Gå til innhold

3. og 4. år på allmennlærer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :)

Det kan godt være noen har spurt om det før, men fant ikke svar på det jeg lurer på..

Har lyst å ta et fag på høgskole eller universitet før jeg starter selve allmennlærerutdannelsen, i tilfelle jeg ikke vil bli lærer alikevell.

Og det jeg da lurer på er, hvilke fag kan jeg kombinere med allmennlærer?

La oss si planen min er slik:

1. året - fag på høgskole eller universitet (... men hvilke kan jeg velge?)

2. året - allmennlærer

3. året - allmennlærer

4. året - fag på høgskole eller universitet (... men hvilke kan jeg velge?)

Vips ferdig utdannet !!

Har snakka med lærerutdanninga v/høgskolen i Bergen, men det jeg fikk til svar var: Fag der du får 60 studiepoeng og fag som man kan undervise i på barne og ungdomskolen. Ja, men hvilke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne hjulpet om jeg visste svaret. ;) Tok selv alle 4 årene på allmennlærerutdanninga. Det jeg vet er at du i allefall kan ta 60 studiepoeng med film, medier og kommunikasjon. (Det gjorde jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at du i de to siste årene skal ta 60 studiepoeng skolefag(dvs fag det undervises i i grunnskolen), og 60 studiepoeng skolerelevante fag. Hva som blir regnet som skolerelevante fag varierer fra høyskole til høyskole, men kan feks være drama, friluftsliv, historie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, selv har jeg 3-årig Lærerskole...

På universitetet vet jeg de har ulike grunnfag, men jeg kan ikke se at de psser til barneskolen og elever på 10-13 år...? :forvirret:

Jeg synes den gamle Lærerskolen er best, der er man mer "lærer". I dag flyter det veldig! :tristbla: Det er ille nok med at vi tjener lite i forhold til arbeidet, men nå sklir utdanninga ut og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette hjelper deg, men da jeg gikk på lærerskolen for 10-12 år siden tok jeg engelsk grunnfag som mitt siste år. Andre i mitt kull tok fag på distriktshøyskolen, f.eks samfunnsfag. Vi fikk godskrevet disse fagene som vårt 4. år.

Jeg ville i ditt sted kontaktet skolen igjen og forhørt meg. Det må da gå an å få et noe mer konkret svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk, matematikk, mat og helse, idrett, naturfag (fysikk, kjemi, biologi), samfunnsfag, historie, KRL, engelsk (spansk, fransk o.l òg vil eg tru), musikk, kunst og handverk. Samt fag som friluftsliv og ulike kunstfag og mediefag, drama.... Kjenner òg mange som har fått innpass for årsstudium i psykologi...

Det finst nok mange andre valgmuligheter òg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...