Gå til innhold

Hjelp LUS - haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha barneselskap i dag, og fikk vite i går at noen av gjestene som kommer har fått lus. Hva gjør jeg for å forhindre at dette sprer seg mellom ungene og ikke minst hjemme hos oss? Mine unger har ikke lus.. :tristbla: De som har lus har vært greie og informere samtidig som de har tatt kur i natt, men kanskje det er noen som ikke er oppdaget enda...? Føler meg litt hysterisk, ja...smitter lus over på jakker og luer som ligger i en haug...??det blir litt vanskelig å holde alle ytterklærne adskilt... gode råd og informasjon mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
smitter lus over på jakker og luer som ligger i en haug...??

Ja i høyeste grad. Det er derfor skoler og barnehager ofte gir beskjed om at slikt tøy skal holdes adskilt dersom det er lusutbrudd.

Skrevet

Hvis de som har lus har vært omhyggelige med å vaske/fryse ned tøy, luer og hårbørster, samt vasket sengeklærne og samtidig tatt en luskur og vært omhyggelig med den så skulle du ikke trenge å være redd for å være smittet.

Skrevet

Her er det bare å ta sjansen på at det går greit. Ingen "dævver" av lus, og min erfaring er at det ikke er SÅ smittsomt. Ene barnet har hatt 4 runder uten at noen andre i familien har blitt smitta. Skulle dere være så uheldige at en av dere skulle bli smitta, så er det bare å følge "oppskriften". Skifte av sengetøy, huske 2. runde av lusekuren og være nøye med å gå gjennom håret for å finne levende lus og egg. Lusa overlever ikke lenge i tøy som ikke blir brukt, og egg og alt kreperer ved vask i 60 grader.

Det verste med det er egentlig den panikken vi får, men det er vel egentlig ikke verre enn en hvilken som helst smittsom sykdom. Det viktigste er at det ikke får prege ungene.

Skrevet

hmmm...jeg hadde nok ikke likt dette jeg for å være ærlig. men om jeg hadde turt å sagt at de skulle "holde seg hjemme" vet jeg neimen ikke.

Men lus er noe dritt og en del jobb med, pluss at man helst ikke vil ha det og derfor ville jeg nok ikke likt tanken på at det krydde av de. Men meg om det :-)

Skrevet

Helt ærlig - JEG hadde bedt dem å bli hjemme.

Hvis de har tatt kur i natt, så betyr ikke det at de har fått knekken på det ganske ennå. Lus er en av de tingene jeg gjør alt for å unngå. Synes det er lite tenkt av foreldrene å sende ungene sine jeg.

Skrevet

Disse barna går antakelig på samme skole / i samme klasse, de leker sammen og henger klærne sine på knagger ved siden av hverandre på skolen.

Jeg tenker: Hva er forskjellen på å være sammen på skolen og å være sammen i bursdag?

Det viktigste her er at barna ikke legger hodene sammen, byttelåner luer/kammer osv, og at luer/skjerf ikke kommer i kontakte med andre barns luer/skjerf. Putt dem inn i jakkeermet, så løser du det problemet.

Når det gjelder hodekontakt bør du være obs på hvilke leker du legger opp. Kyss-klapp-klem er ikke greia akkurat nå.

Det går nok bra, skal du se.

Skrevet

Ikke noe å bli hysterisk for... ;)

Når gjestene kommer, så putter du alt tøy de tar av seg i en pose med deres navn på. (Gjerne pynte posene litt hvis du har tid til det). Når de så skal gå så er det lett å finne deres tøy, alt er jo samlet i en pose, og posen kan de bare ta med seg hjem (hvis den er pyntet) eller du kan kaste den rett i søpla.

Dette er en praktisk og hygienisk løsning som passer bra, lus eller ikke lus, i barneselskap. :)

Utenom dette, så hadde jeg passet litt på lekene de lekte, men som en annen påpeker, de er sammen på skolen/barnehagen hver eneste dag, så dette vil nok gå greit. :klem:

Skrevet
Disse barna går antakelig på samme skole / i samme klasse, de leker sammen og henger klærne sine på knagger ved siden av hverandre på skolen.

Ja jeg vet, men likevel. På vår skole får jentene alltid beskjed om å ha håret i fletter e.l når det går lus. Både for å unngå masse langt hår som flagrer rundt, eller at de starter å leke frisør på hverandre.

Vet ikke, men når vi har jentebursdager her, har alle utslått hår. Synes fortsatt det er litt ekkelt jeg. Hadde MINE barn hatt lus, ville jeg ikke ha sendt dem på skole eller i bursdag før vi var kvitt dritten.

Skrevet

De som har lus har tatt kur. Lusa dør. Egg kan overleve. Men, det er vel støre fare for smitte av de andre barna som kommer som ikke har tatt kur !!!!!! Så jeg tror du må avlyse hele selskapet !!!! :ironi::ironi:

Skrevet
Ikke noe å bli hysterisk for... ;)

Når gjestene kommer, så putter du alt tøy de tar av seg i en pose med deres navn på.  (Gjerne pynte posene litt hvis du har tid til det).  Når de så skal gå så er det lett å finne deres tøy, alt er jo samlet i en pose, og posen kan de bare ta med seg hjem (hvis den er pyntet) eller du kan kaste den rett i søpla.

Dette er en praktisk og hygienisk løsning som passer bra, lus eller ikke lus, i barneselskap.  :)

Utenom dette, så hadde jeg passet litt på lekene de lekte, men som en annen påpeker, de er sammen på skolen/barnehagen hver eneste dag, så dette vil nok gå greit.  :klem:

Det med posene var en super idè!!! Jeg kan ikke avlyse selskapet nå, det er bare helt umulig. Tusen takk for alle svar!!

*løper avsted for å finne poser*

Skrevet

Den pose-ideen skal jeg huske til neste selskap her hjemme også, genialt!

Skrevet

Pose - ideen var genial ja.

Siden noen i klassen eller på skolen har lus, så er nok hjemmene informert om dette, og blir bedt om å ta sine forhændregler mht lus.

Vi har en "luserive" som jeg med jevne mellomrom går gjennom barnets og mitt hår med. Hvis du sørger for å bruke lusekammen hver dag noen dager nå, så kan dere kanskje unngå lusa.

Skrevet

Hadde tenkt til å foreslå poser selv. Da holdes jo alt adskilt!!

Håper selskapet var vellykket!

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe særlig større sjanse til å bli smittet i bursdagsselskap enn på skolen.

Erfaringsmessig så blir klær slengt oppå hverandre på skolen også.

Mine unger har begynt på en splitter ny skole der hver enkelt elev har et låsbart skap hver (foreldrene må holde lås for dem som vil ha det), da er sjansen for lusesmitte redusert. Men det hender klærne hos førsteklassingene flyter utover gulvet hulter til bulter for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...