Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Har 1.5 mill kroner i banken som står på høyrentekonto. Disse skal stå sperret i 13 år, evt. kjøpe leilighet. Lurer på å investere i leilighet, men er usikker på hva som lønner seg mest, hvor pengene vil formere seg mest. Er det i banken, eller vil leiligheten stige så pass mye at det vil lønne seg.
Titta Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 De aller fleste steder har boligmarkedet steget veldig de siste årene, og selv om en ikke kan forvente at det fortsetter slik det har gjort nå i det siste så vil nok boligkjøp sjelden være en dårlig investering. Om du velger å kjøpe en leilighet, skal du bo i den selv da eller leie den ut? Og er du helt sikker på at beløpet ikke skal kunne brukes før om 13 år? Har du vurdert sparing i fond? Det gir mye bedre avkastning enn sparing i bank. Hvertfall når det er snakk om at du skal spare over en lengre periode.
Eve Luna Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Herregud menneske. Ønsker du å betale formueskatt av 1,5 mill ved å ha dem i banken i 13 år? Det blir dyrere enn det du tjener på dem. Sett dem heller i fond, eller invester i eiendom.
Fibi Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Jeg ville aldri hatt pengene i banken i 13 år. Jeg har ikke så veldig peiling, men ser for meg at inflasjonen vil stikke av med mye av rentegevinsten. Hvis du skal leie ut boligen, kan du jo låne penger til leiligheten, og stille pengene som garanti. Da får du litt i " pose og sekk"
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Grunnen til at jeg spør er at jeg har en datter som har så mye penger i banken. Nå vurderer jeg å søke overformynderiet om hun kan kjøpe leilighet. Er jo redd pengene hennes skal ha mindre verdi ved leilighetskjøp, en hva det vil bli i banken. Jeg vil da bo i denne leiligheten med henne, og betale en liten husleie til ho. Jeg vil også stå for vedlikehold og forsikringer. Så derfor spør jeg om det vil være dumt av meg å søke pm dette, ikke sikkert det blir godttatt, men om ho vil ha mer igjen av pengene kan jeg ikke skjønne at det ikke skal gå.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Ingen av oss her kan jo komme med noen fasit til deg på hva som vil lønne seg. Selvfølgelig kan ingen spå verken aksjemarkedet, boligmarkedet eller annet. Skal du være GARANTERT å ikke gå i minus, er nok banken eneste løsning.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Nei det er ikke noe fasitsvar jeg er ute etter:-) Bare erfaringer. Har selv en leilighet jeg kjøpte for 7 år siden, den er nå steget 400000 i verdi på disse årene. Men hvordaN boligprisene vil bli er det vel ingen som hvet. Kan ikke tenke meg at boligprisene går ned i verdi, også tenker jeg litt på skattefordeler.....har i grunnen ikke så mye peiling på det....så derfor spør jeg
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Grunnen til at jeg spør er at jeg har en datter som har så mye penger i banken. Nå vurderer jeg å søke overformynderiet om hun kan kjøpe leilighet. Er jo redd pengene hennes skal ha mindre verdi ved leilighetskjøp, en hva det vil bli i banken. Jeg vil da bo i denne leiligheten med henne, og betale en liten husleie til ho. Jeg vil også stå for vedlikehold og forsikringer. Så derfor spør jeg om det vil være dumt av meg å søke pm dette, ikke sikkert det blir godttatt, men om ho vil ha mer igjen av pengene kan jeg ikke skjønne at det ikke skal gå. ← Hvis du skal bo i leiligheten hennes kan det jo bli problematisk om 13 år... Ikke så lett å kaste ut mamma fra hjemmet hennes? Men det skader da ikke å søke
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Formuesskatten er jo på 0,9% i året på beløp mellom 200.000 pg 540.000, og 1,1% på det av beløpet som er over 540.000. Dette er da selvsagt snakk om nettoformue, dvs med fradrag for ev gjeld. Boliger har som regel en likningstakst som bare en en brøkdel av markedsprisen. Jeg bor i en leilighet som er verdt 1,7 mill, men som har en likningstaks på ca 60.000. Det betyr at jeg ikke betaler formuesskatt (og i Oso er det ikke eiendomsskatt heller, med en slik skatt hadde jeg kanskje betalt 3000 kr i året). Jeg ville helt klart gått for å kjøpe en bolig. Ingen som har så mye penger stående i banken.
monikabrx Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Om du kjøper en leilighet, og har tenkt til å betale henne litt i leie,og setter leien inn på en konto. Sier det seg selv att dette vil vere mest lønnsomt. Da har hun verdien av leilighete+leie inntektene om 13 år. Så dette må helt klart lønne seg økonomisk. I tillegg får dere begge en trygg og stabil bo-ordning. Syntes absolutt du skall søke.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Er alenemamma og sitter med eget hus, men vi lever veldig trangt. Så det å kjøpe vil helt klart være det beste for datteren min. Hun vil få det trygt og stabilt. Jeg vurdere sterkt å selge mitt hus for å få vekk små gjeld, noe som sliter enormt mye på meg. Skal jeg ut på leiemarkedet er jeg redd for at vi må flakke fra den ene til andre plassen opp gjennom oppveksten hennes. Når hun er 18 kan hun velge om hun vil ha leiligheten for seg selv eller om hun vil selge den. Er under utdannelse så jeg regner med at jeg kan ha det trygt økonomisk om 13 år, og kjøpe meg noe selv da, evt. kjøpe henne ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå