Gjest Bellatrix Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Tørr = ikke våt, kjedelig, kan være en beskrivelse av en vin Tør = våge (jeg tør ikke ringe han)
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Det er utrolig mye ortografisyting her inne for tida! Jeg synes at dyslektikerne gjør en kjempejobb, de fortjener jammen en
Gjest Chrizzy Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Det går ikke ann å irritere seg over at jorda er rund.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Tørr = ikke våt, kjedelig, kan være en beskrivelse av en vin Tør = våge (jeg tør ikke ringe han) ← Herremin, er det noe å syte/klage over. Det finnes noen som er dårligere å skrive enn andre, akkurat som det finnes noen som er bedre i sport enn andre... FINN DEG I DET, det er ingenting å henge seg opp i!!!
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 Det går ikke ann å irritere seg over at jorda er rund. ← Gjør det vel *sur i dag*
Gjest Chrizzy Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Gjør det vel *sur i dag* ← Joda, det gjør det. Men det er bare bortkastet energi. *Glad i dag, men sur i går*
Gjest Advena Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Høhø, ekke rart det er krig. Er dog enig at små skriveleifer er irriterende, men kommer ofte med dem selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #10 Skrevet 18. november 2006 Tørr = ikke våt, kjedelig, kan være en beskrivelse av en vin Tør = våge (jeg tør ikke ringe han) ← at du gidder å starte tråd om dette da??
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #11 Skrevet 18. november 2006 Jeg synes det er saklig og starte en tråd om det. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg norsk? Det er jo greit med skrivefeil, men hvis man ikke vet hvordan et ord skal skrives er det jo bare å bruke en ordbok.
Gjest Bellatrix Skrevet 21. november 2006 #12 Skrevet 21. november 2006 (endret) Det går ikke an... Forstår at Bellatrix starter en tråd om dette jeg. Tror ikke alle som skriver feil her inne på kg er dyslektikere. Jeg skriver også feil innimellom, men det er ikke med vilje og jeg kan også irritere meg på skrivefeil fordi jeg selv prøver å unngå dem. Senest i går så jeg et skilt utenfor en sportsbutikk i Bergen der det stod; "Mangen fine..." Mangen, det er såvidt jeg vet ikke noe ord i norsk som heter mangen?! Det er vel bare noe man sier! Det virker som om det er flere og flere som er for late til å bry seg om rettskriving nesten ← Nettopp. Dyslektikere er dyslektikere, men de som ikke har dysleksi kan lære seg norsk rettskrivning. Når et ord får en helt annen mening om man legger til eller trekker fra en bokstav, ja da bør man lære seg hvilke bokstaver det skal være i ordet. Rimi har blant annet tilbud på middagsservice, men vet dere hva? Det er ikke service man får om man kjøper det, men et helt normalt servise. Endret 21. november 2006 av Bellatrix
Gjest Bellatrix Skrevet 21. november 2006 #13 Skrevet 21. november 2006 Ser mer og mer sånt rundt om på butikker, var en carlingsbutikk i Bergen som hadde en "siste sjangse"- plakat utenfor en tid tilbake ← Sjangse er i det minste bare feil. Service og servise er to forskjellige ting. På samme måte som at tørr og tør er det.
Gjest Elfrida Skrevet 21. november 2006 #14 Skrevet 21. november 2006 Mye rar skriving både her og i samfunnet ellers. Jeg har f.eks. lagt merke til at _helseforebygging_ er noe som mange syns er en fin ting man bør satse på....
Gjest Bellatrix Skrevet 21. november 2006 #15 Skrevet 21. november 2006 (endret) Jo, du har helt rett i det! Men på plakater som butikkene selv setter frem så bør det unngås syns jeg ← Enig der. Skriver man plakater, jobber som journalist eller skriver ting til offentligheten så bør man kunne norsk. Endret 21. november 2006 av Bellatrix
Gjest Bellatrix Skrevet 21. november 2006 #16 Skrevet 21. november 2006 Mye rar skriving både her og i samfunnet ellers. Jeg har f.eks. lagt merke til at _helseforebygging_ er noe som mange syns er en fin ting man bør satse på.... ← Ja, la oss forbygge helse.
Gjest Advena Skrevet 28. november 2006 #17 Skrevet 28. november 2006 (endret) Jeg syns ikke det er nødvendig med kommentarer som "ikke rart det blir krig"... For det har ikke noe med det å gjøre, men folk gidder jo ikke å prøve engang virker det som?! ← Tja, det at folk ikke gidder har vel kanskje noe med at de rett og slett ikke henger seg opp i det. Slik er det bare, folk er forskjellige. Hadde alle vært like, hadde det jo ikke vært noe problem, da hadde alle sikkert skrevet riktig og denne tråden hadde ikke eksistert. Hadde jeg vært usikker på om det ble skrevet "tørr" eller "tør", hadde jeg ikke slått opp i en ordbok, for å si det sånn.. Alle hadde likevel skjønt hva jeg mente. Men med dette sagt, jeg prøver som oftest å skrive riktig, og det om at det ikke er rart det er krig var en spøk fra min side. Dumt at du ikke tok den. Endret 28. november 2006 av Mystisk
Gjest Advena Skrevet 28. november 2006 #18 Skrevet 28. november 2006 (endret) Joda, Mystisk, jeg skjønte jo at du ikke mente at det ville bli krig bokstavelig talt. Og det er ikke sånn at jeg går rundt og vil slå de som skriver feil. Men når jeg leser aviser, plakater, reklameblader etc. og det dukker opp åpenbare skrivefeil så syns jeg det er litt synd at folk ikke på en måte gjør seg mer flid med arbeidet sitt. Og ja, jeg skjønner også at det kan være enkelte ting men ikke ser, men, men... Og selv kan jeg kanskje ikke helt forstå hvorfor folk ikke bryr seg om å skrive rett eller ikke... ← Veldig enig i det at aviser, plakater og reklameblader burde skrive rett, samme gjelder folk som tekster f.eks. filmer. Men synes ikke rettskrivning på et forum er så viktig.. Kan irritere meg over at folk f.eks. skriver "ijen" istedenfor "igjen", men orker rett og slett ikke kommentere det hver gang. Reklameblader derimot brer seg over et mye større areal og flere mennesker, og da burde de skrive ting rett. Da jeg gikk på skolen var jeg veldig på dette med å skrive rett, men tja, jeg vet ikke.. Der fikk man karakter på det.. Her får man det bare påpekt av Bellatrix. Alt i alt, jeg synes også det er viktig med rettskrivning, men orker rett og slett ikke kave meg opp over om folk har en eller annen skriveleif innimellom. Endret 28. november 2006 av Mystisk
Gjest Bellatrix Skrevet 28. november 2006 #19 Skrevet 28. november 2006 Her får man bare kjeft av Bellatrix. ← Har jeg kjeftet på noen? :klø: Jeg har bare fortalt hva som er forskjellen på de to ordene.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 28. november 2006 #20 Skrevet 28. november 2006 Tørr = ikke våt, kjedelig, kan være en beskrivelse av en vin Tør = våge (jeg tør ikke ringe han) ← Herremin, er det noe å syte/klage over. Det finnes noen som er dårligere å skrive enn andre, akkurat som det finnes noen som er bedre i sport enn andre... FINN DEG I DET, det er ingenting å henge seg opp i!!! ← Hvor finner du syting i Bellatrix' innlegg? :klø: Synes i alle fall ikke dette er noe å bli sint for. Hvis denne tråden kan oppklare forskjellen på de to ordene for noen er jo det bare bra? Jeg synes det har en verdi at vi skriver ordene så riktig vi kan. Det blir enklere å forstå hverandre. Ikke dermed sagt at jeg er perfekt - alle har vi noe å lære om rettskriving. Hvorfor ikke stille seg åpen for det i stedet for å vrenge piggene ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå