villkatt Skrevet 14. november 2006 #1 Del Skrevet 14. november 2006 Hvilke bruker du? Og hvorfor? Hjemme hos oss er vi tre stykker, og alle har hver sin pakke..! Soft (vanlig), Brelett og Bremykt.. Jeg bruker brelett, fordi den er lett(?) og jeg liker smaken. Til steking og sånt bruker jeg stort sett olivenolje. Nå har jeg nettopp prøvd Brelett yougurt, men synes ikke smaken var så bra som den vanlige. Har lest litt om hvordan margarinen ble utviklet (helt fra Napoleons tid!), og er litt opptatt av hva som er sunnest.. Men er ikke sikker på hvilken det er.. Meninger? Nå er Brelett Yougurt'en tom, og har Soft på matpakken, og det smaker i grunnen ikke så verst likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #2 Del Skrevet 14. november 2006 jeg bruker ikke smør på skiva, prøver å holde meg slank... ungene bruker soft oliven, innbiller meg at det er et bedre valg. til steking bruker jeg olivenolje, fordi det er sunt. eller vita sin blanding av oliven, raps og en ting til. til baking bruker jeg melange, ikke meierismør for det er æsj. selv om det er sunnest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 14. november 2006 #3 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker soft flora på brødskiva. Fordi jeg liker den. Til baking har jeg melange (bortsett fra i pizzabunn, der bruker jeg en olivenjolje med basilikum) Jeg bruker ikke olivenolje til steking fordi jeg har lest at den ikke er egent til det grunnet at den ikke tåler høy temp, men jeg bruker ofte en annen matolje som er egnet til steking (tror det er rasp eller noe solsikke eller noe sånn, husker ikke) Men bruker melange av og til, dersom jeg skal bruke stekefettet (det blir ikke godt stekefett til å ha over maten av olje synes jeg) Er meierismør sunnere enn melange? Jeg bruker det uansett ikke altså, har det ikke i hus noen gang. Liker det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #4 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker soft light på brødskiva og melange til steking. Vil bare legge til at man ikke blir fet av å bruke smør på brødskiva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 14. november 2006 #5 Del Skrevet 14. november 2006 Vi har en pakke Tine Smør i skapet, til matlaging. Vi bruker ikke smør med mindre vi må, og aldri på skiva. Helt unødvendig, og lett og venne seg til ikke å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 14. november 2006 #6 Del Skrevet 14. november 2006 Margarin ble i sin tid fremstilt som et budsjettalternativ til smør, og er ikke sunnere men billigere enn smør. Lettmargariner spesielt laget for å ha på skiva er åpenbart mindre kaloritette enn både vanlig margarin og smør. Personlig har jeg alltid ekte smør (og helst Kviteseidsmør eller Setersmør...) i kjøleskapet som jeg bruker for å montere sauser, risotto el.l., og en gang i mellom på skiva. Elsker smør, men begrenser bruken av slankeårsaker... Til steking bruker jeg olivenolje eller solsikkeolje, og til vanlig har vi ingenting på skiva under pålegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #7 Del Skrevet 14. november 2006 Kvitseitsmør til brød og baking, olivenolje til brødbaking og dressinger, rapsolje til steking Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 14. november 2006 #8 Del Skrevet 14. november 2006 Bruker brelett med oliven på skiva, melange til å bake med og olivenolje til å steke med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyLilly Skrevet 14. november 2006 #9 Del Skrevet 14. november 2006 bruker vita hjertego tidligere brukte jeg Brelett, men jeg gikk en periode hos ernæringsfysiolog som sa jeg burde gå over til Vita hjerte go siden brelett er herdet fett (Fett som blir hardt i kjølen) og som visstnok er usunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 14. november 2006 #10 Del Skrevet 14. november 2006 Margarin ble i sin tid fremstilt som et budsjettalternativ til smør, og er ikke sunnere men billigere enn smør. ← Det er jeg klar over (at det er et budsjett-produkt, ikke et helseprodukt), men jeg visste ikke at smør var sunnere enn margarin, slik noen skrev lenger oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #11 Del Skrevet 14. november 2006 Margarin er sunnere enn smør fordi det er plantefett. Det inneholder kanskje like mye fett, men sunnere former for fett. Selvfølgelig får du i deg mer fett om du bruker smør på brødskiva enn om du lar være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 14. november 2006 #12 Del Skrevet 14. november 2006 Selvsagt, men jeg ser ikke no problem i å få i meg fett jeg da, i moderate doser, og det jeg har på brødskiva er ikke mye, og jeg har null problem med det. Ettersom jeg uansett er lettere undervektig så UNNGÅR jeg ikke fett i matveien sånn i moderate former Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. november 2006 #13 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har aldri brukt smør på brødskiva, men det er fordi jeg ikke er noe glad i det. Ser heller ikke poenget, men det er nå så. Til steking bruker jeg olivenolje. Baker ikke så ofte, men bruker da melange fordi det er billigst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #14 Del Skrevet 14. november 2006 På skiva- brelett (det finnes ikke noe kjedeligere enn brødskive med kjøttpålegg uten noe under, enten smør, majones eller smøreost!) Til matlaging- meierismør (Flytende Melange om jeg er lat) Hverdagssteking- solsikkeolje Kalde retter- olivenolje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 14. november 2006 #15 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker aldri margarin. Smør er best det det skal brukes fast fett. Bruker Bremykt på brødskiva (som jo er 70-80% smør) Diverse oljer og smør til steking. Margarin er sunnere enn smør fordi det er plantefett. Det inneholder kanskje like mye fett, men sunnere former for fett. Dette er faktisk ikke riktig. Plantefettet i margarin er behandlet på en måte som gjør at det er alt annet enn sunt. Det er en alminnelig misforståelse at alt plantefett i alle former er sunnere enn smør og annet animalsk fett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå