Gå til innhold

Incest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjennom hele mitt liv så har jeg hørt om ordet incest. Sex med nære familiemedlemmer.

Noe ganger frivillig, andre ganger ikke, men altid ulovlig.

Jeg har altid trodd at det var ulovlig fordi noen kan bli gravid, noe som ikke er bra for fosteret, men i følge www.klara-klok.no så blir det aldri nevnt, der blir det som regel altid nevt at det blir opfattet som skadelig (sansynlig i den forstand med psykiske problemer og lignende). Så det virker jo nesten som det er det som er verst. Det er det jo og, men får man det om de r nær i aldrer og det er frivillig?

Men hvis en bror og en søster har sex frivillig. Hvordan kan det være skadelig for dem? Er ikke det vesrte at de kan bli gravid?

Klara-klok.no sier blandt annet at det kan skade forholdet, greit nok det. Men da er det en ting jeg lurer på.

Hva om en gutt har et veldig nært forhold til nabojenta på rundt samme alder i gjennom hele barndommen og er nesten som søsken. Vil ikke da sex melliom de være "skadelig".

Sex mellom søskenbarn er ikke ulovlig, men sex mellom stesøsken er ulovlig? Hvorfor er det det? Stesøsken er ikke en gang i slekt.

Jeg kan ha sex med min kusine lovlig og få barn, ja til og med gifte meg, men om jeg har sex med stesøstra mi (hvis jeg hadde. Har ikke) da er det ulovlig?

Er ikke det merkelig?

Hvorfor er det slikt? For etter som jeg har skjønt så kalles sex mellom nære familiemedlemmer for incest uhavhengig om det er frivillig eller ikke, eller er det bare incest når det er snakk om ikke frivillig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Incest er tabu i de aller fleste kulturer, og det tror jeg det er gode grunner til, både på det fysiske og psykiske plan. Selv om det ikke er lov at to (voksne) søsken har sex, så tror jeg ikke man blir straffeforfulgt om det skulle komme ut. Det er heller tragisk for dem det gjelder.

Når det gjelder stesøsken der man ikke har felles foreldre tror jeg ikke det er forbudt at de har sex, men det kan jo virke litt incestuøst dersom de har vokst opp sammen.

De verste formene for incest er jo så klart at foreldre forgriper seg på sine barn og det er vel den typen man vanligvis tenker på når man snakker om incest.

Edit: Omformulert + tillegg

Endret av Elfrida
Skrevet
Incest er tabu i de aller fleste kulturer, og det tror jeg det er gode grunner til, både på det fysiske og psykiske plan. Selv om det ikke er lov at to (voksne) søsken har sex, så tror jeg ikke man blir straffeforfulgt om det skulle komme ut. Det er heller tragisk for dem det gjelder.

Mellom voksne er det straffbart ja. Hvis begge er under 18 er dette en formildende omstendighet, og blir ikek straffet like strengt.

Når det gjelder stesøsken der man ikke har felles foreldre tror jeg ikke det er forbudt at de har sex, men det kan jo virke litt incestuøst dersom de har vokst opp sammen.

De verste formene for incest er jo så klart at foreldre forgriper seg på sine barn og det er vel den typen man vanligvis tenker på når man snakker om incest.

Edit: Omformulert + tillegg

Også forhold mellom adoptivbarn og de andre søskneneregnes som incest. Så det går ikke bare ut på genetiske forhold.

Skrevet

sex er bare skadelig når det skjer med tvang og vold.

Om det er frivillig og alle parter er over 18 år så kan jeg ikke tro det er skadelig

Skrevet
sex er bare skadelig når det skjer med tvang og vold.

Om det er frivillig og alle parter er over 18 år så kan jeg ikke tro det er skadelig

Hvorfor må alle parter være over 18, når den seksuelle lavalder er 16...?

Skrevet

Fordi når man er 18 er man myndig det er man ikke når man er 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...