Gjest Ilene Skrevet 14. november 2006 #1 Del Skrevet 14. november 2006 Vår kommunale mannsledelse tør ikke/ vil ikke ta inn en kvinne i toppledelsen. Vi har flere kvinner i kommunen som er bedre kvalifisert, med god erfaring og bedre og mer riktig utdannelse enn mennene...i tillegg har kvinnene bedre sosial kompetanse og er bedre på relasjoner. Hvorfor er det slik at mannlige ledere i kommuner kan vegre seg for å slippe til de bedre kvalifiserte kvinnene? Det vil jo ikke betyr at mennene gir fra seg makten, men at de får flere synspunkter og samarbeider - er det så ille da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #2 Del Skrevet 14. november 2006 Hvis kvinnene mener seg saklig sett forbigått ved rekruttering får de ganske enkelt klage ansettelsen inn for likestillings- og diskrimineringsombudet. Synsing i tråder som dette er totalt uinteressant, all den tid påstanden din om kvalifikasjoner ikke kan måles på ett eneste område. Det samme lovverket gjelder for kommunene som for Kvinneguiden, som hittil aktivt har sagt at menn ikke er ønsket som moderatorer. Diskriminering er en uting uansett kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #3 Del Skrevet 14. november 2006 Hvis kvinnene mener seg saklig sett forbigått ved rekruttering får de ganske enkelt klage ansettelsen inn for likestillings- og diskrimineringsombudet. Synsing i tråder som dette er totalt uinteressant, all den tid påstanden din om kvalifikasjoner ikke kan måles på ett eneste område. Det samme lovverket gjelder for kommunene som for Kvinneguiden, som hittil aktivt har sagt at menn ikke er ønsket som moderatorer. Diskriminering er en uting uansett kjønn. ← Jeg forstår at du er mann fordi: du mener at et tema ikke kan diskuteres på KG, selv om man også kan klage et vedtak inn for likestillings- og diskrimineringsombudet. Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler da du? Jeg synes ikke mannlige moderatorer på Kvinneguiden er sammenliknbart, fordi her har vi et firma som heter kvinneguiden. Den aktuelle kommunen det er snakk om heter ikke "mannskommunen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *oppgitt* Skrevet 14. november 2006 #4 Del Skrevet 14. november 2006 Fordi kommunene er en mannsverden. hvor mennene har et stort "mannenettverk"? Sånn er det i hvert fall i "min" kommune. Andre kommuner skal ikke jeg uttale meg så mye om. Lederstillinger blir gitt som lønn for "lang og tro tjeneste", og spesielle personer blir oppfordret til å søke. Så blir stillingsteksten tilpasset den søkeren de ønsker i ansette. Jeg tror absolutt man bør klage det inn for den instans som er egnet til sånt, men om det hjelper er en annen sak. Verdt et forsøk er det uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #5 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg forstår at du er mann fordi: du mener at et tema ikke kan diskuteres på KG, selv om man også kan klage et vedtak inn for likestillings- og diskrimineringsombudet. Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler da du? Jeg synes ikke mannlige moderatorer på Kvinneguiden er sammenliknbart, fordi her har vi et firma som heter kvinneguiden. Den aktuelle kommunen det er snakk om heter ikke "mannskommunen". ← Hvis du vil diskutere diskriminering på generelt grunnlag er det selvsagt relevant. Å diskutere en enkelt sak ut fra dine i beste fall løse påstander fullstendig uten dokumentasjon er i beste fall passabel tidtrøyte. Som sagt; prinisippet diskriminering er viktig å diskutere. Og lovverket gjelder uansett hvilket navn man velger å sette på en virksomhet, også kvinneguiden. Mulig det er vanskelig for kvinner å forstå at det ikke er bedre de gangene de selv diskriminerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *oppgitt* Skrevet 14. november 2006 #6 Del Skrevet 14. november 2006 Hvis du vil diskutere diskriminering på generelt grunnlag er det selvsagt relevant. Å diskutere en enkelt sak ut fra dine i beste fall løse påstander fullstendig uten dokumentasjon er i beste fall passabel tidtrøyte. Som sagt; prinisippet diskriminering er viktig å diskutere. Og lovverket gjelder uansett hvilket navn man velger å sette på en virksomhet, også kvinneguiden. Mulig det er vanskelig for kvinner å forstå at det ikke er bedre de gangene de selv diskriminerer. ← Og det er vanskelig for en mann og forstå, eller være villig til å innse den diskriminering som faktisk foregår mange steder. Det er dessuten vanskelig å legge frem bevis for en sånn påstand på KG. At det foregår er det mange kvinner som vet og har erfart, og sikkert noen menn også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #7 Del Skrevet 14. november 2006 Hvis du vil diskutere diskriminering på generelt grunnlag er det selvsagt relevant. Å diskutere en enkelt sak ut fra dine i beste fall løse påstander fullstendig uten dokumentasjon er i beste fall passabel tidtrøyte. Som sagt; prinisippet diskriminering er viktig å diskutere. Og lovverket gjelder uansett hvilket navn man velger å sette på en virksomhet, også kvinneguiden. Mulig det er vanskelig for kvinner å forstå at det ikke er bedre de gangene de selv diskriminerer. ← Jeg trenger ikke råd fra deg på hva jeg skal gjøre. Jeg skrev dette for en mulig diskusjon på "Karriere", ikke for å løse et privat dilemma. Hvis jeg synes dette er viktig å diskutere, så er det det. Jeg er ikke enig i at det er bedre når kvinner diskriminerer menn: men det er ikke det min tråd handler om. Derfor håper jeg på (hvis tråden ikek er ødelagt allerede...) at noen kunne svare på innlegget og eventuelt komme med egne erfaringer. En diskusjon for diskusjonen skyld, ikke for å løse et bestemt enkeltproblem altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #8 Del Skrevet 14. november 2006 Og det er vanskelig for en mann og forstå, eller være villig til å innse den diskriminering som faktisk foregår mange steder. Det er dessuten vanskelig å legge frem bevis for en sånn påstand på KG. At det foregår er det mange kvinner som vet og har erfart, og sikkert noen menn også. ← Diskriminering er, jf. flere forskningsrapporter, like vanlig kvinner imellom som fra menn mot kvinner. Uten at det rettferdiggjøres av den grunn. Når du som du selv sier ikke kan bevise påstanden din bør du kanskje gå litt stillere i dørene og være litt mindre skråsikker. Det blir litt lettere å ta sånne innlegg alvorlig hvis man er litt mindre skråsikker på ting man ikke vet noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #9 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg trenger ikke råd fra deg på hva jeg skal gjøre. Jeg skrev dette for en mulig diskusjon på "Karriere", ikke for å løse et privat dilemma. Hvis jeg synes dette er viktig å diskutere, så er det det. Jeg er ikke enig i at det er bedre når kvinner diskriminerer menn: men det er ikke det min tråd handler om. Derfor håper jeg på (hvis tråden ikek er ødelagt allerede...) at noen kunne svare på innlegget og eventuelt komme med egne erfaringer. En diskusjon for diskusjonen skyld, ikke for å løse et bestemt enkeltproblem altså. ← Fint at det er viktig for deg. I den kommunen jeg bor i har vi kvinnelig ordfører og flertall av kvinner i rådmannens ledergruppe. Kommunen er satt under administrasjon (Robæk-listen), sykefraværet er skyhøyt, befolkningen er misfornøyd og de (kvinnelige) ansatte i pleie og omsorg slutter som perler på en snor. Fullstendig vanstyre. Ikke sikkert at det bare er fordi de er kvinner, men det er et eksempel på at påstanden din i startinnlegget er fullstendig meningsløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #10 Del Skrevet 14. november 2006 Diskriminering er, jf. flere forskningsrapporter, like vanlig kvinner imellom som fra menn mot kvinner. Uten at det rettferdiggjøres av den grunn. Når du som du selv sier ikke kan bevise påstanden din bør du kanskje gå litt stillere i dørene og være litt mindre skråsikker. Det blir litt lettere å ta sånne innlegg alvorlig hvis man er litt mindre skråsikker på ting man ikke vet noe om. ← Jeg er ikke trådstarter, men kan bevise den saken jeg snakker om, selv om det ikke er relevant å gjøre det her. Men det er absolutt å diskutere dette på generelt grunnlag, fordi den personen som føler seg forbigått, kan få råd fra andre som har hatt lignende opplevelser, eller som har et forslag til hva vedkommende kan gjøre med det. Og dette blir for typisk alle