Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært en tur i Oslo i helgen. Jeg tok trikk til noen slektninger og betalte på trikken (30 kr). Da jeg skulle reise tilbake til Gardermoen for å ta flyet i dag fikk jeg tips om at det var billigere å kjøpe billett på narvesen. Jeg kjøpte billett og stappet den i automaten på trikken.

Etter et par minutter kom det kontrollører på som påstod at billetten min ikke var gyldig. Tok meg med ut og maste om at jeg skulle ha prøvd en annen automat. Men jeg trodde jo at alt var i orden, jeg aldri brukt sånn atuotmat før (eller tatt trikken for den sags skyld).

Jeg skjønte at det ikke var noe annet å gjøre enn å betale de 750 kr de krevde og så måtte jeg jo rekke flyet hjem så jeg hadde ikke tid til å krangle heller.

Men så urettferdig!!! Jeg hadde jo billet! Hele greien endte med at jeg måtte ut med 750 kr, jeg gikk siste stykket til toget og har aldri lust komme tilbake til Oslo og de idiotiske trikkene igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv et klagebrev til Oslo sporveiers kundesenter og forklar saken. Det kan hende du får tilbake pengene hvis du har litt flaks.

Skrevet

Hvis billetten din ikke var stemplet så er det jo ikke så rart at du fikk bot, det er jo ikke en gyldig billett. Og ellers kunne man jo bare gått rundt med en ustemplet billett i lommen og latt som om man ikke skjønte noe hver gang det er kontroll. Tipper de opplever det ganske ofte?

Du kan jo alltids klage til Oslo Sporveier, men jeg vet ikke om du kommer noen vei.

Skrevet

Desverre er det så mange som kommer med unnskyldninger, at de ikke stoler på noen. Selv om du hadde en gyldig grunn, så kan de i slike tilfeller ikke utøve skjønn. Da må man henvises til å klage, slik det blir anbefalt i posten før her.

Jeg er helt enig med deg, det er forferdelig urettferdig. Selv er jeg livredd for å snike ved en feiltagelse, det har nemlig hendt jeg har gått på t-banen uten å huske å stemple. Da løper jeg av på neste stopp for å stemple og ahr heldigvis ikke blitt tatt de gangene det har skjedd. Det er alle disse som systematisk sniker som ødelegger for oss som er ærlige.

Men når det nye systemet kommer skal det jo ikke være mulig å snike på t-banen, og lett å huske på om man har riktig billett på buss/trikk (man må stikke kortet i en avleser når man kommer inn slik som i Bergen). Desverre er dette systemet kraftig forsinket, det skulle vært satt i drift fra årsskiftet, men har blitt utsatt flere ganger...

Skrevet

Jeg ble truet med bot siden jeg hadde feil farge på bildekortet til månedskortet, noe dama på trafikanten hadde ordnet til meg. Så de kan være temmelige firkanta :overrasket: Heldigvis slapp jeg unne med en advarsel :forvirret:

Skrevet

Send et brev og forklar saken. Det er ikke greit å være ny i fremmed by, og billettsystemet i oslo er ikke akkurat enkelt for tiden. (Skal billettene stemples? Det har ikke jeg heller fått med meg, jeg kjøpte ny billett hver gang, men at de skulle stemples skjønte jeg ikke). Dersom Oslo Sporveier har noe som helst kundeservice, får du pengene tilbake. (Selv har jeg klaget hos Nor-way bussekspress på feil som har blitt gjort, og har alltid fått gratisbilletter tilbake, så det lønner seg å klage når du føler deg urettferdig behandlet).

Skrevet

Det er bare å skrive klagebrev!

Noen venninner av meg var i Oslo og tok trikken og ble stoppet av en kontrollør. De hadde ikke billett for de hadde forstått hvor/hvordan de skulle kjøpe billett(eller de prøvde å snike! og hadde en unnskyldning siden de kom utenbys fra..) ;)

Uansett fikk to av dem annulert boten da de klaget, men da hadde de ikke betalt boten.. En tredje av dem betalte de 750 kronene og hun fikk dem ikke tilbake :roll:

Så siden du har betalt den er det gjerne litt verre, men det er jo verdt et forsøk!

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål men... når man kjøper bilett i de automatene på t bane stasjonen til 20 kr eller hva det nå er... Man skal ikke stemple da? For det står jo klokkeslett på dem når de kommer ut av automaten? Blir virkelig forvirret av både trikk og t bane : P

Skrevet
Sikkert dumt spørsmål men... når man kjøper bilett i de automatene på t bane stasjonen til 20 kr eller hva det nå er... Man skal ikke stemple da? For det står jo klokkeslett på dem når de kommer ut av automaten? Blir virkelig forvirret av både trikk og t bane : P

Dette syntes jeg også var litt forvirrende i starten, for det står ikke på billetten at den skal stemples. Derimot står det klokkeslett på den, så det er enkelt å gå ut ifra at man ikke skal stemple. Jeg måtte iallefall spørre før jeg var helt sikker.

Skrevet

nei for da er den allerede stemplet vet du.

skjønner godt folk er forvirra, ble helt satt ut når jeg flyttet til Oslo og skulle ha billett første gang.

Skrevet

Ok, det var godt å høre :) Bra det ikke bare er meg som er litt forvirret!

Skrevet

Til ts: Du hadde ikke gyldig stemplet billett. Naturligvis skal du da betale snikegebyr. Man sjekker jo om billetten faktisk er blitt stemplet når man stempler noe, og på trikkene er det i hvertfall to, om ikke tre stemplingsautomater.

At man er utenbysfra er ingen unskyldning. Eller kanskje jeg skal finne fram igjen barndommens dialekt og satse på at je kainn snakke meg frå snikegebyret, sea je itje e i frå Osjlo. :ironi:

Skrevet

At man er utenbys er kanskje ingen unnskyldning, men det hadde pinadø ikke skadet med litt lett tilgjengelig,skikkelig og forståelig informasjon om billettsystemet.For det er ikke enkelt å finne ut av dette i Oslo.

Skrevet
Til ts: Du hadde ikke gyldig stemplet billett. Naturligvis skal du da betale snikegebyr. Man sjekker jo om billetten faktisk er blitt stemplet når man stempler noe, og på trikkene er det i hvertfall to, om ikke tre stemplingsautomater.

At man er utenbysfra er ingen unskyldning. Eller kanskje jeg skal finne fram igjen barndommens dialekt og satse på at je kainn snakke meg frå snikegebyret, sea je itje e i frå Osjlo. :ironi:

Det er ingen unnskyldning at man er utenbys fra. MEN, det taler til TS sitt gode.

Jeg har selv jobbet i Sporveiene, og ville uten å blunke tilbakebetalt pengene hvis jeg fikk et fornuftig brev som forklarte situasjonen. Sinnbrev med beskyldninger mot alt og alle er ikke derimot ikke det lureste..

Sporveiene betaler vektere for å sjekke billetter, og noen av disse er litt vel "skyteglade"

Skrevet

Billettene man kjøper på automat kommer ut med klokkeslett og dato og varer i en time. De man kjøper på f.eks Narveser er naturlig nok "tomme" og må stemples. Du burde selvfølgelig sjekket om den faktisk ble stemplet, men gjort er gjort.

Jeg ville sendt en klage uansett og forklart situasjonen. Hvis du er heldig får du tilbakebetalt pengene! (Og det skal litt til for å slippe å få boten i utgangspunktet. Vekterene har nok hørt det meste før.)

Skrevet

Da bussen hadde stempla november på ukeskortet til ei som satt bak meg på bussen var det heller ingen bønn, selv om ukeskortet var fra 2006, og vi var i september på den tiden.. Så selv om bussjåføren hadde gjort en feil (SL) så fikk hun gebyr gitt..

Jeg cruisa rundt på banen i Berlin med barnebillett, da mitt "verdensvante" reisefølge hadde prestert å tro at reduced fare var studentrabatt, men slikt finnes ikke der..

Da kontrollørene kom var det ingen bønn nei.. Mens da jeg og ei anna ei hadde glemt å stemple billetten vår (første kvelden i Berlin) så var det en kontrollør som bare lo av oss, og sa at vi måtte huske å stemple neste gang.

Så det er forskjell fra person til person, men når det er vektere så gjør de bare jobben sin, og de er stort sett mange på jobb.. I Berlin var det stort sett sivilkontrollører, og de er ofte litt snillere, bortsett fra de Gestapoene vi møtte da. Kasta oss av i ingenmannsland..

Skrevet

jeg var i oslo en gang for noen år tilbake å kjøpte bilett men tok ikke vare på den, i og med at det var min første tur.var ikke vant med det i det hele tatt.så jeg gikk av toget å ante fred å ingen fare da det står to kontrollører å skjekker bilettene.

Vi hadde selvfølgelig ikke billett men fikk forklare at vi var fra en anen by å at det var første gang vi tok tok.De fikk legitimasjon å skjekket bakgrunnen, at vi ikke var fra oslo.så vi fikk gå. :sjarmor:

Skrevet

Heisann. Jeg opplevde noe lignende for noen år siden. Jeg bodde i Oslo, men de hadde gjort noe nytt med systemet sitt. Det var da første gang jeg hadde vært borti å kjøpe engangsbillett på automat og jeg trodde den var ferdig stemplet (noe den ikke var). Det ble jo selvfølgelig kontroll, og jeg så fornøyd drar opp denna ustemplet billetten, ble bare litt lang i maska når de sa at den måtte stemples.

Jeg skrev et klagebrev å slapp å betale. :)

Så prøv å skriv et klagebrev du, det skader ikke. Og er du heldig slipper du boten.

Lykke til.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg nok ikke hadde jsekket om automaten stemplet, om jg putta den i automaten for stempling. De automatene kan jo faktisk feile...

Å stå ved Blindern med "Bussen" på morgenen ved exphileksamen var dårlig gjort, det! Heldigvis var jeg av de heldige ærlige (takket være hjelp, jeg kom utenbys fra og fatta ikke bæret av systemet).

En gang jeg tok buss, hadde ikke bussjåføren ordna stempelet sitt og ved kontroll ble det nesten bot. Heldigvis gadd de å sjekke stempelet til sjåføren og så at det var feil, så jeg slapp. Da tilbød de seg å gi meg en ny billett (med riktig stempel pga. overgang).

Klag! det er verdt et forsøk! For selv om jeg nå er blitt rimelig kjent med systemet i Oslo etter noen år her, er det ikke vanskelig å gjøre feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...