Gå til innhold

Saus til hjortestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage hjortestek til helgen, for aller første gang. Sliter litt med hva slags saus jeg skal servere til - jeg ønsker ikke den "vanlige" fløtesausen...

Noen med tips om hva som kan smake godt til hjorten?

Skrevet

Du lager jevning, sper med kraft og tilsetter litt krydder. Snadder.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg vil foreslå blåbærsaus; jeg har laget det med kraft, litt løk, blåbær (frosne), og så litt honning og créme fraîche for smakens skyld. Krydre med salt, pepper og timian.

Skrevet
Jeg vil foreslå blåbærsaus; jeg har laget det med kraft, litt løk, blåbær (frosne), og så litt honning og créme fraîche for smakens skyld. Krydre med salt, pepper og timian.

Det hørtes godt ut Deception, akkurat noe sånt jeg er ute etter!

Jeg har tenkt litt på saus laget på portvin eller lignende, men jeg vet ikke om det blir helt, helt feil til hjort??? (jeg har heller ikke smakt hjortekjøtt før, derfor jeg er litt blank her... :sjenert: )

Gjest Deception
Skrevet

Hjortekjøtt er veldig magert, og har i mine øyne ganske sterk viltsmak, men ikke så mye som reinsdyr eller elg. Jeg synes derfor en søtlig saus passer ganske bra, i stedet for fløtesausene og brunsausene som gjerne tradisjonelt serveres. En portvinssaus kan nok passe bra, også, skulle jeg tro. Hva slags tilbehør hadde du ellers tenkt?

Jeg laget reinsdyr indrefilet for ikke så lenge siden, og da hadde jeg ovnsbakte potetbåter med pære, og det var helt klart en suksess.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å gjøre det veldig enkelt - ovnsbakte poteter (hele småpoteter med olivenolje, havsalt og pepper) og pannestekte grønnsaker (sopp, småløk, gulrøtter, broccoli).

Også vært inne på tanken å lage en "festfin" potetstappe (med hvitløk og parmesan) i stedet for de ovnstekte potetene - men det kan fort kræsje med sausen synes jeg, vil ikke ha altfor mange smaker heller...

------------------------------

Om noen skulle ha tips til en forrett som passer til hjort så tar jeg gjerne imot tips der også! ;)

Skrevet

Deception - har du en oppskrift på blåbærsausen din? Litt redd for å lage den på slump når jeg ikke helt vet hvordan den "skal" smake....

Gjest Deception
Skrevet
Deception - har du en oppskrift på blåbærsausen din? Litt redd for å lage den på slump når jeg ikke helt vet hvordan den "skal" smake....

Jeg er en typisk slumper, så det har jeg dessverre ikke. ;) Men det er bare å smake seg fram, rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...