Helen Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Min datter blir snart 15 år (i januar) i den siste tiden har hun vært sammen med to gutter på 16-17 år (ikke samtidig da). Hvor alvorlig dette er vet jeg ikke. Har snakket med henne om sex og, hun sier at det driver hun ikke med. Jeg føler at jeg må tro henne selv om jeg vet at foreldrene er de siste som får greie på hva ungene driver med. Her en dag snakket jeg med hennes far og han nevnte at hun kanskje skulle begynne med p-piller i tilfelle......... Men jeg synes jo hun er så ung, altfor ung til slike aktiviteter Huff, dette er ille, min eks nevnte det for meg at jeg måtte huske på at jeg ikke var mer enn fjorten da jeg ble sammen med han, men det var annerledes det Men til problemet: hun er veldig opptatt av vekt og utseende, derfor er jeg litt redd for at hvis hun begynner med p-piller så kommer hun til å legge på seg. Det kan bli et problem for henne som jeg er redd hun takler dårlig. Finnes det noen typer som man ikke legger på seg av??? Jeg mener hun er for ung til å ha sex, men jeg vet at jeg er veldig naiv hvis jeg tror hun ikke snart debuterer så derfor er det like greit at hun begynner med p-piller så hun i hverfall ikke blir gravid. Jeg er også litt redd for at hun tror jeg oppfordrer henne til å ha sex også hvis jeg synes det er greit med p-piller, noe jeg IKKE gjør. Dette ble litt rotete ser jeg, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Det er ikke så lett når barna vokser til
Gjest Becca Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Det må være bedre å begynne med P-piller før hun debuterer seksuellt. Men det er viktig å fortelle at det ikke beskytter mot kjønns sykdommer
forelzka Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Min mor ordnet med p-piller til meg når jeg var 15 år. Jeg synes det var helt greit. Følte heller ikke at nå kunne jeg bare gå ut å ha sex. Sex kommer hun til å ha uansett, så bare send henne til legen. Kiloene får du gjøre henne obs på, for det er tross alt bedre å legge på seg 5 kg enn å bli mor i så ung alder. Dessuten er det ikke alle som legger på seg..... 2 av venninnene mine fikk barn på den tiden vi begynte å ha sex fordi de ikke hadde begynt på p-pille.... De skulle jo bare prøve 1 gang....
Gjest Piper Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 (endret) Jeg tror heller jeg ville valgt å gi henne kondomer, for det er jo ikke bare graviditet hun må tenke på. Har de ikke kondomer tilgjengelig, er det lett for å droppe det. Så derfor ville jeg kjøpt inn en pakke kondomer, som hun alltid hadde tilgjengelig. P-piller kan hun begynne på senere, når hun har vært i et forhold over lengre tid. Noen måneder er ikke lenge i mine øyne, og derfor syns jeg hun burde bruke kondom i stedet. Endret 12. november 2006 av Piper
Kykkelikokos Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Det er hennes kropp. Ergo ville jeg ikke "satt henne" på p-piller før hun ønsket å begynne på pillen selv. Jeg tror ikke det er mer å gjøre enn å informere ungdommen om prevansjon og hvor viktig det er å bruke det. Man kan ikke stå over dem og følge med på at de trer den på riktig.
Gjest Maa Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 Det er et dilemma når en ikke vet om de er sesuelt aktive eller ikke.. På den ene siden bør de slippe å bli "påprakket" prevensjon for et sexliv de kanskje hverken har eller er interesert i på leeenge enda. På den andre siden vil vel foreldre syns deres barn er for unge for sex og prevensjon til de har passert 30.. Å da er det ofte litt seint med gode råd.. Er stor tilhenger av å bruke helsesøster og åpen helsestasjon for ungdom i sånne situasjoner- hun får råd, veiledning og prevensjon når hun begynner å bli klar. Hva med å si noe til henne om at selv om hun ikke trenger det enda, er det lurt å være informert. Og at det ofte er lettere å snakke med hvemsomhest andre enn sine foreldre.. Har selv vært vitne til at en venninnne ble i ivrigste laget da hennes tenåringssønn fikk sin første orntlige kjærest. Med meg til stede ville hun gi ham penger til kondomer og nytt undertøy Stakkars gutten! I motsetning til jenta va han jomfru og ikke klar i det heletatt... Når det gjelder din datters negative fokus på vekt, er det vel e såpass viktig tema at det bør "løses" uavhengig av om hun begynner på p-piller eler ikke. Tror det beste foreldre kan gjør for jenter i den alderen er å bygge opp deres selvtillitt så mye man klarer, lære dem å være stolt og sette grenser for seg selv, være der for dem når oppoverbakkene blir for tunge. Samt å huske si at sex skal være positivt og noe å glede seg over- heldigvis ikke bare uønsket graviditet, kjønnssykdommer, hiv osv.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #7 Skrevet 12. november 2006 Enig med Piper her. Gi henne heller kondomer.
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #8 Skrevet 12. november 2006 Også enig med de over her. Jenter som er så unge burde få vite hvor viktig det er å bruke kondom. Kondom er det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer i tillegg til graviditet. Uansett om hun skulle begynne å ha sex nå (som kan være mange år til) er det lite sannsynlig at hun kommer til å ha sex fast før om en del år. Skal hun virkelig behøve å proppe kroppen sin full av hormoner allerede nå da? Kjøp kondomer til henne, og fortell henne at et eneste samleie uten prevansjon kan gjøre henne gravid (eller gi henne kjønnssykdommer).
Gjest Shoreh Skrevet 12. november 2006 #9 Skrevet 12. november 2006 Få henne til å bruke både P-piller og kondom. Det er nok av manipulerende rasshøl som vil prøve å lure datteren din til å tro at man ikke kan få kjønnssykdom eller bli gravid første gang en har sex. Når jenta di har passert 15 er det på tide å innse at hun snart kan bli seksuelt aktiv og da har du to valg; 1. Lukke øyne og ører å forestille deg jenta di leke med Barbiedukkene sine og først våkne opp når hun gråtende forteller deg at hun er gravid. 2. Være voksen og ansvarlig og innse livets realiteter og skaffe henne piller og gi henne kondomer og lære henne triksene som unge gutter prøver å lure jenter med for å slippe å tre et kondom på kølla. Noen som vil si meg i mot???
Kykkelikokos Skrevet 12. november 2006 #10 Skrevet 12. november 2006 Jepp. Det er fremdeles hennes kropp. Hun velger selv om hun vil ta p-piller eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #11 Skrevet 12. november 2006 skal kvinner idag altså gå på p-piller fra de er 15 til de er 35? Skal de begynne så tidlig selv om de ikke er seksuelt aktive? Det er klart det gjør noe med kroppen, og hun er jo faktisk fortsatt i vekst. Så lenge hun ikke har fast partner over en lengre periode synes jeg hun skal lære seg å bruke kondom, ikke bruke p-piller i tilfellet hun kanskje kommer til å ha sex de nærmeste årene.
Gjest Shoreh Skrevet 12. november 2006 #12 Skrevet 12. november 2006 Jepp. Det er fremdeles hennes kropp. Hun velger selv om hun vil ta p-piller eller ikke. ← Samme argument jeg har hørt engelske jenter bruke. Det europeiske landet med flest tilfeller av tenåringsgraviditeter.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #13 Skrevet 12. november 2006 Synes det er litt tidlig med p-piller, men heller ikke utenkelig med tanke på sikker prevensjon. Ofte gis p-piller til (unge)jenter som har store menstruasjonssmerter Synes Kondom, som flere har nevnt tidligere, er det beste alternativ så tidlig, livet består jo av så hurtige skiftninger denne perioden og kjønnssykdommer er ikke særlig stas å få.... Ungdom mellom 16-19 år får forøverig dekket utgifter til prevensjon(hormonelle) med 100 kr. beregnet for 3 mnd. bruk. Bestill felles time til lege eller helsesøster som også kan være kyndig utgiver av prevansjon, for ikke annet enn å ta en felles prat for råd og veiledning. Det er mange tema som dukker opp når man får et aktivt sexliv. Lykke til, du virker til å være en respektfull og bevisst mor
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #14 Skrevet 12. november 2006 Samme argument jeg har hørt engelske jenter bruke. Det europeiske landet med flest tilfeller av tenåringsgraviditeter. ← Jeg synes fortsatt jenter skal få bestemme selv over egen kropp. Var det ikke det mye av kvinnekampen som forrige generasjon utkjempet på 70 dreide seg om? I GB er tenåringsgraviditeter i stor grad et underklassefenomen: de har ikke samme kunnskapene og ser ikke for seg en framtid med utdanning osv som unge jenter i Norge gjør. Det er viktig å informere om viktigheten av kondom, p-piller i seg selv er ikke nok hvis de ikke har faste partnere over lang tid.
Kykkelikokos Skrevet 12. november 2006 #15 Skrevet 12. november 2006 Samme argument jeg har hørt engelske jenter bruke. Det europeiske landet med flest tilfeller av tenåringsgraviditeter. ← Etter hva jeg har sett av engelske jenter i media, så har det ikke noe med mangelen på P-piller å gjøre. Det virker å være helt annerledes holdninger der.
Gjest niomi Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Få henne til å bruke både P-piller og kondom. Det er nok av manipulerende rasshøl som vil prøve å lure datteren din til å tro at man ikke kan få kjønnssykdom eller bli gravid første gang en har sex. Når jenta di har passert 15 er det på tide å innse at hun snart kan bli seksuelt aktiv og da har du to valg; 1. Lukke øyne og ører å forestille deg jenta di leke med Barbiedukkene sine og først våkne opp når hun gråtende forteller deg at hun er gravid. 2. Være voksen og ansvarlig og innse livets realiteter og skaffe henne piller og gi henne kondomer og lære henne triksene som unge gutter prøver å lure jenter med for å slippe å tre et kondom på kølla. Noen som vil si meg i mot??? ← Med slike holdninger er det ikke rart at andelen kjønnssykdommer har eksplodert blant tenåringer. Jenter blir presset av guttene til å ta p-piller, slik at guttene skal slippe kondomen ("for sex er ikke godt med kondom, og du vil vel at jeg skal ha det godt, jenta mi? Ikke helt sikker, sier du? Nei, vel. Linda går på p-piller, og hun er singel for tiden. og ganske sexy, må jeg si.... Så da sier vi det slik, da. Du skaffer deg resept på p-piller på mandag. For du er vel glad i meg?") Og i tillegg skal de altså presses fra foreldrene til å gå på p-piller fra de er ganske så unge. Ikke lett å være tenåringsjente, gitt... For p-piller er jo ikke skadelig i det hele tatt. Å stappe kroppen full med hormoner fra før man har fått seg en regelmessig syklus syns jeg ikke høres særlig ut. Kroppen har som sagt aldri fått stabilisert syklusen. Hvor forvirret kommer ikke da kroppen til å bli den dagen man er 32 år gammel og dropper prevensjonen fordi man vil ha baby? Dersom du syns det er unaturlig eller vanskelig å snakke med datteren din om prevensjon, sex og kjønnsykdommer, kan du jo lage en liten "voksen-pakke" til henne. Lag en liten eske med brosjyrer om hvordan man får kjønnssykdommer, hvordan man blir gravid, hvordan man sier nei, hvordan man tar kontroll over egen kropp, samt en knippe ulike kondomer. Det hadde ihvertfall jeg satt pris på da jeg var 15. I stedet ble jeg satt på p-piller. Noe jeg ikke ville. Så jeg kastet en pille i do hver dag. Selv om jeg var tidlig utviklet og ble sett på som "seksuelt utagerende", hadde jeg faktisk ikke sex før jeg ble 18. Jeg hadde et uttall kjærester før det, også eldre gutter, men musa mi var gjenlåst.
lillesky Skrevet 12. november 2006 #17 Skrevet 12. november 2006 Det må være bedre å begynne med P-piller før hun debuterer seksuellt. Men det er viktig å fortelle at det ikke beskytter mot kjønns sykdommer ← Jeg begynte med p-piller da jeg var 16, og det var mamma som ordnet det.
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. november 2006 #18 Skrevet 12. november 2006 Hun kommer til å ha sex før eller siden, så det er like greit å informere og ha en prat med henne om det. Synes det var tidlig å begynne på p-piller.... det kan kansje være lett for en tennåring å glemme å ta pillen til et fast tidspunkt hver dag, og da svekkes jo virkningen av pillene også. Og kondom er viktig å bruke. særlig visst hun ikke har fast følge. Kansje det er lurt som flere sier her at hun bruker begge delene.... Helsesøster/legen vet hvilke piller som har mest eller minst bivirkninger. og pillene virker jo inn forskjellig fra person til person. Men pillen: yasmin skal være veldig fin og ikke gi bivirkninger. Jeg begynnte på den da jeg var 17-18år, og gikk ikke opp i vekt eller fikk noen andre bivirkninger av pillen.
Kykkelikokos Skrevet 12. november 2006 #19 Skrevet 12. november 2006 Jeg har hørt at Yasmin skal gi økt fare for blodpropp. En jente jeg gikk i klasse med strøk nesten med pga blodpropp forårsaket av Yasmin.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #20 Skrevet 12. november 2006 Jeg har hørt at Yasmin skal gi økt fare for blodpropp. En jente jeg gikk i klasse med strøk nesten med pga blodpropp forårsaket av Yasmin. ← Yasmin står igjen under spesiell overvåkning fordi den har gitt endel bivirkninger, men det er viktig å huske på at det ofte er bakenforliggende årsaker som spiller inn i p-pille/blodpropp debatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå