Gå til innhold

Lus!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har lusa slått seg ned hos hele familien :sur:

Vi har tatt en kur - to ganger med ca 1 ukes mellomrom som anvist. Alikevel syns vi det klør litt enda.... Hvordan gjør man egentlig det her? Hvor ofte og lenge skal man børste med lusekam? Hvordan vet vi at vi endelig er kvitt dem?

Jeg lurer egentlig på ALT, jeg. Dette er første gangen vi har det. Noen med erfaring som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal gre med lusekam hver dag mellom kurene, dvs hver dag den uken.

For at det skal være luseegg, så må det jo være lus tilstede. Og jeg vil si at hvis dere grer med lusekam og dere finner verken egg eller lus, så er de vekk.

Vi oppdaget lus på datteren vår i går og hun har visst hatt det i et par mnd kom vi fram til. Dette er andre gangen vi får det og vi følger bruksanvisningen på kuren og bruker lusekam et par dager etter kur nr 2 for å være sikker på at det ikke er flere egg eller lus igjen. Og det har holdt i massevis det.

Også er det selvfølgelig veldig viktig og vaske alt av klær, sengetøy, jakker, luer o.l. på 60 grader eller mer og fryse ned hårstrikk, klemmer, puter osv. Og kaste kammer og hårbørster og kjøpe nye. Det skal jo ta knekken på lusen.

Uansett, så er det veldig viktig å sjekke at det ikke er flere lus eller luseegg igjen i håret. Er det ikke det, så er dere kvitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som klør er gjerne sår i hodebunnen, mener å huske at det er allergisk reaskjon på at lusa har bitt. Hvis du har tatt alt på alvor, vasket og skiftet sengetøy, klær, kosedyr, kammer, luer, hårstrikker osv. bør dere være kvitt det.

Ta en sjekk på alle med vått hår og lupe under meget sterkt lys, da klarer du å se eventuelt levende lus.

Ekkelt og ordentlig styr mens det pågår, men det går over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Tusen takk for alle gode råd!

Jeg håper virkelig vi er kvitt det nå, men synes det er vanskelig å vite sikkert.... Når vi kammer oss over vasken synes jeg ALT beveger seg, selv om det kanskje bare er støv og skitt el. Også har et par av oss litt flass/tørr hodebunn, men jeg frykter at dete r egg! Ser jeg lett hva som er egg? Grøss, jeg hater dette her! Og klør gjør vi bare vi snakker om det. Men vi har byttet ut alt av hårgreier, fjernet kosedyr for en stund, og kokvasket ALT sengetøy og håndklær.

Men jeg klarer ikke helt å slappe av likevel.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusekammer behøver ikke kastes, de kan kokes eller fryses ett visst antall timer......

Hatt det her i huset en gang, vil IKKE, IKKE, IKKE ha det igjen. Klør bare noen nevner lus, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ser du har fått mange gode tips og råd.

Lus kan faktisk ikke leve så lenge uten en vert. Dersom det byr på problemer å få vasket alt sengetøy ol eller fryst det, kan det være en ide og ta en overnatting på hytten og senke temperaturen hjemme. Er dere borte over helgen vil eventuelle lus i klær/møbler etc være døde når dere kommer hjem.

Det er viktig å følge opp med en ny kur etter ca 8 dager, dette fordi lus som har klekket etter den første kuren er da ikke blitt kjønnsmodne og har ikke begynt å legge nye egg.

Vi i apotek ser dessverre oftere enn før at mange sliter med å få bukt med lusene, at etter kuren kjemmes det ut levende lus.

Dette kan tyde på at lusene er blitt resistente mot de lusemidlene som er på markedet i dag. Alternativet blir da å kjemme.

Man bør da gå til anskaffelse av en god og solid lusekam (kan anbefale Nitcomb, får i apotek). Man må da kjemme håret systematisk, det vil si i små seksjoner. Man må kjemme til man ikke ser flere levende lus igjen i håret og gjenta dette hver 3-4 dag i noen uker.... Helt til man ikke finner flere lus på kammen.

Så man kan bli kvitt lusene uten kjemikalier, men det er en tålmodighetsprøve!

Ønsker deg lykke til i kampen! :)

Med vennlig hilsen Apotekteknikeren

http://www.apotek1.no/helsesenter/hud_og_h...hodelus/hodelus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...