Gjest Gudrun Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Datteren min er 10 år og har hestedilla. Hun går nå og gnåler om å få begynne i pennyklubben(en hesteklubb) og jeg må si jeg stiller meg tvilende til det. Tittet innom pennyklubben.com og må ærlig innrømme at det var mye ræl i pakkene. Er deres barn med i sånne klubber, eller er dere enige med meg?
Gjest Gjesta Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Jeg syns også det er mye ræl i Pennyklubb-pakkene, men så er jeg heller ikke i målgruppen for denne klubben Pakke i posten er spennende og er barnet hesteinteressert er nok Pennyklubben veldig kjærkommen! Min største motforestilling mot Penny, er at bøkene er så utrolig dårlige. Dårlig språk og dårlige historier.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Jøss. Finnes Pennyklubben ennå, gitt. Jeg var medlem i TL-klubben (som det også følger med masse tull i) da jeg var liten, og selv da syntes jeg de fleste tingene var unødvendig og tullete. Og bøkene var ikke noe å skryte av det heller. Oversatt, dårlig litteratur. Jeg hater fortsatt maskoen til TL-klubben. Teite kladden eller hva han nå het. Men til spørsmålet: Jeg skjønner jenta di ganske godt, siden det er en klubb beregnet for nettopp hesteelskere, men er det pga bøkene, tingene eller annet hun har lyst til å melde seg inn for? Jeg har ingen barn så jeg kan ikke svare på hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, men kanskje hun kan være medlem en periode? Så ser hun hva det går ut på og om hun også oppfatter klubben som litt tullete blir det kanskje ikke like trist å melde seg ut som det å aldri ha vært medlem. Ellers så finnes det massevis av bøker på biblioteket hun kan låne gratis. Og helt sikkert hestelitteratur beregnet for unge piker også.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Jeg var med i pennyklubben under min lille hestefase. Innser nå at jeg bare fikk billig dritt, men da jeg var liten var det månedens høydepunkt. Leste jo de (vanvittig tamme) bøkene fra perm til perm da, og var alltid den beste i klassen til å lese - noe som jeg tror har litt med mitt medlemskap i disse klubbene å gjøre (var innom boing og tl-klubben og). Men de fleste jeg kjente som var med i slike klubber dreit i bøkene da..
Gjest Norwegian Blue Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg var medlem i en periode, og jeg var en av de som faktisk leste bøkene. *lesehest* Syntes det var en super klubb når jeg var med som 8-9åring.
Gjest gjesta Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 (endret) Er hun interessert i bøker generelt da? Hva med å spørre henne litt mer om ønsker og intensjoner i denne sammenheng? Det er vel heller ingenting i veien med å la henne prøve for en kort periode eventuelt? Klubben har sikkert en nettside hvor medlemsbetingelsene fremkommer? Jeg var selv med i flere bokklubber i min oppvekst, deriblant både Pennyklubben og den nevnte TL-klubben. Jeg synes det var storveis. Jeg elsket bøker generelt, og alt det rare man gjerne fikk med pakkene! Jeg håpte bestandig det skulle være noe særdeles fint i disse Men det skal sies at jeg hadde flere venninner som meldte seg kjapt inn og ut av både den ene og den andre bokklubben, og som overhodet ikke hadde interesse for bøkene. Selv om disse bøkene ikke hadde best kvalitet, var de utvilsomt med på å stimulere en leselyst som jeg har opprettholdt frem til i dag. Endret 14. november 2006 av Sprilla
Hu i Svingen Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Pennybøkene var helt konge da jeg var en liten hestejente.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Jeg tror bokklubber kan være en fin faktor for å få barn til å lese. Jeg var medlem i TL-klubben da jeg var liten, og selv om bøkene som nevnt her VAR elendige, oversatte amerikanske bøker, syntes jeg ikke det da. Elsket Barnevaktklubben og sånn:)
Gjest Hedda Gabler Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Pennybøker er ikke stor litteratur, men hvis hun leser bøkene hadde jeg latt henne få lov. Pennyperioden pleier som regel å gå over etter en stund likevel. Vil heller anbefale Bokklubbens barnebokklubber - tilby henne et medlemskap der først, kanskje?
Drua Skrevet 14. november 2006 #10 Skrevet 14. november 2006 Da jeg var liten hestejente var Pennyklubben helt supert :-D Jeg elsket å få pakke, og tingene/ "rælet" var det morsomste kanskje, men jeg leste alle bøkene fra perm til perm, og gjerne flere ganger. Ofte var begge bøkene lest ut etter bare noen dager, jeg koste meg med dem på sengen før jeg skulle sove. Siden jeg var en "ekte" hestejente og faktisk var i stallen også, fikk jeg bruk for ganske mye av det jeg fikk i pakkene. Da jeg ble litt eldre var jeg med i TL-klubben også, men den fikk aldri målt seg med Pennyklubben, bøkene var mindre og det var enda mer "ræl".
Gjest gjesta Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 var selv medlem i pennykluben til jeg ble 18 år. og når jentA mi begynner på skolen og fortsatt intreserer seg for hest som hun gjør nå så kommer jeg til å melde henne inn i pennyklubben....
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Jeg var medlem, slukte bøkene og elsket tingene. En gang vant jeg ridestøvler. Det var et av barndommens høydepunkter. Jeg har dem fremdeles. Så lenge hun leser bøkene, hadde jeg sagt ja. Det er bra for leselysten å lese mye, selv om kvaliteten på bøkene ikke er den beste. Du kan jo prøve å gi henne litt kvalitetslitteratur ellers.
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 (endret) Datteren min er medlem i Pennyklubben, og det er stor jubel i heimen når pakkene kommer. Det har vært mange ting som har fulgt pakkene, ræl for voksne, men små skatter for en hestegal jente på 11 år Hun er en skikkelig lesehest, så Pennybøkene slukes. Forøvrig leses det mye her i huset, og barna er medlem i to andre bokklubber. Den dagen hun ikke leser bøkene som kommer i Pennypakken, melder vi henne ut av klubben. Endret 15. november 2006 av Marillia
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #14 Skrevet 15. november 2006 Husker det var kjempe gøy med Pennyklubben. Jeg leste bøkene. Også måtte jeg betale selv. Mamma betalte bøker fra Barne og Ungdomsbokklubben (tror jeg den heter), mens jeg måtte selv betale for "sånt tull" som Pennyklubben. En grei løsning, syns jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #15 Skrevet 15. november 2006 Jeg tror bokklubber kan være en fin faktor for å få barn til å lese. Jeg var medlem i TL-klubben da jeg var liten, og selv om bøkene som nevnt her VAR elendige, oversatte amerikanske bøker, syntes jeg ikke det da. Elsket Barnevaktklubben og sånn:) ← Jeg var også medlem i TL-klubben. Elsket bøkene og pakkene når de kom. Har ikke tatt vare på stort av det i dag, men elsket det når pakkene kom. Hadde til og med Kladden bamse Bøkene slukte jeg. (Som de fleste andre bøker når jeg var i den alderen...) Hadde stort sett lest ut den ene boka i løpet av en dag. Klart ikke de største bidragene til litteratur historien, men jeg likte de da.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #16 Skrevet 15. november 2006 Jeg vil bare si at sammen med en del dårlige bøker og "ræl", kommer det en del (gode) faktabøker i pennyklubben. Da jeg var liten var dette det beste, og jeg lærte kjempemye nyttig!
Majabeth Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 Jeg var også medlem av Pennyklubben da jeg var 9-14 år. Fikk mange gode faktabøker. Og selv om de andre bøkene ikke er de beste jeg har lest så fikk de meg til å bli glad i å lese bøker. Jeg mener det er veldig viktig å lære seg å bli glad å lese bøker i denne alderen, ellers kommer man sjeldent inn i det seinere. Eldstejenta mi på 9 var medlem i fjor, men meldte seg ut da hun skulle begynne på kulturskolen. Det ble litt dyrt med begge deler. Men etter at hun ikke fikk plass likevel i kulturskolen har hun lyst til å melde seg inn i klubben igjen..
Gjest Eir Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Jeg var medlem selv, og leste alle bøkene,. Synes de var helt ok, men var ikke imponert over det litterære nivået, men må ta det for det det er, nemlig lett underholdningslitteratur, og hovedpoenget er at det handler om hest. (Jeg var også ivrig bruker av biblioteket, så klubbbøkene var ikke det eneste jeg leste.) Dersom barnet primært er interessert i bøkene, og ikke tingene får man forøvrig kjøpt mange av de tidligere bøkene i bruktbutikker.
Karamba Skrevet 15. november 2006 #19 Skrevet 15. november 2006 Dattera vår er med i TL-klubben, er også mye "ræl" der. Men hun elsker det! Hun har også vært med i Barnas Egen Bokklubb i en del år, og jeg må si at jeg er mer begeistret for den. Kvaliteten på bøkene er ihvertfall bedre. Men uansett så tror jeg det er bra å være med i bokklubb, for da blir en ihvertfall glad i å lese bøker.
Malama Skrevet 15. november 2006 #20 Skrevet 15. november 2006 Jeg har aldri vært medlem i pennyklubben (har nok å gjøre med min totale mangel på interesse for hest) Men jeg husker da jeg ville være med i TL-klubben, og mamma nekta. Jeg var med i bokklubbens barn, og mamma innså fort at de bøkene jeg kunne få i TL var ikke i nærheten av samme kvalitet. Også så tynne. Jeg lånte dem av venninner som var med, og leste jo et par bøker på en ettermiddag... (Jeg elsket også barnevaktklubben.) Jeg syntes det var "dårlig gjort" at jeg ikke fikk være i TL-klubben, slik "alle de andre" var. I ettertid skjønner jeg henne jo, jeg fikk mye bedre kvalitet på bøkene, og bøker som varte mye lenger før jeg hadde lest dem ferdig, gjennom den bokklubben jeg var i (og i min barndom var nok prioriteringer en nødvendighet, men vi led ingen nød) og ettersom jeg uansett lånte en god del av de bøkene, så fikk jeg mer enn nok av den "lettvindte" litteraturen, i tillegg til bøkene av litt høyere kvalitet som jeg fikk i min egen bokklubb. I dag ser jeg litt på det som når jeg kjøper kioskromaner: Jeg vet det er elendig kvalitet, jeg vet stort sett hvordan det kommer til å ende før jeg begynner, ogjeg vet at jeg leser ferdig boka veldig fort. Men av og til er det akkurat det jeghar lyst på, og da fyller den et formål. Om alternativet er en bokklubb med "bedre" bøker, ville jeg forsøkt å få henne interessert i det. Om alternativet er ingen bokklubb, så er jo dette bedre enn ingenting. Å lese er viktig, og å lese mye er nok viktigere enn å lese kvalitet (inntil en viss grense...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå