Gå til innhold

Pakkesendinger med Posten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer rett og slett på hva som er det vanlige? Mener jeg legger brev ol. i A-prioritet bunken, men hørte fra noen idag at dette er dyrere.

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg skal sende en god del pakker rundt i Norges land ( nei, jeg er ikker julenissen! :sjarmor: ), og ser på postens nettsider at fristen for A-post er 22.desember og 15.desember for B-post.

Så er det noen som kan forklare meg greien med dette? Og hvilken frist jeg skal overholde ved sending av pakker ( norgespakker/smartpakker).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er innleveringsfristene, som du ser er det egne frister for pakker alt etter hvor du skal sende dem.

A-post er litt dyrere enn B-post, men B-post tar lengre tid å sende. Skal du sende B-post må du levere inn minst 20 like brev i slengen.

Skrevet

Så da er det å forstå slik at A-post er det vi vanligvis bruker, og den fristen som gjelder for A-post er den jeg skal forholde meg til med tanke på julegavene?

Skrevet

Vanlige brev er A-post ja. Hvis du sender gavene som brev er det innleveringsfristene for A-post som gjelder. Hvis ikke må du se på fristene som står under Pakkepost Innenlands og Smartpost/Servicepakke.

Skrevet

Foruten at b-post nå er blitt forbeholdt større postsendinger såvidt jeg skjønner, så tar det også lengre tid å sende den.

A-post sendes videre samme dag som det leveres inn, mens b-posten blir stående over natta og sortert på dagtid før a-posten kommer inn.

Skrevet

Før var det slik at man kunne sende noe over 350 gram som B-post alene. Spør på postkontoret!

Skrevet

Hva med å gå rett til kildn, posten.no ?

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...AA/B/B-Okonomi/

Og det stemmer at forsendelser over 350 gram er fritatt for kravet om minst 20.

Så om du sender gavene som brev, ikke pakke, så kan du somregel sende den som b-post. Det tar lenger tid, men er noe rimligere. Om du sender mange julekort (altså over 20, samtidig) så kan du sende dem som b-post også. Det tar lenger tid, derfor tideligere sendefrist.

Skrevet

Skal man sende noe som B-post skal det stå avsender på.

(Et år skrev jeg adressen min på samtlige julekort.) Sparte 10 kroner tilsammen på 20 julekort. Det gidder jeg ikke mer. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...