Gjest ost Skrevet 13. november 2006 #1 Del Skrevet 13. november 2006 "Drømmejobben" var utlyst, og jeg klarte ikke å la være å søke selv om jeg er gravid og det blir en stund til jeg kan begynne i jobben. Ringte også til kontaktpersonen i annonsen, men sa ingenting om at jeg er gravid. Nå er jeg innkalt til intervju. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. november 2006 #2 Del Skrevet 13. november 2006 Ettersom de ikke har lov til å diskriminere gravide, skal det jo ikke være noe problem at du ikke har sagt noe ennå. Jeg ville tenkt mye gjennom egen situasjon, og kanskje vært litt ekstra fleksibel i måten jeg og mannen delte permisjonen på. (Og kanskje nevnt dette som tema i intervjuet. ) Det kan nemlig være en ulempe om du ikke kan begynne nesten med en gang, eller ikke kan bli selvgående før du blir lenge borte. F.eks. å jobbe litt hver uke, eller å dele opp permisjonen litt mellom deg og far kan hjelpe dersom arbeidsgiver og du er motivert for dette. Det kan også vise at du er litt ekstra motivert for jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søta Skrevet 13. november 2006 #3 Del Skrevet 13. november 2006 Sitter i samme situasjonen selv jeg. Jeg tok kontakt med forbundet for å få råd. De har ikke lov å spørre om gravidtet - og du har ikke opplysningsplikt under et intervju. De har heller ikke lov til å la være å ansette deg av den grun at du har stor mage... Er det en privat bedrift? Er du organisert? Jeg fikk klar beskjed av forbundet o å ikke si noe - selvom de nok kan se det om jeg skal på intervju. Nå prata jeg med ho so får inntstillinga på den jobben - så ho skulle følge med. De spør nok når du kan begynne - det ble jeg spurt om i siste intervju. Da jeg spurte hva jeg skulle svare på det sa ho at jeg skulle si at jeg har 2 ukers oppsigelse (vikariat) der jeg jobber nå - så jeg kunne starte 2 uker etter jeg hadde fått tilbudet. Jeg skulle så absolutt ikke si at jeg ikke kunne begynne før etter permisjonen. Håper det var noen greie råd da - kanskje du skal ta kontakt med forbundet ditt for litt støtte og råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ost Skrevet 13. november 2006 #4 Del Skrevet 13. november 2006 Jobben er i det private. Jeg er organisert. Er snart 7 mnd på vei, og magen er stor og godt synlig. Tror det er best å svare ærlig på spørsmål som måtte komme, men vinkle det slik at jeg og mannen kan dele mer på permisjonen og sånt, for å vise at jeg virkelig ivrer etter å få jobben. Sammenlignet med om de ansetter noen med 3 mnd oppsigelse, så må de vente kanskje 3-6 mnd ekstra hvis de ansetter meg. Vanskelig dette... Vil bare gjøre dette på rett måte for å få jobben. Evnt. ikke spolere mine sjanser hvis samme firma utlyser stilling ved en senere anledning ( i tilfelle jeg ikke er beste kandidat denne gangen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 13. november 2006 #5 Del Skrevet 13. november 2006 Man kan si mye om diskriminering og sånt, men min mening er at man BØR opplsye om graviditet. Mener man bør spille med åpne kort. Dette er vel imidlertid ikke en problemstilling i ditt tilfelle, i og med at magen er synlig Gå på intervju og gjør et godt inntrykk - om det ikke blir jobb i denne runden så er det jo uansett en glimrende mulighet til å gjøre deg bemerket og kjent i firmaet! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. november 2006 #6 Del Skrevet 13. november 2006 Jobben er i det private. Jeg er organisert. Er snart 7 mnd på vei, og magen er stor og godt synlig. Tror det er best å svare ærlig på spørsmål som måtte komme, men vinkle det slik at jeg og mannen kan dele mer på permisjonen og sånt, for å vise at jeg virkelig ivrer etter å få jobben. Sammenlignet med om de ansetter noen med 3 mnd oppsigelse, så må de vente kanskje 3-6 mnd ekstra hvis de ansetter meg. Vanskelig dette... Vil bare gjøre dette på rett måte for å få jobben. Evnt. ikke spolere mine sjanser hvis samme firma utlyser stilling ved en senere anledning ( i tilfelle jeg ikke er beste kandidat denne gangen). ← Synes du har en god innstilling jeg! Så lenge du er villig til å vise at du virkelig er interessert i jobben, og kan vinkle det slik at dette er en jobb du så gjerne vil ha, og at du ikke kunne la sjansen til å søke gå fra deg, så har du hvertfall gjort et godt inntrykk. Om ikke annet vil de nok huske deg igjen hvis noe lignende kommer opp, selv om du kanskje ikke passer akkurat nå. Men de ansetter jo forhåpentligvis ikke noen for kun det neste året, men for lengere tid, og da er det ikke sikkert graviditet og permisjon kommer så mye i veien alikevel. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. november 2006 #7 Del Skrevet 13. november 2006 Man kan si mye om diskriminering og sånt, men min mening er at man BØR opplsye om graviditet. Mener man bør spille med åpne kort. Dette er vel imidlertid ikke en problemstilling i ditt tilfelle, i og med at magen er synlig Gå på intervju og gjør et godt inntrykk - om det ikke blir jobb i denne runden så er det jo uansett en glimrende mulighet til å gjøre deg bemerket og kjent i firmaet! Lykke til! ← Mulig man BØR, men det synes jeg er en helt annen diskusjon, og den kan vi ta et annet sted. Om jeg BØR opplyse om at jeg er gravid, så BØR samtidig arbeidsgivere ikke automatisk eksludere kvinner fra mange intervjuer, bare fordi de er i passende alder til å kunne bli gravid. I en ideel verden hadde det ikke vært et tema engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 14. november 2006 #8 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg er ikke enig i det, Susan. Det er nå engang slik at jenter blir gravide, og at det er upraktsik for arbeidsgiver. Mange arbeidsgivere synes dette er uproblematisk, men jeg ville synes det var svært ubehagelig å få jobb hos en mindre moderne arbeidsgiver for så å avsløre en graviditet rett etterpå.. Båd efor dem og meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå