Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Jeg vurderer å skifte jobb i løpet av etpar år og ser at de fleste jobbene jeg kunne tenke meg (er sekretær) innebærer noe regnskap og også lønn. Vurderer derfor å ta et regnskapskurs og lurer på hva dere anbefaler meg å gå (oslo - området) Er BI det eneste rette eller finnes det rimelige alternativer som også er bra. Er ikke ute etter en ren regnskapsjobb, men en sekretær/konsulentstilling m noe regnskap.
Gjest Landra Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Hei! BI er ikke den eneste skolen som har regnskapskurs, men den eneste som godkjennes og settes høyt av næringslivet. Så hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg studert der. Kanskje jobben din kan betale for utdanningen din. Det er lov å prøve seg. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Lurer litt på hva du mener med regnskapskurs. Vil du lære å kontere eller vil du lære det som ligger dypere bak. På BI blir konteringen, avstemming og slikt mer eller mindre forbigått veldig tidlig. Man lærer mer ting som "ligger bak". Det er ihvertfall min erfaring. Er regnskapsfører selv (ikke autorisert). Så hvis du vil først og fremst lære det mest elementære som å faktisk bokføre, ville jeg tatt ett kurs et annet sted. For eksempel et kurs på friundervisningen: http://www.fuoslo.no/kurs.asp?avd=79&kurs=26960 (har sett mindre og billigere kurs i Bergen, så du kan evt. forhøre deg om hva som kommer fremover). De har forøvrig også lønnskurs. Du trenger ikke gå BI for å lære å føre regnskap. Jeg førte i flere år før jeg tok kurs på BI. Tenker uansett at skal du jobbe med noe med regnskap som er elementært, så er det greit å ta et slikt kurs. Hvis du vil lenger inn i materien, så tar du BI. Men et elementært kurs kan være ok uansett. Eller god opplæring av noen som kan det. www.sticos.no har også kurs som kan være interessante? vel, vel, det var det jeg kom på. Vet ikke om det var det du tenkte på...
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Lurer litt på hva du mener med regnskapskurs. Vil du lære å kontere eller vil du lære det som ligger dypere bak. På BI blir konteringen, avstemming og slikt mer eller mindre forbigått veldig tidlig. Man lærer mer ting som "ligger bak". Det er ihvertfall min erfaring. Er regnskapsfører selv (ikke autorisert). Så hvis du vil først og fremst lære det mest elementære som å faktisk bokføre, ville jeg tatt ett kurs et annet sted. For eksempel et kurs på friundervisningen: http://www.fuoslo.no/kurs.asp?avd=79&kurs=26960 (har sett mindre og billigere kurs i Bergen, så du kan evt. forhøre deg om hva som kommer fremover). De har forøvrig også lønnskurs. Du trenger ikke gå BI for å lære å føre regnskap. Jeg førte i flere år før jeg tok kurs på BI. Tenker uansett at skal du jobbe med noe med regnskap som er elementært, så er det greit å ta et slikt kurs. Hvis du vil lenger inn i materien, så tar du BI. Men et elementært kurs kan være ok uansett. Eller god opplæring av noen som kan det. www.sticos.no har også kurs som kan være interessante? vel, vel, det var det jeg kom på. Vet ikke om det var det du tenkte på... ← Takk!! det var nettopp det jeg tenkte på. Den jobben jeg ønsker meg skal være behjelpelig m litt regnskap i noen perioder, men er mest en sekretær/konsulentjobb. Synes det virker voldsomt å gå BI for å avlaste litt innimellom. Det viktigste er en innsikt. Har hatt regnskap på videregående m kassadagbok, hovedbok etc, men vi brukte ENABLE regneark på pc og det er utdatert for 10-15 år siden. Vet du om friundervisninger har en litt grundig innføring i excel eller må jeg ta det i tillegg?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Hvis du skal jobbe med lønnsutbetalinger bør du kunne mer enn regnskap, siden man må ta en del avgjørelse ang skatt og flere juridiske problemstillinger. Har selv gått på BI, nettopp ferdig der og begynt i jobb som regnskapsfører. Jeg synes forståelsen er det aller viktigste, og på BI jobbet man i bedøken med case der man gjorde bokføringene i excel. Jeg ser selv ikke noe vits i å lære seg bokføring i et ekte regnskapsprogram uansett, siden de bruker ulike regnskapssystemer i ulike bedrifter. Og hvis man først er blitt vant med et system kan man fakstisk bli litt låst det. BI er dyrt ja, men de er jo ganske dyre disse regnskapskursene når man ser hvor få små disse kursene. De gir jo heller ikke uttelling hos lånekassa.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Jeg er autorisert regnskapsfører og mener at hvis det er den ene bestemte jobben du skal utdanne deg til, bør du ta et enkelt regnskapskurs i bokføring. Kursene på friundervisningen er bra, Aetat har også flere steder bra regnskapskurs, da lærer du det i Mamut eller lignende regnskapsprogra. De regnskapsprogrmmene jeg har vært borte i ( og det er mange)er mer eller mindre like. Det er småforskjeller som hvilk F...tast som gir hva etc., men prinsippet er likt. Rapporter heter omtrent det samme. Det er lovbestemt hva de fleste rapporter skal hete.Det er lurt å lære seg et regnskapsprogram skikkelig, for kan du ett kan du mer eller mindre alle. Det samme gjelder lønningsprogram. Kan du et skikkelig og forstår dette kan du lett lære deg nye programmer. De fleste programmer leveres også med god håndbok så det går greit. Det du bør lære deg er altså elementær regnskapsføring som debet kredit, mva regler. du kan få din arbeidsgiver til å kjøpe Sticos, som er et godt elektronisk eller papir oppslagsverk for mva og kontering. Når det gjelder lønn spørs det hva slags lønn de ansatte har. Har alle månedslønn og ingen frynsegoder er det fort gjort å lære dette. Det er mange forskjellig typer avlønnig og frynsegoder som gjør lønnarbeidet komplisert. Hvis du bare skal avlaste er det sikkert allerede en i bedriften som kan dette. Når det gjelder utdannelse på BI, så gir ikke BI studiet noe særlig innen ren bokføring. Men går mer på Årsregnskap, bedriftsregnskap utarbeidelse av kalkyler, prsonalbehandling etc. Hvis du starter med å lære deg det grunnleggende og senere vil ta BI har du også en grunnleggende forståelsefor det du lærer på BI, og dermed et forsprang på de andre studentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå