Gjest Valiant Thor Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jeg vil utfordre de kristne til og si meg hvorfor er kristendommen den rette troen ? Hva gjør dere så sikkre på at det er den, Slik at dere aviser alt annet. Hvorfor kan ikke en annen tro være rett ?
KR-øst Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Jeg vil utfordre de kristne til og si meg hvorfor er kristendommen den rette troen ? Hva gjør dere så sikkre på at det er den, Slik at dere aviser alt annet. Hvorfor kan ikke en annen tro være rett ? ← Gud har selv overbevist meg om at min tro er rett. Bibelen sier: Kom og kjenn at Herren er god! Dette har jeg fått erfare at er sant. Dessuten har jeg fått mange meldinger direkte fra Gud. Det står i Bibelen at vi skal prøve det vi opplever, om det stemmer med Guds ord. Vi kan også kjenne det i vår ånd om ting vi opplever er fra Gud. Og siden Gud advarer oss mot andre guder, så må religioner med andre guder være feil. Mange tror nok også på den sanne Gud, men har i tillegg laget sine egne lover og regler som Gud ikke har bedt om. Noen tror at de må piske seg sjøl tilblods for å bli godtatt, mens andre tror de må gjøre en masse gode gjerninger for å bli frelst, men frelsen fikk vi alle gjennom Jesu korsfestelse på Golgata. Her er det bare et spørsmål om en vil ta imot eller forkaste Jesu offer.
Angelfairy Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Og siden Gud advarer oss mot andre guder, så må religioner med andre guder være feil. ← Og andre guder mener at de kristenes gud er feil, så hvorfor er ikke de kristenes gud feil??? Om Satan mener (om han finnes på lik linje som Gud) at Gud er feil... hva da? finnes ikke Gud?
Anglofil Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 Jeg vil ikke si at kristendommen er en den troen som er mest rett, men den passer best til meg slik jeg ser det. Mvh Yvonne
Gjest Maxagaze Skrevet 21. november 2006 #6 Skrevet 21. november 2006 Gud har selv overbevist meg om at min tro er rett. Bibelen sier: Kom og kjenn at Herren er god! Dette har jeg fått erfare at er sant. Dessuten har jeg fått mange meldinger direkte fra Gud. Det står i Bibelen at vi skal prøve det vi opplever, om det stemmer med Guds ord. Vi kan også kjenne det i vår ånd om ting vi opplever er fra Gud. Og siden Gud advarer oss mot andre guder, så må religioner med andre guder være feil.[...] ← (Dette er ikke mot deg personlig, men på generelt grunnlag) Ca det samme sier dere alle samma ! Det er ikke uten grunn at mange kriger springer utfra uenigheter om hvilken religion som er den rette. Hadde bare folk sagt hva mente de mente utifra deres subjektive tolkning av tilværelsen, så hadde mye trøbbel vært unngått. Selv er jeg ateist, og fatter ikke at mange kan legge ned så mye tid og arbeid i å diskutere en tenkt virkelighet. Jeg vet vi bare har dette livet, skal vi få noe gjordt, må vi gjøre det nå. INGEN kan gi noen garanti for at det er noe "etterpå" !
KR-øst Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Og andre guder mener at de kristenes gud er feil, så hvorfor er ikke de kristenes gud feil??? Om Satan mener (om han finnes på lik linje som Gud) at Gud er feil... hva da? finnes ikke Gud? ← Bør du ikke først finne ut om Satan eksisterer? Og deretter stille ham ditt spørsmål? Men jeg er overbevist om at Satan vil fortelle deg at Gud absolutt finnes.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Bør du ikke først finne ut om Satan eksisterer? Og deretter stille ham ditt spørsmål? Men jeg er overbevist om at Satan vil fortelle deg at Gud absolutt finnes. ← Jeg tror Gud og Satan representerer de gode og onde kreftene i oss mennesker, og at vi alle bærer en del av dette i hjertene våre. Kjenner du godt nok etter KR så vil du også kjenne deg litt satanistisk ved enkelte anledninger. Men heldigvis er det de gode kreftene som har overtaket hos de fleste av oss.
Gjest Tweek Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Jeg vil utfordre de kristne til og si meg hvorfor er kristendommen den rette troen ? Hva gjør dere så sikkre på at det er den, Slik at dere aviser alt annet. Hvorfor kan ikke en annen tro være rett ? ← Alle mener vel det de tror på er det rette, ellers så hadde de jo ikke tror på det. Jeg er ikke kristen, men hadde jeg vært buddhist hadde jo det var det rette troen selfølgelig. Jeg tror de kriste har så mange grunner, og alle kan vrenge en setning til å gå på deres side
KR-øst Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 (Dette er ikke mot deg personlig, men på generelt grunnlag) Ca det samme sier dere alle samma ! Det er ikke uten grunn at mange kriger springer utfra uenigheter om hvilken religion som er den rette. Hadde bare folk sagt hva mente de mente utifra deres subjektive tolkning av tilværelsen, så hadde mye trøbbel vært unngått. Selv er jeg ateist, og fatter ikke at mange kan legge ned så mye tid og arbeid i å diskutere en tenkt virkelighet. Jeg vet vi bare har dette livet, skal vi få noe gjordt, må vi gjøre det nå. INGEN kan gi noen garanti for at det er noe "etterpå" ! ← Jeg forstår ikke helt tankegangen din. Nå er det vel ikke slik at det blir krig fordi mennesker er uenige om hvilke religion som er rett? Jeg kunne da aldri tenke meg å banke opp min verste fiende (om jeg hadde noen) bare fordi han hadde en annen tro. Riktignok så finnes det et par typer religion som er så redd for andres tro at de dreper, og da er det en selvfølge at de som blir angrepet må forsvare seg. Nå er det ikke bare en tenkt virkelighet som blir diskutert på disse sidene, men en eksisterende virkelighet. Denne virkeligheten er det veldig mange ateister også som har oppdaget etterhvert og fått mye glede av. Og jeg tror nok at de har fått mye mere gjort også, etter oppdagelsen og omvendelsen. Selv om ingen kan gi en garanti for et liv etter døden, er det ingen grunn for at en ikke skal ha det godt den tiden vi lever her på jorden.
SuperT Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 (Dette er ikke mot deg personlig, men på generelt grunnlag) Ca det samme sier dere alle samma ! Det er ikke uten grunn at mange kriger springer utfra uenigheter om hvilken religion som er den rette. Hadde bare folk sagt hva mente de mente utifra deres subjektive tolkning av tilværelsen, så hadde mye trøbbel vært unngått. Selv er jeg ateist, og fatter ikke at mange kan legge ned så mye tid og arbeid i å diskutere en tenkt virkelighet. Jeg vet vi bare har dette livet, skal vi få noe gjordt, må vi gjøre det nå. INGEN kan gi noen garanti for at det er noe "etterpå" ! ← Nei det er det ingen som vet, men hvis folk leser bibelen, og leser om at det er lignelser, så kanskje folk kan skjønne hva etterpå er.
Pastor Knut Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Jeg vil utfordre de kristne til og si meg hvorfor er kristendommen den rette troen ? Hva gjør dere så sikkre på at det er den, Slik at dere aviser alt annet. Hvorfor kan ikke en annen tro være rett ? ← Tar gjerne imot utfordringen din, men hvor er den egentlig? Det finnes kristne som vil si at kristendommen er den eneste rette troen og det finnes kristne som sier noe annet. Det finnes kristne som avviser alt annet enn kristendom, og det finnes kristne som ikke gjør det. Så hva er utfrodringen din? Er utfordringen dine fordommer mot kristendom?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Nå er det vel ikke slik at det blir krig fordi mennesker er uenige om hvilke religion som er rett?← Hallo? Verden kaller KR-øst?
Gjest Gjesten Skrevet 2. desember 2006 #14 Skrevet 2. desember 2006 Har de kristne glemt at denne religionen ble oss påtvunget her i Norge? Er dette en detalj dere velger å overse?
skanky Skrevet 2. desember 2006 #15 Skrevet 2. desember 2006 Jeg har også lurt på det trådstarter spør om. Jeg har mange grunner til å ikke tro på Gud slik han er beskrevet i Bibelen, men faktisk så er bare det at det finnes flere verdensreligioner bevis nok i seg selv på at det er en kulturell konstruksjon. Hvorfor har Gud omtrent bare nådd frem til den vestlige verden med sitt budskap? Er det fordi vi er smartere enn "de andre" kanskje? Mer verdt? Driter Gud kanskje i andre folkeslag, eller har han bare snublet litt når han skulle nå dem slik at de trodde det var Buddha eller Allah eller Brahman?
Anglofil Skrevet 2. desember 2006 #16 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Har de kristne glemt at denne religionen ble oss påtvunget her i Norge? Er dette en detalj dere velger å overse? ← Nei, det er også noe jeg skammer meg over. Men som kristen kan jeg dessverre ikke ta ansvar for hva andre har gjort før meg, bare si at det er feil. Selv er jeg er i mot statskirken, da jeg mener at tro og livssyn er et personlig valg som aldri må tvinges på noen. Derfor er jeg også i mot blant annet misjonering slik kristne har drevet på med i mange tiår. Det kan og vil jeg heller aldri forsvare. Mvh Yvonne Endret 2. desember 2006 av yvonne
RPM Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 Utfordringen har Gud tatt på seg, du kjemper mot Gud om du vil dette King James. Du kan ikke få en her til skrive et par fem setninger, og det vil overbevise hele verden, buddhister, eller andre troer. Mange mennesker ute i verden vier sitt liv til å hjelpe fattige og forlatte, eller som Jesus sier, enker og farløse. Og de gjør et arbeide for Gud, å tro på Ham, så kommer styrke til å finne dette med å hjelpe andre mye enklere. Det er som regel de som ikke finner noe glede ved å leve et vanlig liv som finner Gud. Vi prøver ut mye rart som driver oss til å leve, og ganske så kjedelig kan det ende. Det finnes personer ute i verden som gir den oppfatnig at det å tro på Gud er skandaløst, men bibelen er ikke sånn, og den oversettes på alle mulige språk, så vi ikke skal bli forført fra det som virkelig står der. Gud være med deg King James
Pastor Knut Skrevet 11. desember 2006 #18 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Har de kristne glemt at denne religionen ble oss påtvunget her i Norge? Er dette en detalj dere velger å overse? ← Dette er nok både sant og usant. Det er heller slik at i deler av landet ble kristendommen innført ved tvang, andre steder levde den sammen med den eller de religioner som var på stedet og atter andre steder blandet den seg faktisk med den lokale kultus. Dette ble behørig behandlet for noen tid tilbake da kristendommen feiret sitt 1000 årige opphold her i landet. Endret 11. desember 2006 av Pastor Knut
Pastor Knut Skrevet 11. desember 2006 #19 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Nei, det er også noe jeg skammer meg over. Men som kristen kan jeg dessverre ikke ta ansvar for hva andre har gjort før meg, bare si at det er feil. Selv er jeg er i mot statskirken, da jeg mener at tro og livssyn er et personlig valg som aldri må tvinges på noen. Derfor er jeg også i mot blant annet misjonering slik kristne har drevet på med i mange tiår. Det kan og vil jeg heller aldri forsvare. Mvh Yvonne ← Joda, det er fullt mulig å påta seg skyld for fortidens gjerninger. Mange tyske ungdommer gjør dette den dag i dag. De sier de tar del i en historisk kollektiv skyld. Det er fullt mulig for deg som kristen å gjøre det samme i forhold til de ugjerninger som kristendommen har påført verden. Jeg gjør det. Alle kristne bør gjøre dette. Det vi ikke bør gjøre er derimot å påta oss ansvaret for de handlinger som våre forgjengere har begått. Det er forskjell som utenforstående å påta seg ansvar for en historisk handling og å dele skyld. To viktige forskjeller. Den ene er mulig - den andre umulig. Det er også viktig at de som kritiserer kristendommen ut fra historiske skyldsspørsmål forstår dette og ikke lar slike utgangspunkt veie tygre enn realistisk. Endret 11. desember 2006 av Pastor Knut
Pastor Knut Skrevet 11. desember 2006 #20 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Slettet. Endret 11. desember 2006 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå