Zafran Skrevet 13. desember 2006 #21 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei. Diskuterte litt med veterinærmannen min her. Lactacyd er som nevnt tidligere i diskusjonen et godt alternativ. Det viktigste er allikevel å holde det tørt. Har hesten din hvite bein? Hvis ikke den har spesielt følsom hud og muggen er vanskelig å få bort kan et alternativ være å legge et omslag med en svak VIRKON S løsning 2 netter på rad. Bruk godt med bomull, isoler med plastfolie og en tykk bandasjeplate. Jeg pleier å bruke co-flex, slik at det holder seg på plass. Dette har fungert på våre hester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemipia Skrevet 17. desember 2006 #22 Del Skrevet 17. desember 2006 Har alltid brukt grønnsåpe og helosan mot mugg, men har nå hørt at man helst ikke skal bruke helosan, da den holder på fuktigheten.. Og muggproblemet oppstår jo pga fukt. Kjøpte en salve som jeg smurte på muggen etter å ha vasket med vann og tørket, muggen var borte etter 3-4 dager. Effektiv! EQUINE FUNGATROL CREAM heter salven, kan lese mer om den her: http://www.travutstyr.no/index.php?action=...id=632&search=0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May-Linn Skrevet 5. februar 2008 #23 Del Skrevet 5. februar 2008 i spesielle tilfeller kan faktisk hester få mugg opp til knærne, hvis det har utartet seg for mye! Det trenger absolutt ikke være rasp.. mugg er mer skorpete, og sitter mest i koden. der kan det også danne seg sår, fordi muggen tørker ut huden og huden sprekker. i disse sårene kan det danne seg betennelse. det er dette som er farlig. man burde IKKE! vaske med feks. grønnsåpe i vann, evt bare smøre det på. men det beste er å bare "rive" av muggen og smøre med en antibakteriell salve, IKKE krem for det er mye feitere.. og hvis det er sår burde hesten ihvertfall stå tørt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tochi Skrevet 26. mai 2008 #24 Del Skrevet 26. mai 2008 Grønnsåpe lager en hinne utenpå muggen som gjør at den ikke drives vekk av krem, og at den ikke tørker ut. Så dette må ikke brukes! Jeg har god erfaring med å vaske med lactasyd og lunkent vann, tørke det heeeelt tørt (VIKTIG) og smøre på med Canesten. Den er litt dyr (110,- for 20 gram på apoteket) men det er effektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dixie i.i Skrevet 27. mai 2008 #25 Del Skrevet 27. mai 2008 Den ene hesten jeg hadde hadde ekstreme mengder mugg da jeg kjøpte han, brukte mange mnd på å bli kvitt det... Det viktigste er å holde det rent og tørt. Klipp/barber bort alt hovskjegget. Vask godt, sånn at du får bløtt det opp skikkelig, også tørger du ordentlig godt med håndkle, sånn som du tørker deg på ryggen. Finnes masse gode produkter man kan få av vetrinær, de har en slags "vanilje saus" som fungerer for mange, eventuelt fucidin salve med øyedråper oppå, er du i Oslo området hadde jeg bedt SVein Bakke sende deg respet på sin spesial blanding. Viktig å gjøre noe med, min hest var så ille rammet og ingen ting fikk det hlet bort at vi til slutt måtte sende inn soppprøver til dyrking, da viste det seg at muggen var blitt resisstent mot mange av de vanlige behandlingsstoffene mot mugg og de måtte lage noe eget.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå