Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis syns jeg jul er koselig, men de siste årene har det blitt bare mer og mer mas og slit. Jeg gruer meg til gavekjøp (hater å shoppe), advendtskalender til 3 forventningsfulle barn, "koselig" julebaking med unger som griser (ungene syns det er stas), husvask (litt over helgevask standard), planlegging av innkjøp og tilberedning av mat , innkjøp av nye juleklær som skal vaskes og strykes når man skal hit og dit på besøk og sist men ikke minst ungenes forventning. Jeg vil så gjerne gjøre dem glade og gi dem fine opplevelser som jeg selv fikk i min barndoms jul.

Sier til meg selv at det er bare jeg som legger lista for høyt, at man lager den jula man selv vil. Men likevel kjenner jeg mange ganger at det bare snører seg i brystkassa. Selv om man ikke trenger å orge så mye er det jo likevel et minimum av ting som MÅ gjøres. Og mye av dette kan ikke gjøres før de siste dagene før jul.

Hva jeg vil med dette? Aner ikke. Kanskje få litt trøst eller høre om det er flere enn meg som har det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner problematikken fra tidligere.

Prøver å gjøre det lystbetonet i år, og er godt i gang. Ta en titt i juledagboka hvis du har lyst, kanskje du får noen ideer.

Jeg begynner tidlig for å kunne kose meg mer når desember kommer ;)

Skrevet

Ja, du legger lista for høyt og det må du slutte med (i hvert fall i år når du kjenner stresset kommer sigende!)

Julekalendere finnes i sjokoladeutgave. Glem de kreative pakkekalenderne dette året. Som liten sjokolademus da jeg var liten, elsket jeg et stykke sjokolade hver morgen før tannpuss. DET er julestemning for meg...

Baking: Kjøp ferdig pepperkakedeig og stikk ut og stek. Mange pepperkakeoppskrifter er vanskelige å kjevle, og pepperkakeutstikking og steking er det barn forbinder med den kakesorten. Velg ut et par andre kakesorter som er enkle å lage (eks. Døler, kokosmakroner...) og kjøp heller inn de kompliserte eller svært tid-/utstyrskrevende sorter (ala smultbakst, sandkaker og løvtynne sirupssnipper).

Mange gavekjøp kan gjøres via internett, og hentes på posten eller få dem levert på døra. Planlegg og lag en liste over julegaver. Med liste og kontroll kommer gavene i hus uten å shoppe alt for mye siden du ikke husker om du har kjøpt "nok" til den enkelte.

Kjøp mest mulig nå, og dropp tanken på at det "må" være julesnø og desember ute før du kan handle. Hvis du liker (og har tid til) julegaveshopping og stemningen det gir, så dra ut en dag etter at julegavene er ordnet, bare for stemningens skyld. Og ta deg tid til å titte på alle som stresser i panikk.

Husvask: En god støvsuging + støvtørking holder i massevis hjemme. Kjøkkenet bør være ryddig og rent, men du behøver ikke akkurat skrubbe vegger og tak for at det skal bli jul.

Juleklær: Tenk stoffer og materialer. Hva med å velge klær som ikke skal strykes? Bytt ut bluse med t-shirt eller pologenser osv? Så lenge noe er rødt, hvitt, offwhite, burgunder, sort eller laget av fløyel, så er det julete nok?

Skrevet

Kjenner du en annen familie dere kan slå dere sammen med og bake sammen med? En dag hos dere, en dag hos dem. I tillegg blir det kjempesosialt, og du må rydde kjøkkenet en av to ganger...

Ellers er vel det å sitte å lage litt julepynt hjemme en kveld noe som er kjempekoselig dersom du har tid og ork.

Skrevet

Takk for gode råd.

Jeg må vel bare komme meg gjennom programmet i år også. Skal prøve å avtale med bestemor om hun kan bake sammen med oss en dag.

I går lagde jeg noen julegaver (trolldeifigurer) sammen med mine to yngste døtre. Det begynner så fint, men etter en stund ender det opp i slossing om det røde kjevle, den minste hjerteforma, hvem som fikk mest trolldeig etc, etc. Til slutt pakket jeg sammen hele opplegget.

I forgårs sprang jeg i lunsjen ut for å finne nye kjoler til jentene. Fant to nydelige kjoler som kan brukes også utenom juletia, og fikk dem hjem med depositum. Minste jenta var storfornøyd (men der var kjolen for liten) mens storjenta syns kjolen ikke var fin i hele tatt. Hun ville så gjerne ha en med mer glitter på (noe mamma syns ofte det blir for mye av). Får ta en ny runde i lunsjen i dag.

Finner vel på noe til kalenderen. Bruker å la dem få åpne hver sin dag så blir det som gjest over skriver sjokolademus en dag, en tyggis en dag, og en liten pakke på julaften (husker selv jeg fikk en rød kjærlighet på pinne et år da jeg var liten og det var stor stas).

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...