Gå til innhold

Årlig kostnader ved bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi ser bort fra selve bilprisen: hva koster det sånn ca per år å eie en bil? Hvilke utgifter må vi regne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veiavgiften i alle fall. Og forsikring. Det er det faste.

Bensin vil variere veldig med hvor mye du kjører selvsagt, og service vil varerie med hvor gammel bilen er (og hvilket merke det er, noen er mer utsatt enn andre) så det varierer veeeeeeeeldig, for å si det mildt.

SIFO beregner ca 2000 kr i mnd (for 1-4 personer, nesten 3000 om man er over fem, forventes da lenger kjørelengde), da med disse forutsetningene:

Bilkostnader

Budsjettposten dekker driftsutgifter, inkludert forsikring og årsavgift, for hhv. 10.000 og 15.000 km pr. år. Avskrivninger er ikke med. Beregningene er gjort på grunnlag av retningslinjer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. Utgifter til bl.a. bompassering, ferge og parkering er ikke med. Det forutsettes bruk av kollektivtransport til og fra arbeidssted.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

De største variable utgiftene jeg har i forbindelse med bil (utenom bompenger, veiavgiften og forsikring, som jo er faste) er 1) bensin, og 2) verkstedsutgifter.

Den første styrer jeg jo til en viss grad selv, ettersom hvor mye jeg bruker bilen.

Men den andre er det lite jeg kan gjøre med. Jeg har, siden jeg kjøpte ny bil i 2001, synes at verksted var rimelig, men nå blir det bare en større og større utgiftspost. Mer og mer som går galt / blir slitt og må byttes, og dette koster. Mens jeg de første årene hadde 2-3.000 i verkstedsbesøk pr år, er jeg nå oppe i ca 10.000 ved siste service (og det var en liten service. Til neste år kommer den store). Tørr ikke engang tenke på hvor mye den vil koste :tristbla: ...

Ville anbefalt deg derfor å sjekke ut hvor mye du vil få i forsikring etter hvilken bil du velger, og plusse på veiavgift og eventuelt bompenger. Hva du betaler i bensin og verkstedsutgifter er jo avhengig av type bil, motor, alder, etc.

Skrevet

Husk EU-kontroller hvert annet år, eventuelt parkeringsavgifter hjemme eller på jobb, eventuell piggdekkavgift dersom du bor i en by som har det og utskifting av sommer- og vinterdekk ca hvert annet år.

Skrevet

Vi har hatt ca 28.000 i utgifter på bilen de siste 12 mnd. (parkering, garasjeleie + bilvask kommer utenom). Bilen vår kjøpte vi ny for knappe to år siden. Året før var omtrent likt - bare at vi ikke hadde noe verkstedsutgift på den da.

Fordeling:

Bensin: ca 900,- pr måned (to tanker)

Vegavgift: ca 2800,-

Bompenger: ca 4000,-

Forsikring: ca 9000,-

Verksted: ca 1500,- (hadde bilen på første service nå i sommer - den en må ha etter 2 år/30.000km. Var i Tyskland i sommer så tok den derfor der litt på forskudd i forhold til å vente et par mnd og så måtte da den for over dobbel pris her hjemme)

Nå har vi sånn sett vært heldig i og med at vi har ny bil og dermed en minimal verkstedsregning (+ at vi kunne ta den i Tyskland). Disse utgiftene vil nok øke en god del de neste årene når ting begynner å bli utslitt og må skiftes ut. + dekkene har jo heller ikke evig levetid.

Skrevet

Det siste året har vi betalt:

Årsavgift: 2800,-

Piggdekkavgift: 1200,-

Forsikring: 5100,-

Bensin: gjennomsnittlig 700 pr. mnd.

Parkeringsavgift hjemme: 800,-

Bompenger: ca. 100 pr. mnd.

Verkstedsregninger: 300,-

Tilsammen ca. 19800,-

Vi har en 1985-modell VW Golf.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Banken vår regner rundt 2000,- utenom drivstoff. Jeg syns det høres i meste laget ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...