Gjest Sabia Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Vi har en stor diger hage.. og jeg er ikke akkurat overvettiges hageentusiast... Så har jeg skjønt at man bør gjøre ting med hagen for å gjøre den klar til vinteren. Det er ikke aktuelt for meg å pakke busker e.l. inn i sekkestrie osv - det blir for spesielt interesserte slik jeg ser det... Men hva er viktig å gjøre?? :klø: Hilsen uerfaren som ikke har lyst å drepe hagen heller...
Gjest Maa Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 - Rydde inn ting som ikke tåler frost eller snefreser.. Sambo fresa over ei halvstor blomsterkrukke forrige vinter- fant keramikkskår på de utroligste plasser et godt stykke utpå sommeren - Steng av vann og tøm slanger og rør. Enig med deg at innpakking av busker ol ikke er favorittsyssel. Men alt etter hvilken klimasone du bor i, risikerer du å ta livet av endel planter. Det er vel også noen busker som kanskje må beskyttes mot vekten av mye/ tung sne... Høres ikke ut som utplaning av tulipanløk ol er noe du kommer til å prioritere.. Mener ikke å være spydig! Har selv ei syrinbusk og rester av ei plen.. Etter drenering og skifte av vann og kloakkrør er det lite igjen etter det forrige eier hadde opparbeidet. Ny "idiotsikker" hage er neste ås prosjekt! Forresten en ting jeg angrer hver vår at jeg ikke gjorde høsten før; Fjerne/ klippe ned døde planter (noen typer SKAL IKKE klippes ned om høsten). Og at jeg ikke klipper og raker sammen en siste runde på plena og ellers... Trasig å starte våren med laaangt, dødt, seigt, fuktig gress som er vanskelig å klippe/rake ..
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Angående busker og vekten av sne; det beste er å gå ut med en kost eller rive og dytte forsiktig borti buskene, slik at sneen faller av. Å pakke inn busker i strie er nok mer for å beskytte mot sviskader om våren, når sola steiker og røttene ikke har tint. Ellers enig med Maa over.
Gjest Sabia Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Takk for tips!! Det skal jeg vel klare...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå