Gå til innhold

nylig kjøpt oss leilighet sammen

Anbefalte innlegg

Gjest fersk samboer
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjæreste har nylig tatt et stort steg og kjøpt oss leilighet. Deler 50 - 50.

Men dette har vi også kjøpt alt av møbler osv. - felles.

Har felles lån.

Mitt spørsmål er:

Hva er smarrt gjøre i denne sammenhengen - tenker praktisk i forhold til kontrakter osv for at alt skal være "trygt og riktig" ?

Har vi noen fordeler på lik linje som ektepar om vi er registrert på samme adresse?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Har vi noen fordeler på lik linje som ektepar om vi er registrert på samme adresse?

Nei, det har dere ikke. Alle avtaler må ergo gjøres skriftlig.

Skrevet
Hei!

Jeg og min kjæreste har nylig tatt et stort steg og kjøpt oss leilighet. Deler 50 - 50.

Men dette har vi også kjøpt alt av møbler osv. - felles.

Har felles lån.

Mitt spørsmål er:

Hva er smarrt gjøre i denne sammenhengen - tenker praktisk i forhold til kontrakter osv for at alt skal være "trygt og riktig" ?

Min samboer og jeg gjorde det samme for ikke så lenge siden, vi har felles lån til både bil og leilighet og kjøpe alle større ting felles. Vi holder regnskap på hvem som betaler større utgifter som ting til leiligheten, regninger og annet.

Men som de fleste forstå-seg-påere sier så bør alle samboere som har kjøpt ting i fellesskap eller har felles lån skrive en samboerkontrakt og gjerne testament. Sjekk ut forbruker.no, under bolig er det link til en samboerguide med blant annet samboerkontrakt. Det som er viktig er å ha ting i orden i tilfelle den ene av dere skulle gå bort har den som sitter igjen ingen rettigheter i forhold til bolig og annet, det er dens familie som arver alt. Ellers kan brudd bli vanskeligere enn det man tror, og det blir vanskelig å bli enig om hvem som faktisk eide hva, ta slikt med i en kontrakt.

Håper dette hjalp litt :)

Skrevet

Anbefaler samboerkontrakt og testamente, som ordnes nå, mens dere er venner! ;)

Skrevet

Oppgi hverandre som nermeste pårørende på evt. areidsplass, og dersom dere er forsikret via arbeidsgiver, fagforening el.l. sjekk at samboeren evt er registrert som mottaker av forsikring ved død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...