Gå til innhold

Nåværende sjef som referanse?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Søker for tiden på ny jobb.

Nå har det seg slik at jeg har jobbet samme sted i snart 6 år. Har nylig fått en ny sjef, som ikke kjemien er 100 % med(en av grunnene til at jeg bytter jobb)

Ettersom jeg har stått i samme jobb så lenge har jeg heller ikke så mange andre "ferske" referanser.

Ville dere brukt nåværende sjef som referanse i en slik situasjon? Alternativet må være å bruke mindre "aktuelle" referanser.

(Det er dessverre umulig for meg å bruke min tidligere sjef - da hun er flyttet utenlands)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søker for tiden på ny jobb.

Nå har det seg slik at jeg har jobbet samme sted i snart 6 år. Har nylig fått en ny sjef, som ikke kjemien er 100 % med(en av grunnene til at jeg bytter jobb)

Ettersom jeg har stått i samme jobb så lenge har jeg heller ikke så mange andre "ferske" referanser.

Ville dere brukt nåværende sjef som referanse i en slik situasjon? Alternativet må være å bruke mindre "aktuelle" referanser.

(Det er dessverre umulig for meg å bruke min tidligere sjef - da hun er flyttet utenlands)

Tja, har du ikke mailadressen til din tidligere sjef, da? Eventuelt kan du be om å få en attest fra henne, og nevne at det kan være litt vanskelig å få tak i henne siden hun har flyttet til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe problem. Men spør sjefen først om det er greit, og ta en samtale om hvordan du har jobbet de siste 6 årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe problem. Men spør sjefen først om det er greit, og ta en samtale om hvordan du har jobbet de siste 6 årene. :)

Takk for svar.

Min nåværende sjef har jeg kun hatt kortere tid. Den tidligere sjefen er dessverre umulig å kontakte.

Det mest gunstige alternativet er da kanskje å føre opp en kollega som referanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig å sette opp en kollega, særlig hvis man ikke har lyst til å signalisere at man er på vei ut. Det tror jeg de fleste har forståelse for (håper jeg ihvertfall - siden jeg kommer til å gjøre det selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med Hobgoblin.

Ved å bruke en kollega trenger du ikke signalisere for din nye sjef at du er på vei ut, samtidig som du bruker en referanse som har jobbet sammen med deg over tid.

Om du får spørsmål om hvorfor du ikke bruker sjefen som referanse kan du gjerne begrunne det med at dere har jobbet sammen i svært kort tid, og at kolleger kan gi mer utfyllende svar. Evt kan du også begrunne det med at du ikke ønsker å signalisere at du er på veg bort ennå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har du ikke mailadressen til din tidligere sjef, da? Eventuelt kan du be om å få en attest fra henne, og nevne at det kan være litt vanskelig å få tak i henne siden hun har flyttet til utlandet.

Enig, hvorfor er det et hinder at den galme sjefen bor i utlandet?

Den må da kunne snakke i telefonen eller svare på epost selv om den bor i andre enden av verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte utland er mindre tilgjengelige enn andre. Det fines faktisk steder i verden der internett og telefon er utilgjengelig.

Den gamle sjefen kan for alt vi vet være død, eller utsatt for en alvorlig ulykke, uten at TS ønsker å skrive det. Problemstillingen er den samme.

Den gamle sjefen er utilgjengelig. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vært i den situasjon. Sjefen min flyttet også til utdannet. Hun skrev referanse til meg og ga meg mail adr. sin. Ellers kan du bare forklare situasjonen, og siden de sikkert har fått en skriftlig referanse så skjønner de at din tidligere sjef ikke kan kontaktes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke en kollega,men ville ha prøvd å få tak i den gamle sjefen. Referanse fra en kollega vil ikke veie like tung som referanse fra en sjef.

Men synes uansett at din nåværende sjef eventuelt burde være såpass proff at hun klarer legge til side at dere kanskje ikke har så god kjemi. For det at dere ikke har god kjemi dere imellom betyr ikke at du gjør en dårlig jobb. Alle mennesker jobber ikke like bra sammen,sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...