Gå til innhold

fakta på lørdag - Når Barn Lever På "Selvstyr"

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på Fakta på Lørdag . Det handler om ti gutter som skal bo fem dager alene i et hus, og klare seg der uten voksne. Det er skremmende å se på hvor de flipper helt ut og ikke takler det å leve uten grenser. De masher huset, lekene, inventaret og går løs på uskyldige pinnsvin i hagen - for ikke å snakke om at de herjer med og plager hverandre. Hus og hage ser ut som en svine sti!

De har overhode ingen hemninger - og jeg får rene "fluenes herre" følelsen .....huff ... :-?

Nå er det jo heldigvis noen av de som viser litt modne sider da og prøver å være litt greie med hverandre, og å få orden, men flertallet flipper helt ut og er med på ødeleggelsene og plagingen.

(Lurer på hvordan det ville vært dersom det hadde vært jenter i stedenfor?)

uansett så viser det helt tydelig hvor viktig det er for barn å ha tydelige voksne rundt seg, som har faste grenser for hva som er lov og ikke - og som lærer ungene sine rett og galt, og omsorg og empati.......Barn som får utfolde seg fritt er ikke bra ....

Programmet sendes i reprise på Nrk 2 neste fredag dersom noen gikk glipp av det og vil se det ....Absolutt verdt å se for de som har barn ....jeg har ikke ennå ....men vet i allefall at mine barn når den tid kommer ikke skal få bli slike bøller .....nei ..de skal lære empati, sosial kompetanse, selvhevdelse og selvkontroll .....

Nå er det jo ikke sikkert at disse ungene er slik til vanlig - men det beviser at når flere barn er sammen vil de lett bli utsatt for et enormt gruppepress ..og at de har lett for å glemme skikk og bruk og ta helt av ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at det ville vært passende saftig for deg, ja.

Men det er gjort flere forsøk - om enn ikke forran et kamera, på hvordan barn opplever det å være uten grenser. Og de som så programmet kunne jo med selvsyn se hvordan det går. De prøver og prøver og prøver ut hvor langt de kan gå FØR noen voksne griper inn.

Det er kjempeutrygt for barn å være i en sånn setting, så jeg synes egentlig de klarte seg bra. De gikk faktisk i liten grad løs på hverandre - noe man kunne ha forventet. Utrygghet skaper aggresjon, det.

Og jeg tror at dette ver rimelig oppegående unger - ganske sterke. Men barn er ikke "tamme" - og innimellom trenger de noen kjærlige løvetemmere.

Selv med alle voksne tilgjengelig der, synes jeg likevel at dette var et skummelt eksperiment - for banras del. Men et godt innlegg for grensesetting, var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke selv latt barn være med på noe slikt. Det var noen av de som følte det nokså utrygt med de andre bajassene rundt seg ....uten voksen trygghet - og uten at de kunne stole på at noen ville stoppe de hvis de gikk for langt .....jeg hadde ikke greid meg noe bra der tror jeg :o ...hadde vel gjemt meg under senga og ligget det hele uken bare tittet frem såvidt rett før vi skulle hjem igjen ..*ler*....

så jeg synes det var et nokså risikabelt eksperiment ja ....huff .. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også programmet.

Maken til dritunger skal man lete lenge etter! :frustrert:

All normal oppførsel forsvant som dugg for solen så fort de ankom huset.

Jeg hadde IKKE vært stolt om en av pøblene var MINE.... :fy:

Ismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske fælt å se på, ja. Men samtidig er det, som flere har nevnt, et helt tydelig bevis på at barn trenger grenser! TYDELIGE grenser, satt av tilstedeværende voksenpersoner!

Og, ismen - dette var ikke en gjeng med bøllefrø! Det var helt normale gutter! Poenget er at det er sånn de fleste barn vil reagere hvis de opplever total frihet - de SKRIKER etter grensesetting!! Og det var jo derfor de allerede første dagen griset til alle veggene - de formelig tagg noen voksne om å komme for å si at de ikke skulle... DA ville de følt seg hundre ganger tryggere!! Barn er barn, og jeg ville ALDRI latt barna mine (som jeg foreløbig ikke har...) være med på noe sånt!!

Men jeg håper alle voksne som så på, det være seg foreldre, lærere eller andre, fikk øynene opp for hvor viktig deres rolle er i et barns liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så på litt av det - fikk ikkemed meg begynnelsen - og gikk da de begynte å jakte på pinnsvin.Grusomme greier. At ingen voksne gikk inn da, er for meg uforståelig.

Fluenes Herre ja - helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis Tusenfryd - kameramannene grep inn til slutt - men det kunne vært gjort lenge før - barn skal IKKE få lov til å plage dyr! Synes det er rart at de fikk holde på med å kaste ting på det så lenge som de gjorde jeg .....jag satt og kokte i stolen ....tror de kan være glad for at jeg ikke var der for SLIKT tolererer jeg IKKE ... :x

Jeg kan bare ikke forstå at de ikke har en indre sperre som sier de at .- "nei , NÅ går vi for langt - man maler ikke på vegger / man kaster ikke popcorm og puslespill på andre" Skulle jo tro at dete var ting de visste? det BURDE i allefall det om foreldrene hadde gjort en god jobb ...... :-? Å glemme seg litt ut er en ting - men dersom all fornuft forsvinner fra hodene deres så raskt - så synes jeg det er bekymringsverdig ......vet og foeledre som reiser fre sine 12-13-14 åringer hjemme alene i helgen ...håper de tenker seg om etter dette programmet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er det jo ikke det at de ikke hadde mulighet for voksenkontakt - de valgte å ikke ha det. De hadde en "klokke" de kunne ringe med om de ønsket å komme ut eller snakke med voksne. Og de gjorde jo det - de fikk snakke med barnepsykiateren.

Synes det var et interessant eksperiment jeg. Men jeg er enig med den her som sa at det skulle vært veldig interessant å se det samme med jenter. Mye mindre tagging og vold, men tenk hvor mye mer baksnakking og psykisk terrorisering det hadde blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd: Jeg så ikke programmet, men det samme slo meg da jeg begynte å lese hovedinnlegget; Fluenes herre. Der var riktignok viljen til stede, i hvert fall i starten, men evnen til å skape et levelig samfunn for alle manglet hos de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love at det hadde vært en smule anderledes om det hadde vært jenter... Jeg ble helt sjokka når jeg så det! :o

Det ble litt sånn trist atte de ble delt opp.. rolige der og bråkete der.. og at michael ble bint fast i en stol, låst ute osv. :roll:

De greide fint å ødelegge alt på den første timen, det er rart å tenke på..

:-?

Jeg har latt eldste dattra være alene hjemme en natt og det gikk helt fint... men jeg tviler på at jeg vil gjøre det samme med guttene etter dette! :oops:

Alle barn trenger grenser, de ser det kanskje ikke nå men når de blir eldre takker de deg for det!!

Youvela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Håper det endel opp med at de dreper hverandre :ler: da lover jeg å se på reprisen.

Milla

:o Men i alle dager som du misliker barn da.

Deler slettet. Hege (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så også programmet, og syntes egentlig at det var et ganske interessant "eksperiment". Det at huset ble rasert på noen få korte timer bare for å se hvor langt de kunne gå før voksne brøt inn viser vel tydelig at barn må ha grenser for hvordan de skal oppføre seg. Men jeg forstår jo godt at de ville teste ut dette da det var en helt ny verden for dem - en frihet de ikke er vant med fra før.

Jeg hadde nok "forventa" at det kanskje skulle bli mer fysisk kjekling, slåssing eller lignende, og ble nok ganske overraska over at selv om de hadde utpekt sin "syndebukk" ble det forsøkt løst på en forholdsvis rolig måte sammen med hun der psykologdama. De prøvde da virkelig å jobbe som en gruppe noen minutter etter det.

Det at en gutt ble bundet fast i en stol, stengt ute etc er vel noe men ser igjen i barns lek? Iallefall hendte det at vi gjorde akkurat de samme tingene da jeg var liten. Og at de "sterkeste" holder sammen mot de "svakeste" - som måtte ta oppvasken - er vel også noe man ser igjen i real life? At barn deles inn i ulike grupper er ikke uvanlig i det hele tatt, men det som mangla her var vel en voksen som kommer inn og sier "nå må dere leke med alle sammen, og ikke holde noen utenfor"? Her fikk man se hvordan det virkelig fungerer.

Men den sekvensen med piggsvinet synes jeg nok at man kunne tatt tak i mye tidligere enn kamerateamet gjorde. Mine barn hadde antakeligvis blitt filleristet om de hadde plaga noe slags dyr på den måten. :evil:

Er det noensinne blitt gjort et slikt eksperiment med bare jenter? Hadde vært gøy bare for å se forskjellen som hadde vært.

Og: Jeg er innmari glad at ikke JEG var nabo til det huset da opptakene ble gjort..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og jeg så også programmet. Hun jobber med barn, og det var vel derfor hun hadde lyst til å se det. Må si det var interessant å se hvordan de "ordnet" seg... Tror ikke noen av disse guttene var slik til vanlig, og foreldrene så jo nokså sjokkerte ut da uken var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror dette var helt normale gutter. De var jo testet på forhånd.

Jeg er mer forbauset over enkelte svar her enn guttenes reaksjon.

Tyder vel på noen svar her at det er noen som ikke "kan" unger.

Det var gutter, en kunne jo se at de hadde en adferd som var normal. De hadde et språk og når de viste ansvar at dette var normale gutter.

Det ble jo sagt også at de var ville etter den frihetsfølelsen de fikk da de ankom huset. Noe slikt har de jo aldri opplevd før. Masse godteri og brus, selvsagt kastet de det innpå fremfor mat. Det tok ikke lang tid før noen merket mangelen på mat. (slapp.trett)

Det var jo noen som prøvde å få til noe mat og sette regler for huset, men en 11 åring er ikke tydelig nok i en sånn gjeng. Det må voksne til.

Det vi så av herverk og tilgrising var ille, men ikke unormalt. Ingen av de ville gjort det alene, ei heller 2-3 sammen, men som gruppe tok det helt av. De ausa hverandre opp til de grader.

Vi så allerede etter første dagen de malet veggene at de var veldig bekymret for det.

11 åringer trenger voksne og det i mange år. På selvstyr går det galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Brunhilde

Jeg kan love at det hadde vært en smule anderledes om det hadde vært jenter... Jeg ble helt sjokka når jeg så det! :o

Og HVORDAN vet du det? Jentene ville kanskje ikke griset ned veggene, men tror du virkelig jenter er mindre "ondsinnet" eller mer strukturerte enn gutter? Bevare meg vel, her ønsker jeg en eller annen form for dokumentasjon!

Alle barn trenger grenser, de ser det kanskje ikke nå men når de blir eldre takker de deg for det!!

Youvela

Det er klart de gjør - jenter også! Programmet er da laget for å vise nettopp dette!

Nei, jeg kommer ikke over det med jentene, makan til diskriminering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke programmet, men jeg tror, slik det blir beskrevet her, at guttene var helt normale. Det har blitt gjort eksperimenter for å beskrive forskjellen på kjønnene, og jeg kjenner til et som er ganske betegnende.

På en stor gressplen sendte man ut en haug med gutter, som ikke kjente hverandre. På plenen var en stk. ball. Det samme ble gjort overfor samme antall jenter.

man trakk seg bort en halv time, i begge tilfeller.

Da man kom tibake, hadde følgende skjedd.

Guttene hadde organisert seg, og spilte fotball.

Jentene satt i små grupper og pratet.

En slags konklusjon på dette er at gutter er mer opptatt av hva de gjør, og at jenter er mer opptatt av hvem de er med.....altså tyder dette på at jentene er mer sosialt interesserte.

Men......hvorvidt jentene hadde vært spesielt mye snillere.........

tja.....jeg er ikke så sikker. De hadde neppe pint pinnsvin, men.......det hadde kanskje vært ganske mange intriger...og det er ikke sikkert at det hadde vært finere å se på.

Synes eksperimentet grenser til det uetiske.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg satt hele programmet og sa "tenk hvor mye mer spennende dette programmet hadde vært om de hadde fulgt to hus, et med jenter og et med gutter", for jeg mener forskjellen der ville vært vel så spennende som konklusjonen "unger trenger voksne til å sette grenser". Det visste vi jo allerede før vi begynte å se på.

Vi så jo at flere av guttene hadde bandasjer på håndleddene bl.a, men vi fikk aldri se hva som skjedde for at de fikk dette. Ungene var nok helt vanlige gutter, men slik går det når man gir dem frihet, total frihet. Ikke et uventet resultat vil jeg si, og helt klart, unger TRENGER voksne til å sette grenser ja, de skrek jo helt klart etter det.

Men jeg vender standig tilbake til hvordan det ville vært med jenter. Jeg trur ikke de hadde ødelagt så mye, men ja, intriger er jenter eksperter på. Psykisk terror. Jeg kan ikke vite hvordan det ville blitt med 10 jenter, men jeg synes det ville vært spennende å sett forskjellen mellom kjønnene, heller enn bare hvordan guttene ragerte....

Og nei, forøvrig, mine (fremtidige, ufødte) unger ville neppe fått deltatt i noe slikt. (Jeg hadde vel ikke tålt å se den siden av dem...) Nei, jeg mener at det er en påkjenning jeg ikke ville utsatt dem for egentlig. Klar grensesetting er viktig, det gir dem trygghet. Selv om disse ungene hadde mulighet til å forlate huset, ringe sine foreldre og sånn der, så synes jeg likevel det var en voldsom påkjenning for dem...

Jaja, uansett, de sender det meste på tv nå for tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...