Mirabella83 Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Bryllupp er ikke så lett når man aldri har gjort det før -Kan vi velge hvilken kirke vi vil (så lenge den er ledig) -Ringer vi hver enkelt kirke, eller finnes det et felleskontor der de vet nå den enkelte kirke er ledig?
Murf Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Først; gratulerer! Så; ja, dere kan velge hvilken kirke dere vil. Noen kirker er mere populære enn andre, der kan det være problemer med at det er allerede booket den dagen eller det tidspunktet dere hadde sett for dere. Gifter dere dere i en kirke dere ikke sogner til, kan det være at dere må betale et gebyr for bruk av kirken, men det er forskjellig fra menighet til menighet. Du må ringe hver enkelt kirke, har ikke hørt om noe felleskontor (annet om det er flere kirker i sognet)
Mirabella83 Skrevet 13. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2006 (endret) Takk for fine svar. Må man betale altså? Hvor mye er det snakk om? Noen som vet? Det stooore drømmen er jo Nidarosdomen da. Men i de baner er det vel flere som tenker Surfer på nettet og finner svar: Det koster ca 6.000 å låne domen. Hvis flere skulle lure. Endret 13. november 2006 av Mirabella83
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Og en ting til: (men det er vel kanskje opplagt...) for å gifte seg i kirken må minst den ene være medlem av statskirken. Dersom du vil gifte deg i en katolsk kirke må minst den ene være katolikk og den andre må godta at eventuelle barn skal oppdras som katolikker. For å gifte deg i din egen menighetskirke betaler du ingenting for selve kirken.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Jeg skal gifte meg i "min" kirke, men forde jeg ikke lenger bor hjemme i bygda, så nå jeg betale gebyr, Dette er en ikke spesielt populær kirke, helt vanlig, og de skal ha 3000 Jeg synes forresten det er ok at vi skal betale, for det er endel utgifter ved å holde vielsen (prest, klokker, organist med mere). Men jeg synes det skulle være noe alle måtte uansett.
Kykkelikokos Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Takk for fine svar. Må man betale altså? Hvor mye er det snakk om? Noen som vet? Det stooore drømmen er jo Nidarosdomen da. Men i de baner er det vel flere som tenker Surfer på nettet og finner svar: Det koster ca 6.000 å låne domen. Hvis flere skulle lure. ← Nidarosdomen må man vel vente i flere år for å få vil jeg tippe. Vi kunne velge mellom flere kirker fordi det var flere kirker i sognet. Man kan fritt velge en kirke man sokner til (sjekk hvilket prestegjeld du hører til i). Da er det gratis. Man ringer felleskontoret hvis det er flere kirker i sognet. Noen kan man til og med sende epost til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå