Gå til innhold

Forretten..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Han er veldig glad i ost, men ikke av typen "voksen oster" hvis dere skjønner hva jeg mener (ikke muggoster og sånt). Men mer vanlig ost som cheddar, mozarella og synøve.

Han liker ikke lam eller vilt, ellers liker han alt av kjøtt (ikke rått).

Han liker det meste av frukt og grønnsaker, eneste jeg vet han ikke liker er ananas, sopp, asparges, spinat og rødløk.

Er ikke alltid han finner noe forrett han liker når vi er ute å spiser, så ofte går han rett på hovedrett. Men de gangene han finner noe så er det som regel en type fingermat.. som mozarella sticks f.eks (kommer ikke på noe annet i farten). Ellers så er han veldig glad i chili con carne og amerikansk macaroni and cheese (han er amerikansk, så de aller fleste spesielt amerikanske retter han har fra barndommen liker han godt).

Da må vel tomat og mozarellasalat være en ide kanskje?

Problemet er kanskje å få til en festmat-forrett når det er så mange ting han ikke liker. Nå er ikke jeg så god på amerikansk mat, men har jo vært på Fridays en del ganger og spist poppers, mozarella sticks og kyllingvinger til forrett. Kjempegodt! Men det er jo ikke akkurat bryllupsmat.

Kokken dere skal ha har kanskje noen forslag også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ballerina
Skrevet

Hm... kjekt å høre at andre også "sliter" med menn som ikke liker for mye... ;) Men siden dere skal ha kjøtt til hovedretten, er det jo godt med noe som er litt lett til forrett... det går jo an med en liten salat eller noe sånn. Hvis dere skal ha egen kokk, så kan nok han/hun hjelpe dere slik at dette blir en stilig salat :) ...det gjør iallfall vår kokk!!

Skrevet
Da må vel tomat og mozarellasalat være en ide kanskje?

Problemet er kanskje å få til en festmat-forrett når det er så mange ting han ikke liker. Nå er ikke jeg så god på amerikansk mat, men har jo vært på Fridays en del ganger og spist poppers, mozarella sticks og kyllingvinger til forrett. Kjempegodt! Men det er jo ikke akkurat bryllupsmat.

Kokken dere skal ha har kanskje noen forslag også?

Det er ikke akkurat bryllupsmat nei, selvom han godt kunne tenkt seg noe sånt så ser han også at det ikke er så aktuelt.

Kokken har kommet med flere forslag, og i alle rettene hun foreslo så var det et eller annet han ikke likte.. så jeg følte ikke helt for å mase noe mere, men heller komme med forslag til henne selv etter å ha vært litt i tenkeboksen og "brukt" dere litt. Helt supert å få tips her inne! Vi har fått mange fine og aktuelle forslag. Og det virker ikke like håpløst nå, som det gjorde før jeg la inn første posten her. Tusen takk dere!

Skrevet
Når vi er inne på mat..... noen forslag til dessert ? Tenkte i utgangspunktet å satse på friske jordbær ... men med ca 30 kr for kurven og 80 stk som skal ha så blir det reltivt dyrt... Tenkte derfor om noen hadde noen forslag?? Greit å få litt input....

Disse forslagene til dessert kom vår kokk med:

- Skogsbær i kromkake

- Isparfait med fruktsaus & krem

- Hjemmelaget karamellpudding

- Blandade frukter med cherry saus

- Hjemmelaget eplekake

- Multer med lakka likør

- Fylt ananas med friske frukter

- Fløyels myk sjokoladekake med friske bær & vaniljekrem

- Petits pots au chocolat

- Kokos cre`ps med likør & mascarponekrem

- Tuile-kremmerhus med nogatmousse & bjørnbærsaus

- Porsjons karamellpudding m/frukter

- Portvinspudding m/kirsebærsaus

- Pleskener kremmerhus m/hjemmelaget vaniljeis,

bringbærsorbet og kryddermarinert frukter

Skrevet
Når vi er inne på mat..... noen forslag til dessert ? Tenkte i utgangspunktet å satse på friske jordbær ... men med ca 30 kr for kurven og 80 stk som skal ha så blir det reltivt dyrt... Tenkte derfor om noen hadde noen forslag?? Greit å få litt input....

Hvis det er prisen som bekymrer deg mest er nok jordbær noe av det rimeligste du klarer å servere. Enn kurv rekker vel til rundt 4 personer, så det koster ca 7,50 hvis man beregner at en kurv koster 30. Med litt svinn, og kanskje en klatt is og et lite mynteblad til snakker vi rundt 15 kroner. Altså 1200,- for dessert til 80 pers. Ikke mye som slår det.
Skrevet

Kyllinf filet og potetsalat eller valdorfsalat.

Det kan serveres kaldt.

Mange gode forslag her men det er greit å lage noe litt enkelt som kan annrettes i forveien.

Om man skall ha middagen på en restaurant,har man ett helt team med kokker, da trenger man ikke tenke på det.

Men har man leid inn kokk, er det begrenset hva som er gjennomførbart og sammtidig vellykket.

Skrevet
Bruscetta med ferske tomater

Tomat og mozarellasalat

Disse skal jeg huske på. Sitter litt med samme problemstillingen (det er jeg som kresen her, da...). Tenker ellers at suppe må være godt, men det er vel det eneste jeg tror mannen min ikke er noe særlig glad i.

Skrevet
Men har man leid inn kokk, er det begrenset hva som er gjennomførbart og sammtidig vellykket.

Kokka som kommer har visst med seg noen hjelpere så tror nok de klarer å få til det meste egentlig.

Tingeling: Carpaccio er jo rått kjøtt, og det liker han ikke.. kjøtt skal visst være godt gjennomstekt det.

Men jeg tror egentlig vi har fått såpass mange bra forslag nå, at han må kunne klare å velge noe.

Over til hovedretten så lurer jeg litt på hva dere ville valgt dersom det sto mellom disse alternativene....:

- Helstekt Entrecotekam

- Braisert oksestek med rødvinsaus

- Glassert svinekam med eplen & ananas

- Helstekt indrefilet med bearnaise saus

- Helstekt indrefilet, ingerrødvinssky og fløtepoteter

- Sitron- og timianmarinert kalkunbryst, friske grønnsaker I skjønn forening, korintvinsaus, suflepoteter.

??

Skrevet
- Helstekt Entrecotekam

- Braisert oksestek med rødvinsaus

- Glassert svinekam med eplen & ananas

- Helstekt indrefilet med bearnaise saus

- Helstekt indrefilet, ingerrødvinssky og fløtepoteter

- Sitron- og timianmarinert kalkunbryst, friske grønnsaker I skjønn forening, korintvinsaus, suflepoteter.

entrecote og indrefile er gjerne bedre kjøtt en stek og blir dermed mindre tørr når den helstekes. Jeg er ikke så glad i endtecoe (foretrekker fakstisk stek, men jeg er litt rar...), men indrefile er jo nam.

Bearnaise er jo litt... jeg synes det er en overbrukt saus, og litt lite spennende. hva er ingerrødvinsky? ingerfær? høres i allefall godt ut, og fløtepoteter er jo godt!

kalkunbryst blir utrolig fort tørt, så da må det være god frisk saus og tilbehør, og det høres det ut som det er.

Jeg ville gått for en av de to nederste. Indrefile med fløtepoteter er godt men kansje mektig, i allfall en mat de fleste og spesielt menn vil like. Kalkun hørtes mer spennende ut, og lettere, trolig en rett jentene vil sette mer pris på en gutta. Fine alternativ begge

la plutselig merke til svinekammen, den så også god ut..

Skrevet

Tingeling: Carpaccio er jo rått kjøtt, og det liker han ikke.. kjøtt skal visst være godt gjennomstekt det.

Den carpaccio'n her er grillet, men selvsagt ikke gjennomstekt. Hvis alt skal være gjennomstekt blir det jo noe annet da ;)

tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...