Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Jeg er litt bekymret ang. hodet til babyen min. Jeg burde vel ha nevnt dette på helsestasjonen, men jeg tør lissom ikke. Synes det er litt flaut..eller at det høres vel ganske dumt spørsmål ut. Så jeg spør heller her. Håper dere har noen svar. Jeg synes at hodet til babyen er ganske små. De andre babyene jeg har sett de siste tre månedene har større hode enn han. Han er tre måneder gammel. Er dette normalt? Jeg synes sjølv at det er mer normalt at hode til babyer er stor. Større i forhold til kroppen. Hva er vanlig? Hva er vanliog mål og størrelser på hodet til en tre måneder gammel unge?
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Jeg synes at hodet til babyen min er ganske små. (skrivefeil isted)
BayliZ Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 Jeg synes ingen spørsmål er dumme når det gjelder barna våres jeg da, og du kan fint si det du synes. At du synes hodet er lite. Tror hodet til min lille var sånn ca 36 cm på den tiden jeg, hvis jeg ikke husker helt feil og hun ser helt normal ut :-)
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Tusen takk for svar. 36 cm..hvordan mål da? sånn rundt hele hodet? Er litt noob dessverre. Førstegang mor..
BayliZ Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Målte de ikke hodet på helsestasjon når du var der? Måler alltid hodet til jenta mi på hver kontroll, så setter de dette inn i helsekortet. Ja du måler fra pannen og rundt, så rett som mulig. Mål nå og skriv tilbake da :-) Nå ble jeg nyskjerrig på om du har noe lite hodet på barnet ditt. Tror det heller er større sjangs for at de du har sett har vært litt store i forhold, men sikkert helt normale de også.
Holly Hobbie Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Hodet er lite, eller smaatt, ikke smaa. Sorry, norsklaereren i meg bare maatte faa utloep for rettetrangen sin!!
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Tusen takk for svar igjen! Jo jeg kom akkurat på det også at de har jo målt hodet hans på helsestasjonen etter de har veid han og målt lengden. Nå har jeg letet frem helsekortet og her står følgende: Dato - Lengde - Hodeomkr. - Osv.. Fødsel - - 35 1. kontroll - 38 2. " - 40
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #8 Skrevet 13. november 2006 mente at hodeomkr. var 35, 38 og 40 (Ikke lengden)
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #9 Skrevet 13. november 2006 Har akkurat målt hodet hans nå fra pannen og rundt. Det er 41cm eller 41, 1 - 2. Han rørte så mye på seg da jeg målte.
BayliZ Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 Se der du, da var han ikke noe knappenåls hodet allikevel da :-)
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 Takk for svar! men... hvorfor har de andre babyer jeg har sett etter fødselen større hode enn han da? Derfor begynte jeg jo å bekymre meg.. De babyene på helsestasjonen som er omtrent like gammel som han, har jo større hode enn han også.
Gjest Lindamor Skrevet 13. november 2006 #12 Skrevet 13. november 2006 Begynte jo å lure på om hodet hans ikke vokste som det skal. At hodet hans vokste mindre enn resten av han. Skjønner? Men er dette normalt altså? Hodeomkr. hans.?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #13 Skrevet 13. november 2006 Sånne ting følger de nøye med på på helsestasjone, om hjernen hans vokser og dermed hodet. Så lenge de måler og de ikke sier noe, er det helt fint. Synes de målene du kom med ser kjente ut, og da er nok alt greit. Mitt barn har alltid hatt et velproposjonert hode i forhold til kroppen, andre barn har hatt digre hoder i forhold. Men unger er, som voksen, forskjellige. Og - nei, ingen spørsmål er dumme.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #14 Skrevet 13. november 2006 målte nettop omkretsen på hodet til lillegutten min. den er 51cm. han er 3 mndr han og. er det unormalt?
Grooo Skrevet 13. november 2006 #15 Skrevet 13. november 2006 De sier i fra på helsestasjonen hvis noe er unormalt. Hvis dere allikevel er bekymret så må dere jo bare spørre på helsestasjonen, er jo derfor de er der.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #16 Skrevet 13. november 2006 Oi oi oi. ble jo inspirert av denne tråden og dermed målte jeg også hodet til ungen min for å se om det ligger ved gjenomsnittet. men hva i alle dager? det er jo 64cm?!!! stemmer det? Det er vel unormalt da. Helsestasjonen har jo ikke sagt no. Kanskje de turte ikke.
Nicky B Skrevet 13. november 2006 #17 Skrevet 13. november 2006 Hva er vanlig? Det meste når det gjelder små babyer har jeg følelsen av. Fant frem helsekortet til datteren min, hodet hennes var 40,3 cm når hun var 3 måneder. Syns ikke hun hadde noe spesielt lite hode i forhold til andre barn når hun var baby. Nå er hun 19 måneder og hodet hennes er fortsatt ikke noe mindre eller større enn andre barns. Babyer vokser i rykk og napp og i ulikt tempo. Så lenge barnet ditt er frisk og rask og legger på seg som han skal er alt bare velstand!
Gjest miiip Skrevet 13. november 2006 #18 Skrevet 13. november 2006 Oi oi oi. ble jo inspirert av denne tråden og dermed målte jeg også hodet til ungen min for å se om det ligger ved gjenomsnittet. men hva i alle dager? det er jo 64cm?!!! stemmer det? Det er vel unormalt da. Helsestasjonen har jo ikke sagt no. Kanskje de turte ikke. ← Hvor gammel er denne ungen da?
Spoven Skrevet 14. november 2006 #19 Skrevet 14. november 2006 Hodestørrelsene på små barn er ofte forskjellige. Mine barn har alltid hatt små hoder, i forhold til mange andre barn i samme aldersgruppe. Så lenge ikke helsestasjonen reagerer er det ingen grunn til å engste seg. De sjekker hodeomkretsen, for å se om hodet vokser i den takten det skal. Så lenge hodet vokser normalt har det lite å si om hodet er ser lite eller stort ut. De har jo den gjennomsnittslinja de skal følge, og det er jo ikke bare selve linja som er fasiten, det skraverte området utenfor er jo også en del av gjennomsnittet. Og så lenge hodeomkretsen holder seg på det skraverte feltet, samt vokser i forhold til sin egen linje, og ikke gjør et hopp hit eller dit, så er nok alt i sin skjønneste orden. Og jeg må bare si at hodestørrelsen har ingenting å si på intelligensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå