Gjest 3llie Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Min samboer er veldig opptatt av at akkurat denne dagen så skal det serveres mat som vi liker, og nå har det seg sånn at han ikke liker noe som har svømt og er også ganske sær egentlig. Så jeg håper noen her kan komme med noen forslag til forretter som egner seg i bryllup (ikke supper) som ikke består av fisk/skalldyr eller annet som har vært i sjøen. Ikke liker han spekemat heller..
Gjest Elfrida Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 En eller annen form for pate kanskje? Med litt grønn salat dandert rundt, og kanskje litt tyttebærgele eller no, evt en skive ristet brød under. Carpaccio er jo godt, men hvis han er sær vil han vel ikke ha rått kjøtt.
Frk. Stella Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 Jeg spiste en nydelig forrett nå i helgen - en slags butterdeig-toast med skogssopp og chevre, grillet i ovn. Snadder!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Vi hadde god gammeldags, hjemmelaget skogspoosyppe til forrett... Det ble er slager. Utrolig godt da!! Nesten all slags suppe er godt som forrett..... LIker han suppe da? Er enig i at man skal spise det man liker på en slik dag....
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Å Herre min... For en skriveleif!!!! Mente selvfølgelig skogsopp-suppe...
Malama Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Jeg er helt enig i at denne dagen skal det serveres mat hovedpersonene liker. I vårt tilfelle er det jeg som er den "vanskelige" og ikke liker sjømat (noe som utelukker flesteparten av de vanlige forrettene) og heller ikke er så glad i mange supper (men noen liker jeg jo da, dog ikke helt typsik forretts-supper) spekemat er jo et godt alternativ for mange, deriblandt oss, men når han ikke liker det heller... Da jeg laget "3 retters middag" til min elskede på bursdagen hans i fjord laga jeg en "mini-pastaslat" til forrett. Finskar salat i smååå biter, brukte cherrytomater (for vanlige tomater i små biter blir vått...) og makaroni, også hadde jeg skinke (bogskinke fra boks) oppi. Synes det var en goood forrett jeg. Har fått servert rekesalat som frrett andre steder (altså slat em reker i) så da laga jeg heller med skinke jeg, også syntes jeg at litt makaroni oppi gjorde susen. Mini-kyllingsalat (ellr hva slags salater dere nå enn liker) kan sikkert også vær en god ide?
Gjest 3llie Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Ikke liker han noe som er rått, pate, tyttebær, sopp eller chevre. Hadde nesten vært enklere å ramset opp det han faktisk liker.. sukk. Og han har selvsagt ingen forslag selv, for han vet ikke hva som er typisk forrett i et bryllup. Men pastasalat var jo ikke dumt, kylling liker han jo også. Hm. Takker for alle forslag, tar gjerne imot flere også!
Irie Skrevet 13. november 2006 #8 Skrevet 13. november 2006 (endret) Det er enda vanskeligere å gi noen tips når man ikke vet resten av menyen eller når på året dere skal gifte dere. Men her er noen tips: -Lune/grillede asparges med vinagrette, salat? kanskje litt god ost? -Gravet viltkjøtt/oksekjøtt med tilbehør (salat, tyttebærskum el) -Roastbiff med litt eksklusivt tilbehør -Vårrull? -innbakt ost (jarlsberg, feta, camembert) med melonsalat -fylte lefser (kanskje med noen dere synes er ekstra godt?) Søk litt rundt på nettet etter ingredienser dere liker godt, så finner dere nok noe. Man kan gjøre det enkleste "fint nok", hvis det bare gjøres riktig, og typisk trenger det vel ikke være?? Endret 13. november 2006 av Irie
Gjest 3llie Skrevet 13. november 2006 #9 Skrevet 13. november 2006 Tusen takk for tips. Skal gifte oss på sommeren. Vi har ikke bestemt oss helt for hovedrett ennå, det står mellom disse: - Helstekt Entrecotekam - Braisert oksestek med rødvinsaus - Glassert svinekam med eplen & ananas - Helstekt indrefilet med bearnaise saus - Helstekt indrefilet, ingerrødvinssky og fløtepoteter - Sitron- og timianmarinert kalkunbryst, friske grønnsaker I skjønn forening, korintvinsaus, suflepoteter. Og desserten blir bryllupskaken.
Gjest 3llie Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 (endret) Han liker forresten tunfisk (også rå), er ikke spesielt glad i det selv.. men ikke like opptatt av at jeg MÅ like alt som blir servert. Så om noen har noen fine retter med tunfisk så kanskje det kunne vært noe (ikke type tunfisk på boks da)? Endret 13. november 2006 av 3llie
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 Dere kunne servere en mini salat nicoise med salta, tomater tunifisk, egg, kapers eller oliven. Det finnes mange oppskrifter saann salat paa internett. Eller grillet tunfisk paa en toastet skive med litt tilbehör (liksom en tunfisk bruschetta).
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #12 Skrevet 13. november 2006 eller ganske enkelt en tunfisk carpachio med kaperssaus/remulade. nam!
monikabrx Skrevet 13. november 2006 #13 Skrevet 13. november 2006 Dere kan jo ha kyllingcoctail.. Altså bytte ut rekene med kylling. Vi hadde rekecoctail til forrett,mannen min liker ikke reker, så i hans bytta vi ut rekene med kylling. Dere kan jo servere kyllingcoctail til alle..
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 Bruscetta med ferske tomater Tomat og mozarellasalat
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #15 Skrevet 14. november 2006 Skal dere lage maten selv eller bestille det på stedet dere skal ha bryllupet?
Gjest 3llie Skrevet 14. november 2006 #16 Skrevet 14. november 2006 Skal dere lage maten selv eller bestille det på stedet dere skal ha bryllupet? ← Vi skal ikke lage noe selv, skal ha kokk på stedet.
Gjest H Skrevet 14. november 2006 #17 Skrevet 14. november 2006 Det er nesten enklere å komme med forslag når vi vet hva han liker. F.eks. liker han alt av frukt & grønnsaker, hva med ost? Alt kjøtt? osv.
Gjest H Skrevet 14. november 2006 #18 Skrevet 14. november 2006 Det er nesten enklere å komme med forslag når vi vet hva han liker. F.eks. liker han alt av frukt & grønnsaker, hva med ost? Alt kjøtt? osv. Og hvis dere er ute og spiser hva pleier han å velge da?
Gjest 3llie Skrevet 14. november 2006 #19 Skrevet 14. november 2006 (endret) Han er veldig glad i ost, men ikke av typen "voksen oster" hvis dere skjønner hva jeg mener (ikke muggoster og sånt). Men mer vanlig ost som cheddar, mozarella og synøve. Han liker ikke lam eller vilt, ellers liker han alt av kjøtt (ikke rått). Han liker det meste av frukt og grønnsaker, eneste jeg vet han ikke liker er ananas, sopp, asparges, spinat og rødløk. Er ikke alltid han finner noe forrett han liker når vi er ute å spiser, så ofte går han rett på hovedrett. Men de gangene han finner noe så er det som regel en type fingermat.. som mozarella sticks f.eks (kommer ikke på noe annet i farten). Ellers så er han veldig glad i chili con carne og amerikansk macaroni and cheese (han er amerikansk, så de aller fleste spesielt amerikanske retter han har fra barndommen liker han godt). Endret 14. november 2006 av 3llie
Frk. Stella Skrevet 14. november 2006 #20 Skrevet 14. november 2006 Cæsar salad med kylling? Amerikansk, ikke noe "skummelt" (om han liker dressingen?) og skikkelig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå