Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor ofte man går til lege i løpet av svangerskapet ? Er det slik at man bestiller time hos lege først og så blir man henvist derfra til jordmor eller må man finne en jordmor selv ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i Oslo og har nettopp fått tildelt fastlege (var student før). Problemet er at det er jo helt umulig å få tak i legen - det er alltid opptatt på telefonen (og hun har selvfølgelig ikke mail...). Dersom jeg skal ha mye kontakt med henne i løpet av svangerskapet vil jeg bytte lege :roll:

Håper at noen kan gi meg et svar 8)

Nokså

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om du har tenkt å gå til jordmor eller ikke det. Da jeg hade jordmor i mitt første svangerskap, gikk jeg tre ganger til lege.

Det er absolutt å anbefale å gå til jordmor fremfor lege, syns jeg.

Gjest Hilde K S
Skrevet

I Bergen fungerer det slik ( skal i allefall fungere slik ) : Kontroll hos lege ELLER jordmor hver fjerde uke frem til du er ca 7 mnd på vei, i 7. måned hver annen uke også hver uke frem til du føder.

Jordmor får du som oftes på den helsestasjonen du tilhører. Anbefaler på det varmeste å gå til jordmor. Min erfaring er at de er lettere å få tak i på telefonen, slik at du kan få svar på spørsmål underveis og utenom fast oppsatt tid.

Skrevet

Jeg gikk bare til jordmor to ganger fordi jordmora på helsestasjonen var et gammel møfrø som irriterte vettet av meg :evil: Fastlegen derimot var ei kjempesnill dame som jeg kom veldig godt overens med. Jeg gikk derfor omtrent bare til legen.

Skrevet

Jeg går til fastlege og jordmor annenhver gang- Jeg føler meg tryggest på det medsinske hos legen og siden jeg har bekkenløsning må jeg dit for å få sykemelding fra tid til annen, for det kan jo ikke jordmor skrive ut. Jordmor har derimot god tid og vet selvsagt enormt mye om fødselen og alt rundt den, så jeg er glad jeg går hos henne også. Hvis jeg skal ha flere barn, tror jeg bare jeg kommer til å gå til lege, for da har jeg ikke så stort behov for informasjon.

I begynnelsen, fra tredje måned, gikk jeg til kontroll en gang i måneden. Nå går jeg annenhver uke (7 uker til termin). Vet ikke helt om jeg kommer til å gå oftere tettere opptil terminen.

Skrevet

Takk for svarene :P

Jeg får prøve legen min igjen i morgen og ellers får jeg finnen en annen!

Er det noen som vet om hvordan man "finner" en jordmor ! Er det bare å slå opp i telefonkatalogen eller finnes de bydelslegekontorene ?

Nokså :roll:

Skrevet

Jeg tror alle helsestasjoner (som jeg tror finnes i alle kommuner) har en jordmor. Ellers jobber det jo jordmødre på sykehus med fødeavdeling, men jeg jeg er usikker på om disse tar i mot gravide kvinner for kontroll eller om de "bare" jobber med fødsler.

Min jordmor jobber på en helsestasjon og ikke er ikke med på fødsler lenger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går kun til Fastlegen min - er så fornøyd med ham og føler at jeg får all informasjon som jeg trenger.

Ellers så går jeg til legen hver fjerde uke. I begynnelsen var det litt ekstra oppfølging med ultralyd osv, men alt ser så bra ut nå at det har stagnert heller.

22+1 :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...