Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia, jeg og min kjøre har funnet ut at vi skal begynne som prøvere i disse dager... spennende tid dette her.. :sjarmor: Men selvfølgelig havner min El-dag på jobbens julebord! :ler: Å så har jeg hørt at man skal helst holde seg unna alkohol for for størst sjanser for å bli gravid å sånn.. Hva ville dere gjort? Holdt dere unna alkohol helt el bare vært måteholden?? Er ganske så fersk på dette så jeg tar imot alle gode råd.. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg er nok litt i samme situasjon som deg, og kommer ikke til å ta hensyn til det ved julebordet. For det første vil jeg nyte min vin så lenge jeg kan, men kommer til å slutte på dagen jeg finner ut at vi evnt har lykkes.

For det andre er vi et relativt lite miljø, og det blir ganske tydelig dersom jeg ikke drikker noe særlig (enda tydeligere hvis jeg ikke drikker noe). Vil ikke fortelle noen at vi prøver, og ihvertfall ikke la folk tro jeg er gravid (som garantert de fleste kommer til å tro).

Men så er nok ikke jeg heller av den typen som legger alt til side for å lage barn, og holder seg langt unna ditten og datten fordi tenk om atte..

Du må nesten føle på det selv, og det kommer du garantert til å gjøre når du er på julebordet. Da merker du om det føles riktig eller galt å drikke

Skrevet

Jeg også lurer på dette... Skal i fest med jobben på fredag, og alle forventer nok at jeg skal drikke. Vi er et ganske lite miljø, så det merkes godt hvis jeg ikke drikker. Vi har nettopp begynt å prøve, så jeg vet egentlig ikke jeg. Kommer sikkert til å ta det som det kommer. Håper de blir så brisne at de glemmer av å passe på meg;-) Men, det er ikke lett dette her. Noen andre med tips/råd på dette området eller?

Skrevet

Jeg ser INGEN grunn til å ikke drikke på julebord fordi man forsøker å bli gravid.

Riktignok sies det at alkohol kan redusere muligheten til å bli gravid, men det er jo ikke sånn at man blir ufruktbar av å ta seg en fest heller.

Det er vel heller sånn at for noen som allerede allerede har nedsatt fertilitet, kan alkohol gjøre det enda vanskeligere å bli gravid, men det er nok mer enn en fest eller to som skal til!

Det er ikke nødvendig å sette livet sitt på hold og unngå ALT som i visse tilfeller kan påvirke fertiliteten.

Mitt råd:

Ta livet med ro jenter. Lev som normalt, spis godt og sundt, og ta dere en fest!

Når du tester positivt er det på tide å droppe rødvinen ;)

Skrevet

Tja, med tanke på hvor mange som har blitt gravid i fylla såå..... ;)

Var på ferie når vi hadde vår "prøving" og da er man jo ikke akkurat 100% edru HELE tiden.... ;)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg dropper alkohol fra eggløsningsdagen, fordi alkohol jo er skadelig for et eventuelt foster fra dag 1, ikke fra første positive testdag.

Det er ganske kjipt å måtte droppe alkoholen, men for meg vil det være verre å gå gjennom svangerskapet med dårlig samvittighet og engstelse for alkohol tidlig i svangerskapet (som jeg vet jeg kommer til å få hvis jeg drikker frem til positiv test).

Har etter hvert litt erfaring med å bløffe alkoholinntak, og tro meg - det er ikke noe problem og ingen legger merke til noe. Selv overfor meg som vanligvis drikker en del.. Gå rundt på fest med en tom ølboks (skift den noen ganger, allier deg med kjæresten), - er det middag f. eks. i jobbsammenheng er det bare å bestille ett glass vin til maten og nippe litt til det, det er ingen som legger merke til hvor mye du drikker.

Skrevet
Jeg dropper alkohol fra eggløsningsdagen, fordi alkohol jo er skadelig for et eventuelt foster fra dag 1, ikke fra første positive testdag.

Vel, nå er det jo sånn at egget ikke fester seg i det øyeblikket du blir befruktet da (hvis du i det hele tatt blir befruktet akkurat på EL-dag). Så lenge egget er på vandring ned eggleder (befruktet eller ikke) blir det ikke påvirket av ditt alkoholinntak. Det tar noen dager før et befruktet egg fester seg i livmorveggen.

Drikker du på EL-dag er du nok edru lenge før det kan ha noen effekt på et evt. befruktet egg...

Jeg synes det blir over-hysterisk å tenke slik, men det er meg :)

Det viktigste er vel kanskje at man gjør det som føles rett, uansett om det er nødvendig eller ikke.

Skrevet
for meg vil det være verre å gå gjennom svangerskapet med dårlig samvittighet og engstelse for alkohol tidlig i svangerskapet (som jeg vet jeg kommer til å få hvis jeg drikker frem til positiv test).

Går du rundt og har "engstelse" for at barnet kan bli skadet av at du har klær på deg, eller av at du spiser poteter eller andre ting som ikke skader også?

Alkohol i svangerskapet er noe de fleste av oss vil unngå, men å ikke ta et par glass vin ved mulig eggløsning???? :overrasket: Det har jo ingen rot i virkeligheten å "ha engstelse" over noe slikt.. ;)

Skrevet

Det er godt å høre. Jeg kommer nok til å ta det litt forsiktig uansett. Jeg drikker ikke så mye til vanlig heller heldigvis. Kommer til å drikke veldig seint...;-)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Går du rundt og har "engstelse" for at barnet kan bli skadet av at du har klær på deg, eller av at du spiser poteter eller andre ting som ikke skader også?

Ja, jeg engster meg for å skade barnet på andre måter også, ja (om ikke på grunn av slike ting du skriver). Synes jeg har et stort ansvar overfor det mennesket jeg bærer frem, og føler at jeg så langt som mulig bør ta mer hensyn til det enn til min egne behov.

Det å bare ta hensyn til ting som er bevist 100% skadelig blir forresten veldig uvitenskapelig, for det meste er umulig å bevise.

Skrevet
Ja, jeg engster meg for å skade barnet på andre måter også, ja Synes jeg har et stort ansvar overfor det mennesket jeg bærer frem, og føler at jeg så langt som mulig bør ta mer hensyn til det enn til min egne behov.

Det er bra å føle ansvar, men det å "engste seg" fører jo ikke noe godt med seg. Og det vi snakker om her er hva man gjør FØR man i det hele tatt er gravid.

Det å bare ta hensyn til ting som er bevist 100% skadelig blir forresten veldig uvitenskapelig, for det meste er umulig å bevise.

Så du antar heller at alt er skadelig? Det er jo ikke mulig. Du må jo leve mens du er gravid også.. Både gå på jobb og spise mat osv. ;)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Det er bra å føle ansvar, men det å "engste seg" fører jo ikke noe godt med seg. Og det vi snakker om her er hva man gjør FØR man i det hele tatt er gravid.

Så du antar heller at alt er skadelig? Det er jo ikke mulig. Du må jo leve mens du er gravid også.. Både gå på jobb og spise mat osv. ;)

Vet at det ikke har noen hensikt å engste seg, og prøver å ikke gjøre det, men gjør det likevel, dessverre. men ikke så mye at det hemmer meg, altså. Jeg kommer til å leve som før, bortsett fra at jeg kutter alkohol og prøver å være litt mer bevisst på hva jeg spiser.

Antar selvfølgelig ikke at alt er skadelig, men slike ting som røyk, alkohol, for myesukker og lite mosjon osv. er etter sunn fornuft uheldig, og jeg trenger ikke noe bevis utover det.

Skrevet
Antar selvfølgelig ikke at alt er skadelig, men slike ting som røyk, alkohol, for myesukker og lite mosjon osv. er etter sunn fornuft uheldig, og jeg trenger ikke noe bevis utover det.

Det er så... Jeg anser disse tingene som usunne også når jeg ikke er gravid, jeg da..

Bortsett fra et glass rødvin i ny og ne.. ;) Som jeg definitivt skal unne meg helt til jeg blir gravid.. Da skal jeg jo være avholds hele svangerskapet og en god stund til..

Så lenge man ikke har kommet til uteblitt mens har ikke fosteret festet seg uansett... Det er snakk om sunn fornuft her. ;)

Skrevet
Heia, jeg og min kjøre har funnet ut at vi skal begynne som prøvere i disse dager... spennende tid dette her.. :sjarmor:  Men selvfølgelig havner min El-dag på jobbens julebord! :ler:  Å så har jeg hørt at man skal helst holde seg unna alkohol for for størst sjanser for å bli gravid å sånn.. Hva ville dere gjort? Holdt dere unna alkohol helt el bare vært måteholden??  Er ganske så fersk på dette så jeg tar imot alle gode råd.. ;)

KUTT

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Så lenge man ikke har kommet til uteblitt mens har ikke fosteret festet seg uansett... Det er snakk om sunn fornuft her. ;)

Etter min vurdering er din teori ikke et utslag av sunn fornuft, men av uvitenhet.

Skrevet

Jeg skygger unna alkohol de månedene vi prøver (prøver ikke hele året pga at termin passer SVÆRT dårlig enkelte perioder). Like greit det enn å få tanker om “hva om?” og så i verste fall at de om noen år finner ut at alkohol skader egget som er i ferd med å løsne og dermed gjør skade på barnet.

Skrevet
Like greit det enn å få tanker om “hva om?” og så i verste fall at de om noen år finner ut at alkohol skader egget som er i ferd med å løsne og dermed gjør skade på barnet.

Da er vi nok svært mange skadde generasjoner av nordmenn.. ;)

Og tenk om de om noen år finner ut at jordbær i oppveksten vil ha svært uheldig påvirkning på fremtidige egg... Eller tenk om ditt eller tenkt om datt..

:legrine::ironi:

Hva med å tenke på det vi vet er skadelig og ikke tenke alskens dommedagsprofetier om alt og ingenting? :sjarmor:

Skrevet
Da er vi nok svært mange skadde generasjoner av nordmenn.. ;)

Det er jeg klar over, og jeg får nesten inntrykk av at det er tilfellet ;)

Uansett, jeg drikker svært lite, og foretrekker heller å slippe bekymringer enn å drikke alkohol :)

Skrevet
Uansett, jeg drikker svært lite, og foretrekker heller å slippe bekymringer enn å drikke alkohol :)

DET forstår jeg.. Men jeg kan ikke forstå at du blir bekymret av å gjøre helt normale ting før du i det hele tatt er blitt gravid.. Det høres ikke sunt ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...