Wonders Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Jeg står og går hele dagen på jobb, og er ofte sliten i beina etter å ha satt meg når jeg kommer hjem. Når jeg flyr blir jeg sinnsykt hoven, og man kan ikke se anklene mine. Selv ikke etter 20 minutter med beina godt hevet oppover veggen. Og jeg har endel tynne blodkar som er synlige som små blå roser nedover beina. Er kun 26 år, og beina er blitt sånn, fordi jeg ikke har brukt støttestrømper. Etter masse leting fant jeg en støttestrømpe på apoteket. Den er sort, pen å se på, og kostet 150 kr ca. Den har hjulpet godt hver dag. Jeg skal på en laaaang flyreise snart, og jeg skal ha de på meg. Uten de, er føttene som ett mareritt for meg, jeg kan ikke stå på beina jo...Og det er så ekkelt å se på de hovene beina. Jeg får helt frysninger. Aldri mere. Støttestrømpene skulle jeg kjøpt meg for lenge siden...
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Jeg står og går hele dagen på jobb, og er ofte sliten i beina etter å ha satt meg når jeg kommer hjem. Når jeg flyr blir jeg sinnsykt hoven, og man kan ikke se anklene mine. Selv ikke etter 20 minutter med beina godt hevet oppover veggen. Og jeg har endel tynne blodkar som er synlige som små blå roser nedover beina. Er kun 26 år, og beina er blitt sånn, fordi jeg ikke har brukt støttestrømper. Etter masse leting fant jeg en støttestrømpe på apoteket. Den er sort, pen å se på, og kostet 150 kr ca. Den har hjulpet godt hver dag. Jeg skal på en laaaang flyreise snart, og jeg skal ha de på meg. Uten de, er føttene som ett mareritt for meg, jeg kan ikke stå på beina jo...Og det er så ekkelt å se på de hovene beina. Jeg får helt frysninger. Aldri mere. Støttestrømpene skulle jeg kjøpt meg for lenge siden... ← Støttestrømper er en velsignelse,men vil anbefale deg å få målt føttene dine. Slik får du strømpen som paser dine ben. jeg køpte hos en fotterap og da tok hun mål, slik at de passet meg.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 hjelper disse mot blodutredelser også? Jeg er 21 år og har allerede fått sånn små blå blodårer som vises ytterst i huden enkelte plasser på lårene og i knehasene, syns det er litt flaut å ha sånn i en så tidlig alder. Har en ekstrajobb hvor jeg jeg kun står og går, men er kun sommern og jula jeg kommer lange dager flere dager på rad.. Noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Jeg sliter selv med hovne bein og er 28 år. Det kommer av dårlig venesirkulasjon...... Dvs at lymfen din ikke sirkulerer slik den skal. Det kan hjelpe å bruke veldig sirkulasjonsøkende preparater som du smører på, og manuell lymfedrenasje jevnlig hos terapeut kan være veldig effektivt...
Gjest Gjest_Meredith_* Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker støttestrømpe på jobb hver dag. De er en velsignelse. Lurt å måle bena ja! Mål om morgenen før bena har rukket å hovne opp. Det står mål på strømpeeskene, da finner dere riktig størrelse! (Mål rundt ankel og "tykkleggen"). God flyreise da M.P!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Husk at du også må få undersøkt hva slags klasse du skal ha på strømpene. På apotek selger de bare klasse en, mens du må på f.eks. medicus plesner (el.lignende) for å finne klasse 2. Jeg tror klasse to er riktig for deg, trådstarter. Jeg har nemlig samme problem selv. Har noen store årer, kan bli litt tung i beina, litt opphovnet rundt anklene. Klasse 2 strammer mer enn klasse en. Det hele måles i mm/hg (eller mmhg) måling av trykk, liksom hvor mye de hjelper veneklaffene å drive blodet opp igjen. Mine var svinedyre på medicus plesner (nærmere 600 kr og da kjøte jeg de billigste). Men jeg har nå kjøpt i USA!! Via e-bay og gjennom venner der borte. Ca halvpris Merket Sigvardi har klasse to i bomull som er mye mindre klamt enn Jobst sine i nylon/kunsstoff. Husk at de må vaskes forsiktig. Unngå milo og unngå mykemiddel. Egentlig bør de vaskes etter hver dag, fordi dette får de til å gå inn igjen. Jeg har nå investert i 4 par som jeg bruker uka. Vasker de i maskin en gang i uka. (order ikke mer i vasken). I USA kan du også kjøpe egne vaskemiddel. Jeg synest det er litt stress det hele, men vil jo ikke at beina skal bli verre heller. Er 28 år nå. Er også overrasket over at det faktisk er veldig behagelig å gå med. Faktisk burde alle som går/står mye bruke klasse 1. Blant sykepleiere er det nokså vanlig å bruke det, også gutta gjør det.
Gjest Apotekarbeider Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Vil bare rette litt på noe her. Vi selger faktisk både klasse 1 og klasse 2 på apotek. Ja, vi har faktisk klasse 3 også! Men; før man bruker klasse 2 (veldig sjelden klasse 3 blir benyttet) bør man innom lege! Vi på apoteket står og går mye i løpet av en dag og bruker alltid støttestrømper! (Vi vil jo ikke ha åreknuter vil vi vel?) Det mest vanlige om man ikke har store problemer er å bruke klasse 1. Den er også fin å bruke til lengre flyreiser.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Syns det er så ekkelt med de strømpene som stopper under knærne jeg... Og hele strømpebukser i sånn tynnstrømpebuksestoff er så ekkelt og klamt...
Gjest Fantus Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Syns det er så ekkelt med de strømpene som stopper under knærne jeg... Og hele strømpebukser i sånn tynnstrømpebuksestoff er så ekkelt og klamt... ← Det finnes støttestrømper i stay-up også, sånne som stopper på låret.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Hvilket apotek jobber du på? Selv har jeg fått vite at de ikke annet enn klasse 1 og reisestrømper på apotek. Har faktisk sett etter det også.
Gjest Apotekarbeider Skrevet 20. november 2006 #11 Skrevet 20. november 2006 Hvilket apotek jobber du på? Selv har jeg fått vite at de ikke annet enn klasse 1 og reisestrømper på apotek. Har faktisk sett etter det også. ← Jeg jobber i Apotek1. Jeg er ganske sikker på at de aller aller fleste apotekene i denne kjeden har disse strømpene. (Men noen ganger står de ikke ute i kundeavdelingen). Spør en av dem på apoteket, har de ikke strømpene inne kan de garantert bestille dem til deg i løpet av bare noen dager! (Vi har som sagt klasse 1, reisestrømper, klasse 2, klasse 3. Vi har også forskjellige varianter som er nevnt over her; knestrømper, stay-ups, strømpebukser og "gravidestrømpebukse")
Wonders Skrevet 22. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2007 disse stay-ups'ene så flotte ut. Var på apotek å så reklame av de i 2 sek, før jeg hastet videre... Noen som vet mer om disse? Tenkte de ville vært mer praktiske utover sommeren...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå