Gå til innhold

Kan man gi småfuglene rosiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man det, eller sveller de opp i magen sånn som ris og ukokte havregryn?

Jeg så en kjempefin ide til fuglemat-pynt i et juleblad, men er usikker på om de kan spise det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke mye om fugler, men om du legger rosinene i bløt slik at de sveller opp over natten, så vil de ikke gjøre skade i fuglemagene? (Tipper fugler kan spise rosiner, det er jo tørket frukt...)

Skrevet

Forer småfugler jeg også og kikket nettopp på noen hjemmesider tilhørende forskjellige lokallag av Dyrebeskyttelsen og Norsk Ornitologisk Forening. Der er bl.a. rosiner anbefalt mat for småfugler.

Havregryn er faktisk også anbefalt som mat til småfugler. Det er jo egentlig ikke noe annet enn valset havre og fuglenek har jo alltid vært en sikker vinner. Det er dessuten mange typer frø som sveller når det utsettes for fuktighet, så jeg vil anta at fuglemagene er konstruert for å tåle en viss svelling.

Ble forresten nysgjerring på den "fuglematpynten" du nevner. Hva går ideen ut på og hvor fant du den?

Skrevet

Fant ideen i Alt om Julen (tror jeg), og den gikk enkelt og greit ut på å tre rosiner på en ståltråd, forme den som et hjerte og henge det i et tre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...