de diskusjonene som har vært her i det siste, hvor kverulanter prøver å slå ihjel enhver tråd hvor noen faktisk søker råd om løsning på ett problem. Prøv å være kontruktiv og forståelsesfull, hvis ikke er det kanskje bedre å ikke si noe. Husk at dette er et kvinneforum. Kanskje kvinner har en annen måte å ordlegge seg p. Og man ønsker sannsynligvis å være anonym når man legger frem en sånn problemstilling, noe man ikke blir hvis man samtidig skal bevise sin påstand. Det er tross alt ingen forskningsrapport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ilene Skrevet 14. november 2006 #11 Del Skrevet 14. november 2006 Fint at det er viktig for deg. I den kommunen jeg bor i har vi kvinnelig ordfører og flertall av kvinner i rådmannens ledergruppe. Kommunen er satt under administrasjon (Robæk-listen), sykefraværet er skyhøyt, befolkningen er misfornøyd og de (kvinnelige) ansatte i pleie og omsorg slutter som perler på en snor. Fullstendig vanstyre. Ikke sikkert at det bare er fordi de er kvinner, men det er et eksempel på at påstanden din i startinnlegget er fullstendig meningsløs. ← Ok, så mine påstander er meningsløse fordi du kommer med ett eksempel som motbeviser det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ilene Skrevet 14. november 2006 #12 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg er ikke trådstarter, men kan bevise den saken jeg snakker om, selv om det ikke er relevant å gjøre det her. Men det er absolutt å diskutere dette på generelt grunnlag, fordi den personen som føler seg forbigått, kan få råd fra andre som har hatt lignende opplevelser, eller som har et forslag til hva vedkommende kan gjøre med det. Og dette blir for typisk alle de diskusjonene som har vært her i det siste, hvor kverulanter prøver å slå ihjel enhver tråd hvor noen faktisk søker råd om løsning på ett problem. Prøv å være kontruktiv og forståelsesfull, hvis ikke er det kanskje bedre å ikke si noe. Husk at dette er et kvinneforum. Kanskje kvinner har en annen måte å ordlegge seg p. Og man ønsker sannsynligvis å være anonym når man legger frem en sånn problemstilling, noe man ikke blir hvis man samtidig skal bevise sin påstand. Det er tross alt ingen forskningsrapport. ← Ja, det var akkurat slik jeg tenkte...det du sier her. Min intensjon var ikke på KG å få rett i en enkeltsak, eller å bevise noe. Jeg ville bare diskutere/drøfte en problemstilling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #13 Del Skrevet 14. november 2006 Ok, så mine påstander er meningsløse fordi du kommer med ett eksempel som motbeviser det? ← Du kommer med én påstand, jeg kommer med ett eksempel på det motsatte. Sånt kalles diskusjon for diskusjonens skyld, slik du etterlyste. Mulig at du ønsket en diskusjon uten motargumenter, men dét har du ikke sagt noe om hittil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #14 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg er ikke trådstarter, men kan bevise den saken jeg snakker om, selv om det ikke er relevant å gjøre det her.← Bevis har du ikke før en sak er pådømt der den skal pådømmes. Meninger er noe helt annet, og disse begrepene gjelder (dessverre?) uavhengig av kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #15 Del Skrevet 14. november 2006 Bevis har du ikke før en sak er pådømt der den skal pådømmes. Meninger er noe helt annet, og disse begrepene gjelder (dessverre?) uavhengig av kjønn. ← Dette er ikke konsruktivt, dette er diskusjon for diskusjonens skyld. Og den typen diskusjon som trådstarter ønsker, har desverre blitt nesten umulig på KG fordi kverulanter ofte kommer og blander seg inn med krav om bevis og grunnlag for påstander. Jeg er gjerne med på diskusjonen trådstarter, for dette er en viktig sak som kan være relevant for mange kvinner mange steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #16 Del Skrevet 14. november 2006 Dette er ikke konsruktivt, dette er diskusjon for diskusjonens skyld. Og den typen diskusjon som trådstarter ønsker, har desverre blitt nesten umulig på KG fordi kverulanter ofte kommer og blander seg inn med krav om bevis og grunnlag for påstander. Jeg er gjerne med på diskusjonen trådstarter, for dette er en viktig sak som kan være relevant for mange kvinner mange steder. ← Oi, beklager at jeg gjerne ville ha en konstruktiv diskusjon. Værsågod, fortsett alene. Husk bare at det dere "diskuterer" (slarver om) er alt annet enn Den Store Sannheten som trådstarter signaliserte og generaliserte om i sitt startinnlegg. At hun velger å endre premissene i ettertid forteller i det minste at noen har skjønt at man saklig sett har lite å fare med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #17 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har et konkret eksempel fra et kommunalt eid selskap (ikke AS) hvor man etter loven skal ha kvinner i styret. Nytt styre ble valgt i år, bare menn, fordi, jeg siterer: "tenk hva slags kvinnfolk vi kan risikere å måtte ha med, som for eksenpel xxx". Sitat slutt. Er ikke dette diskriminering, for ikke å snakke om lovbrudd? Nå har heldigvis departementet tatt tak i denne saken. Men den er kanskje representativ for problemstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #18 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har et konkret eksempel fra et kommunalt eid selskap (ikke AS) hvor man etter loven skal ha kvinner i styret. Nytt styre ble valgt i år, bare menn, fordi, jeg siterer: "tenk hva slags kvinnfolk vi kan risikere å måtte ha med, som for eksenpel xxx". Sitat slutt. Er ikke dette diskriminering, for ikke å snakke om lovbrudd? Nå har heldigvis departementet tatt tak i denne saken. Men den er kanskje representativ for problemstillingen. ← Det er et åpenbart lovbrudd. Og som jeg har sagt helt fra starten; diskriminering på bakgrunn av kjønn er en uting uansett hvem som diskrimineres. Det betyr ikke at all mulig synsing om ansettelsessaker etc er noe mer enn ukvalifisert synsing. Eller slarving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest * Skrevet 14. november 2006 #19 Del Skrevet 14. november 2006 Vår kommune lyste ut en ledende særskilt selvstendig stilling her forleden, og det var en mann som fikk den. Alle visste at den ansatte mannen var god venn med rådmannen...på søkerlisten sto også et par kvinner, der begge var topputdannet og hadde relevant arbeidserfaring. Begge kvinnene hadde bedre, lengre og mer relevant utdanning enn mannen som fikk jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Offentlig rotte Skrevet 14. november 2006 #20 Del Skrevet 14. november 2006 De som går rundt og tror at diskriminering av kvinner og ansettelser i høyere stillinger ikke finner sted, mangler enten vesentlig innsikt, eller så er de svært naive. Likevel må det sies at diskriminering av tilsettinger, er meget vanskelig å avdekke i mange tilfeller, fordi det ofte " pakkes inn" med at man har ansett den personen man mener " passer" best til stillingen... Men jeg mener da at ettersom kvinner utgjør 50% av befolkningen i dette landet, så er det da meget merkelig at 50% av befolkningen har egenskaper generelt sett som ofte " ikke passer til stillingen".... Nei, jeg synest det er bra, og på sin plass, at kvinneandel i styrer, ect lovfestes. Det skulle da bare mangle at 50% av befolkningen bør ha rett til å bidra og være på arenaer der det fattes beslutninger. Å eksludere kvinner fra beslutninger, som feks i statsaksjeselskaper, som utøves i regi av staten, er det samme som å eksludere innvandrere fra demokratiet! Så lenge en gruppe utgjør en del av et samfunn, så bør disse ha muligheter for å uttrykke seg og bli dratt med i beslutningsprosesser. Og dette medfører at kvinner bør komme til på flere arenaer.... Hvorfor det er så få kvinner, kan det også stiller spm til. Skyldes det : - at kvinner diskrimineres bort - At kvinner selv ikke ønsker? Jeg tror det er en kombinasjon av dette. Det er nok ferre kvinner som er interessert i å innta viktige posisjoner i samfunnet, men likevel eksistere det mange kvinner som ønsker seg inn på disse arenaene. Og jeg tror at endel av disse kvinnene taper i kampen mot mannlige kollegaer, fordi de som sitter og skal tilsette nye er menn selv... Man velger somregel likesinnede, og med samme egenskaper som en selv. Ergo, når en mann skal tilsette en annen, så blir det en ny mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå