Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jeg har to katter, og den ene av de tisser på badet! Ikke hver dag, men minst en gang i uka! Det skjer alltid når det ligger handklær på golvet, hun tisser da på handklærne. Jeg vet at det er jo bare å la vær å legge ting på golvet, men så enkelt er det ikke. Jeg sorterer ofte skittentøy på golvet foran vaskemaskinen, og har tatt henne på fersken to ganger mens hun står og pisser på skittentøyet. Hvordan kan vi få henne til å slutte med dette? Vi har et stort og fint kattedo til kattene, og rengjør det ofte, så det er ikke derfor hun foretrekker badegolvet. Jeg er nesten litt redd for at det er et atferdsproblem hun har.
*Lene* Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Hei, ikke morsomt med slike problemer. For oss hjalp det med en do til (vi har også 2 katter) Satte den ene der pusen gjorde fra seg på gulvet, og da begynte han bruke kassen istedet for gulvet. Katter er snodige dyr, og det er faktisk små faktorer som gjør at de ikke vil gjøre fra seg i doen.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Jo, men nå har vi akkurat byttet til en mye større kattedo. Og jeg kommer ikke til å sette noen kattedo på de varme flisene på badet, det kommer til å lukte død og fordervelse. Og hun vil jo ikke ikke gjøre fra seg på kattedoen, i 90% av tilfellene gjør hun jo ifra seg der. Men hun har alltid vært rar, en høyst spesiell katt som gjør som hun vil uansett. Huff.
Gjest Elfrida Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Jeg har også en katt som av uforståelige grunner tisser utenfor kassa si, hos oss på et sted i sofaen ( heldigvis er det vaskbare biter det går ut over). Det skjer en sjelden gang, og det er helt umulig for meg å forstå hva det er som får henne til å gjøre det. Noen ganger har jeg trodd at det har vært spesielle hendelser som har utløst det, f.eks. tur til dyrlegen, bråkete håndverkere, litt møkkete kasse eller annet som kan ha gjort henne utrygg, mens andre ganger er det komplett umulig å forstå. Noe jeg har lagt merke til er at hun aldri tisser utenfor kassa når vi ikke er hjemme, vi har alltid vært hjemme når hun har gjort det, og et par ganger har jeg tatt henne på fersken. Så på en eller annen måte tror jeg det er en beskjed til oss. Det vi har gjort, etter tips herfra blant annet, er å sette en liten skål med mat der hun pleier å tisse. Vi fyller den hver gang vi fyller mat i matskåla. Og det har virkelig hjulpet! Hun har ikke tisset i sofaen en eneste gang siden. Bortsett fra for rundt en uke siden, da tisset hun forsyne meg i sofaputa ved siden av! Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor. Men hvis vi får ned frekvensen til en gang i året med denne metoden så er jeg mye lykkeligere enn før i hvert fall. I tillegg til dette har vi vært hos dyrlegene og kjøpt Feliway, som er et stoff som lukter 'dette er mitt og trygt' (eller noe sånt) for katter. Hvis man sprayer det på områder katten tisser vil den forhåpentligvis oppfatte stedet et sted man ikke gjør fra seg. I tillegg har vi kjøpt en Feliway-dings som er sånn man putter i stikkontakta og som sprer litt hjemmelukt for katten en måneds tid. Vi syns katten ble generelt mer harmonisk av det, men vet ikke om den biten har hatt noen effekt på tissinga.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 *noterer Feliway*, det må prøves. Pusen vår virker til tider også utrygg, men hun har blitt bedre. Får helt vondt av henne av og til, men jeg tror hun har vært slik fra hun ble født. Hun var minst i kullet og den pusen som ingen andre ville ha, derfor valgte vi henne. Uansett, jeg skal kjøpe Feliway og kanskje prøve å sette inn ei skål med tørrfor på badet. Takk for tips
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Vet du forresten sånn ca hva Feliway koster?
Gjest Elfrida Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Det var nok litt dyrt, kanskje 300 for stikkontaktdings og en flaske med duft, og rundt 200 for en sprayflaske. Jeg har sprayet reiseburet hennes med det i forbindelse med transport, og når hun har vært satt bort til andre i forbindelse med ferie har jeg sprayet litt i leiligheten hun skulle være i. Innbiller meg at det har hjulpet litt. Katten vår har også alltid vært forsiktig og engstelig av seg, men jeg syns hun begynner å bli bedre. Hun ble funnet forlatt av moren når hun var bare noen få uker så det kan ha noe med det å gjøre, men det blir bare gjetting, for jeg fikk henne ikke før hun var rundt 4 måneder gammel. Da var hun rett og slett et lite nervevrak og kunne gjemme seg hele dagen, og styrtet avgårde bare man nøys. I forhold til da er hun en helt annen katt nå, men fremdeles litt rar.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Det er ikke fordi hun trenger en egen plass å gjøre fra seg på da? Katter vil gjerne ha ett eget territorium, og finner en plass hvor de bestemmer og hvor de gjør fra seg.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Men da regner jeg med at hun ville gjort det oftere? :klø: Men det er jo selvsagt en mulighet. Vi har jo tatt vare på det gamle kattedoet, så når vi flytter så kan jeg jo ta det også fram, dersom problemet vedvarer.
Gjest Miloine Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 (endret) Problemet er tydeligvis ikke dokassa ettersom pus gjør ifra seg der 90% av tilfellene!Så da er råd ang.kassa kanskje ingen vits i å gi! Hvis du vil kan jeg godt det også! Problemet er nok psykologisk stress, og som vanligst vises dette med urinering utenfor dokassa! Det kan komme av: Endring i rutiner eller timeplan som eks. ny arbeidstid, endring av matrutiner, forandring av møbler eller flytting til nye omgivelser (da forteller den deg at dette liker jeg dårlig og urinerer) Hvis du er lenge borte av gangen kan den urinere på noe som lukter av deg mens du er borte, men den kan også gjøre det like etter at du har kommet hjem. Det kan være at den gjør det mest når dere eks.har gjester, selskap, oppussing, ombygging eller annet spetakkel. Eller at den har problem med andre katter eller kjæledyr, nytt dyr i husstanden, en katt er blitt borte o.l. Altså, katter liker svært dårlig forandringer i "reviret" sitt og viser dette ved å markere. Ikke vask med klor eller salmiak der katten har urinert, da dette bare tiltrekker katten! Men hun har alltid vært rar, en høyst spesiell katt som gjør som hun vil uansett. Huff. ← Du vet jo at katten tror den er GUD! Hunder har eiere - katten har tjenere!!!! Endret 16. november 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Er jo ikke værre enn å lukke døra til badet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå