelt eller at jeg kan bestille egne allergi-billetter når jeg har bestilt på nett (både hos Norwegian og sas-braathens). Vanligvis koster det jo mer å ringe å bestille (og tar mer tid!). Vanligvis går det greit for meg, men særlig til jul kan det bli litt vel mange katter (i fjor var det 4 katter i kabinen, og selvsagt ikke samlet, da merket jeg det godt).
Gjest niomi Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 Jeg har hatt allergibillett bare en gang, og da ringte jeg, ja. Og billetten ble en god del dyrere enn om jeg kunne bestilt på nettet. Forresten merkelig at de tillot 4 katter på samme avgang - som regel tillater flyselskapene kun ett dyr ikabinen pr flygning. Og de burde i det minste samlet dem på ett stsed. Det hadde jeg forlangt, faktisk. (Nå kan jeg være rimelig sta, og får det som regel som jeg vil når det gjelder slike ting. )
onyx Skrevet 16. november 2006 #18 Skrevet 16. november 2006 Du kan bestille på nettet og så ringe flyselskapet med opplysninger etterpå. Da blir ikke billetten bekreftet før de har sjekket at det ikke er dyr i cabinen. Noen flyselskaper har et kommentarfelt der du kan legge inn slike opplysninger, f.eks. Widerø. Ja, det er lov med flere dyr i cabinen, men da MÅ de plasseres vekk fra hverandre såfremt dyrene ikke er kjent med hverandre fra før.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #19 Skrevet 16. november 2006 På SAS er det max to dyr i kabinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå