stikkelsbær Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Er student og skal bo i Trondheim en stund. Har forstått det sånn at adresseendring i folkeregisteret har innvirkning på hva en har rett til å få av lånekassen (får ikke borteboerstipend hvis man ikke er borteboer), og at det også kan ha noe å si for forsikringsordninger (dersom man er registrert på samme adresse som foreldre kan man forsikre innbo gjennom de). Men det er "trygt" å endre adresse via posten, ikke sant? Varig adresseendring på posten sine nettsteder er ikke det samme som å melde flytting til folkeregisteret...? Vil være på den sikre siden, kjipt å miste stipendet...
Malama Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 som student trenger du ikke endre adressei folkeregisteret nei, du kan stå som bosatt hos dine foreldre, og det har som du sier økonomiske virkninger. Men å endre postadresse har ingenting med dette å gjøre, og er således helt "trygt" ja.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 som student trenger du ikke endre adressei folkeregisteret nei, du kan stå som bosatt hos dine foreldre, og det har som du sier økonomiske virkninger. De eneste "økonomiske virkningene" er evt "reisestipendet" på et par hundrelapper i året..
Malama Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Hvor stort reisestipendet er varierer vel, men ja, det er ikke stort. For noen forsikringer har det også med barn forlegregistrert på samme adresse, inntil en viss alder, og dekker altså ofte i alle fall "nybegynnerstudenter", som trådstarter nevnte. Det er også en økonomisk virkning. Og uansett, svaret er altså at man fint kan endre postadresse som student, det BØR man gjøre, men at det ikke er noen regel som sier at man skal endre folkeregisteradresse. For andre som flytter er det lovpåbudt å endre innen 8 dager, men for studneter gjelder altså ikke dette.
brumma* Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Det går helt fint ja. Men jeg ville nok endret adresse i folkeregisteret om du ikke taper noe særlig på det. Jeg hadde bare trøbbel med posten når jeg kun hadde skiftet postadresse. Ting kom ikke fram, noe kom for sent, masse ble sendt til foreldrene mine... Mulig det bare var jeg som var uheldig, men...
Malama Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 (endret) Jeg hadde null problem med å endre bare postadresse. De som bare sender til folkeregisrtrert adresse (gjelder bl.a banken min) sendte fortsatt til mine foreldre, og dit kom også en del reklame, men alt annet kom frem helt perfekt. Oppga min postadresse til alle som skulle sende meg noe, og det kom dit. Posten vet ikke hva som er din folkeregistrerte adresse, bare hva som er din postadresse. Når ettersendelsesperioden er over vil de derfor levere postn til den adressen som står på. Har ikke avsender din postadresse, så kommer det til dine foreldre ja. Men bortsett fra helt få avsendere, er det somregel greit å få endret postadresse. Og i en overgangsperiode videresender jo posten det som kommer til den gamle adressen. (Mamma videresendte deretter det som kom til dem. Skapte bare trøbbel den ene gangen hun prøvde å videresende tv-lisensen (for det skal ikke videresendes men returneres til nrk med oppl. om ny adresse) den kom aldri frem til meg, og jeg fikk purring) Endret 15. november 2006 av Malama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå