Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Lurer rett og slett på hva som er det vanlige? Mener jeg legger brev ol. i A-prioritet bunken, men hørte fra noen idag at dette er dyrere. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg skal sende en god del pakker rundt i Norges land ( nei, jeg er ikker julenissen! ), og ser på postens nettsider at fristen for A-post er 22.desember og 15.desember for B-post. Så er det noen som kan forklare meg greien med dette? Og hvilken frist jeg skal overholde ved sending av pakker ( norgespakker/smartpakker).
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Her er innleveringsfristene, som du ser er det egne frister for pakker alt etter hvor du skal sende dem. A-post er litt dyrere enn B-post, men B-post tar lengre tid å sende. Skal du sende B-post må du levere inn minst 20 like brev i slengen.
Gjest ts Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Så da er det å forstå slik at A-post er det vi vanligvis bruker, og den fristen som gjelder for A-post er den jeg skal forholde meg til med tanke på julegavene?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Vanlige brev er A-post ja. Hvis du sender gavene som brev er det innleveringsfristene for A-post som gjelder. Hvis ikke må du se på fristene som står under Pakkepost Innenlands og Smartpost/Servicepakke.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Foruten at b-post nå er blitt forbeholdt større postsendinger såvidt jeg skjønner, så tar det også lengre tid å sende den. A-post sendes videre samme dag som det leveres inn, mens b-posten blir stående over natta og sortert på dagtid før a-posten kommer inn.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Før var det slik at man kunne sende noe over 350 gram som B-post alene. Spør på postkontoret!
Malama Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Hva med å gå rett til kildn, posten.no ? http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...AA/B/B-Okonomi/ Og det stemmer at forsendelser over 350 gram er fritatt for kravet om minst 20. Så om du sender gavene som brev, ikke pakke, så kan du somregel sende den som b-post. Det tar lenger tid, men er noe rimligere. Om du sender mange julekort (altså over 20, samtidig) så kan du sende dem som b-post også. Det tar lenger tid, derfor tideligere sendefrist.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #8 Skrevet 13. november 2006 Skal man sende noe som B-post skal det stå avsender på. (Et år skrev jeg adressen min på samtlige julekort.) Sparte 10 kroner tilsammen på 20 julekort. Det gidder jeg ikke mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå