Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 ...Og da må det boikottes, sier "dem". Hvorfor det? Noen sier at det de ikke drikker det fordi det er amerikansk, men hva er så amerkansk med det? Er Coca Cola noe mere amerikansk enn andre ting fra USA? Hvordan er det mulig?
brumma* Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 (endret) Tja, de jeg vet om som boikotter gjør det pga selskapet Coca Cola og deres rimelig skruppelløse måter å drive business på. Har aldri hørt begrunnelsen "fordi det er amerikansk" før, men det er jo unektelig et veldig amerikansk produkt. Edit: Siden jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet ditt: det blir jo markedsført som et skikkelig "all american product" og de er veldig opptatt av å fronte den amerikanske livsstilen i reklamer og sånt. Kanskje derfor? Andre amerikanske varer er jo gjerne litt mer anonyme, så det hjelper ikke like mye å boikotte dem ift at folk skal ta hintet (altså se at du "er mot" usa på en eller annen måte). Endret 14. november 2006 av brumma*
skrue Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Tja, de jeg vet om som boikotter gjør det pga selskapet Coca Cola og deres rimelig skruppelløse måter å drive business på. Hva er det som er så skruppelløst? For min del driver de forretning som alle andre om enn i stor skala. Ikke noe galt i det synes jeg. Er vel endel som sier dette fordi er er politisk korrekt i visse miljøer.
brumma* Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Hva er det som er så skruppelløst? For min del driver de forretning som alle andre om enn i stor skala. Ikke noe galt i det synes jeg. Er vel endel som sier dette fordi er er politisk korrekt i visse miljøer. ← Nå er det forsåvidt ikke jeg som boikotter Cola, sånn for ordens skyld. Men at de ikke driver helt moralsk riktig overalt er det liten tvil om. Spesielt i fattige land. F.eks i India driver de en stor fabrikk på landsbygda et sted, og siden de lager brus trenger de vann. Masse vann. Som det selvfølgelig er mangelvare av. Men som det rike selskapet de er får de selvfølgelig det vannet de trenger- på bekostning av de fattige innbyggerene. Kunne dessverre kommet med flere lignende eksempler...
skrue Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Nå er det forsåvidt ikke jeg som boikotter Cola, sånn for ordens skyld. Men at de ikke driver helt moralsk riktig overalt er det liten tvil om. Spesielt i fattige land. F.eks i India driver de en stor fabrikk på landsbygda et sted, og siden de lager brus trenger de vann. Masse vann. Som det selvfølgelig er mangelvare av. Men som det rike selskapet de er får de selvfølgelig det vannet de trenger- på bekostning av de fattige innbyggerene. Kunne dessverre kommet med flere lignende eksempler... ← Jeg har lest om det jeg også. Men, de skaper arbeidsplasser og det er åpenbart et behov for varen siden anlegget finnes der. Et hvert land søker å legge til rette for industrialisering og arbeidsplasser. Har en mistanke om at det finnes mange ulike fabrikker i India som i alle andre land som krever mye vann for å fungere (cellulose f.eks), men at det er lett å angripe noen med et kjent navn.
Lula Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Jeg er negativ til Coca-Cola av samme grunner som Brumma beskriver. I tillegg er jeg meget skeptisk til hvordan de driver markedsføring rettet mot barn! At selskapet er Amerikansk har ingen betydning. Selv drikker jeg ikke brus, selv om jeg ikke akkurat boikotter Coca-Cola. Drikker ikke andre typer brus heller. Jeg kunne feks heller aldri jobbet i Coca-Cola. Hadde hatt problemer med å stå for både produkt, deler av måten de gjør forretning på og deler av markedsføringsstrategien (jobber i et annet stort Amerikansk selskap i stedet )
Nemesis Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 I en dokumentar som gikk på nrk for en good stund siden så fikk vi se en coca cola fabrikk i asia en plass som blant annet brukte opp drikkevannet til de som bodde der. Fin måte å drive butikk på
Supraspinatus Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Coca-Cola har nok noen svin på skogen, men stort sett alle store firma tar "snarveier" for å tjene enda mer penger. Det er slik kapitalismen virker i praksis. Norge som land er forsovet ikke de som bør rope høyest da flere store norske firmaer driver med politisk ukorrekte ting også. F.eks. Investeringer i landmineproduksjon. Eller produksjon av ammunisjon som sendes til konfliktland i Afrika.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå