Gå til innhold

Mugg på hest

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hesten til en på stallen har fått mugg på bena sine. Fra koden og opp til knærne på framsiden ev frambeina.

Hva ville dere gjort med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ringt en vetrinær og hørt. Mugg er resultat av dårlig renhold og lite stell etter trening. Helt opp til knærne... Stakar liten. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg kan skyldes så mangt...

Kontakt vetrinær, dersom det er mye (høres slik ut i dette tilfelle).

Mugg kan behandles på ulike måter, avhengig av hvor aggresiv den er. Vanlig vask med grønnsåpe, og smøring med feks. Intrasite-gel kan holde ved milde utbrudd, klorohexidin-omslag (max 3 netter på rad) ved kraftigere utbrudd. Dette er bare forslag, jeg er IKKE vetrinær, så kontakt en før du begynner å behandle!!!

Min hest fikk mugg som utslag av forallergi. Byttet ut alt pelletert for, og han har ikke hatt noe mugg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_HC_*

Mugg på hest er ikke slik mugg man først og fremst tenker på. Det er skorper under pelsen. Hesten kan få infeksjoner/betennelser, blodforgiftning og i værste fall bli halt.

Nå som det er fuktig i været og gjørmete i luftegårdene kan mugg fort bli et problem. Det trenger absolutt ikke ha noe med dårlig renhold å gjøre, men det kommer av at det blir fuktig i pelsen som ikke tørker skikkelig.

Det er viktig at hesten er tørr på bena når den har fått mugg. Gjørmete luftegårder bør unngås, men det er ikke lett på denne tiden. Vask gjerne området med grønnsåpe en gang i uken og med lunkent vann ellers. Smør på med en fuktighetsgivende krem. Spnol er grei til dette. Ellers er hipposan noe som er spesielt mot mugg. En veterinær kan også skrive ut en resept på noe du skal smøre på.

Viktig at dette blir behandlet med en gang, da det fort kan utarte seg til værre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jeg mistenker at hesten min reagerer på rundballen han spiser på nå. Han har aldri vært plaget med mugg tidligere til tross for at luftegården er litt gjørmete til tider. Om han i tilfelle reagerer på rundballen, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Da må han stå alene i en luftegård da de spiser grovforet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hest var plaget av mugg, ringte dyrlegen og fikk et kjempebra tips. Hibitane er en krem som egentlig brukes ved gynekologiske undersøkelser (husker jeg ikke helt feil) og koster vel ca 60,- for en flaske som varer lenge. Den tar muggen som bare det. Det er absolutt verdt et forsøk. Det andre jeg har prøvd har ikke fungert så bra som hibitanen. Men husk, det er ikke det skyllemiddelet til munnen men kremen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Reveenkas tips. Og i tillegg sa min veterinær at jeg skulle vaske med Lactacyd, ikke grønnsåpe (snillere pH-verdi for huden).

Hos oss kommer det mest av gjørmete luftegårder, så vi gleder oss til frosten kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med lunkent vann og lactasyd helt til muggen forsvinner. Jeg bruker å smøre på hyposan på våres hester. Har du andre hester i stallen, sjekk om dem har fått mugg også, da det er veldig smittsomt. Har aldrig hatt så ekstremt mye mugg som helt opp til knærne, bare bak i koden. Derfor burde du kanskje kontakte veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg bruker gamle strømper på hestebeina i gjørma. Da holder de seg hvite og pene og jeg slipper mugg og unødig slit når jeg pusser hestebeina. Og min lille islending Sokki har aldri hatt mugg eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket med lactasyd (blandet i bøtte og lot hesten ta fotbad) da min hest fikk mugg, og den forsvant. Pass bare på å tørk beina skikkelig etterpå og bruk godt med flis eller halm i boksen!

Jeg bodde på et sted 40 mil fra nærmeste veterinær da hesten min fikk mugg, og dette var rådet jeg fikk hos veterinær per telefon. Det skal sies at muggen bare var bak på koden og ikke i nærheten av knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG for gudsskyld klipp/barber slik a pelsen er kort kort.

Vaks grundig, tørk sånn som du tørker deg på ryggen med ett håndkle og smør på. Hibetane funker for mange, eventulet så må man få spesialmiddel av dyrlegen. Fusidin salvd med noen dråper fusidinøredråper til hund opp på funker fantastisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta såpen opp i en bøtte med lunket vann, og løft benet opp i bøtten, og prøv å løsne opp muggen med hendene. Tørk godt og smør på salve. Har hesten mye hovvekst, kan du klippe vekk det. Og som sagt, sjekk etter på de andre hesten også, helt til muggen på din hest er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hest hadde mugg da hun kom til meg. Fikk tips av en gammel hestekar: klorin og matolje. Bland to deler klorin og 8 deler olje. Vask først rent, og smør på blandingen. Når det har myknet opp, prøv å få vekk den værste skorpa. Etter kort tid var hun muggfri, og det har aldri kommet tilbake.

Men hun hadde riktig nok kun mugg i koden. Siden denne hesten har såpass mye som opptil knærne synes jeg dere bør kontakte veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt dyrlege. De kan skrive ut resept på muggsalve til hest som de lager på apoteket for deg (hvis de har en lab på apoteket der du bor), eller evt gi råd om annen behandling for hesten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikitg å holde det tørt. Hvis du vasker med grønnsåpe, så pass på

å tørk skikkelig etterpå !

Gjørmete luftegårder er uheldig.

Jeg har god erfaring med Hibbitane.

Tips: klipp/barber bort alle pels rundt - lettere å holde det

tørt og rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hesten har oppover benet er nok ikke mugg, men rasp. Du bør ringe til dyrlege, for det er mulig det kommer innenfra og at det trenger antibiotika for å få fjernet det. Kommer det uten fra, bør du barbere bort håret og vaske med lactasyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...