Ut i det fri Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Jeg har laget en hjemmeside for et firma. Det er laget i word og må legges ut via smart ftp. Dette synes jeg er tungvint. Ser hvor lettvint det er med feks blogger å legge ut tekst og bilder på null komma niks, og ønsker samme lettvinthet til denne hjemmesiden. Har eget domene som vi ønsker å beholde. Gode tips anyone?
Lillemor Gull Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Tja .. jeg vet ikke ... FTP er jo slettes ikke tungvindt da. Åpne programmet, logge inn på domenet og dra filene over. Word høres ikke ut som det beste programmet å lage en hjemmeside i da, men men.
Ut i det fri Skrevet 12. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2006 Word er ikke det enkleste, men det var det jeg hadde... Det fungerer på et vis. Jeg syntes det ville vært enklere å lage og lagre siden på nett, istedet for å lage den på maskinen - for så å laste den via ftp til internet. Html-kunnskapene mine er lik null, så det jeg ser etter er en enkel klipp-og-lim side. Om det betyr noe, inneholder siden mange bilder og lite tekst...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Word er vel eigentleg noko av det verste å bruka... Men, til enklare løysingar. Om du vil det skal vera like enkelt å oppdatere som ein blogg, så kan du bruka ein eller annan CMS (Content Management System.) Wordpress kan i grunnen fint brukast til det (wordpress.org) men det finst fleire. Spørsmålet i første omgang er: Kva har du tilgang til? Kan du bruka PHP og MySQL? I så fall er Wordpress (m.fl.) eit greit valg. Om du ikkje kan bruka PHP el. ASP og ein database, så er valga meir begrensa.
gard Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Hei Det beste er kanskje å kjøpe seg en template som du kan bygge videre på. Da får en med seg f.eks. fin layout så kan man fylle inn tekst og bilder selv. Søk litt på Google så vil du finne mange plasser som kan tilby dette til en relativt lav pris. Jeg bruker forresten FrontPage for å editere sidene mine.
Ut i det fri Skrevet 14. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2006 CMS (Content Management System.) Wordpress kan i grunnen fint brukast til det (wordpress.org) men det finst fleire. Spørsmålet i første omgang er: Kva har du tilgang til? Kan du bruka PHP og MySQL? I så fall er Wordpress (m.fl.) eit greit valg. Om du ikkje kan bruka PHP el. ASP og ein database, så er valga meir begrensa. ← Er helt grønn - aner ikke hva PHP og ASP er FrontPage har jeg ikke - men vet heller ikke hva det er. Huff, nå føler jeg meg dum.
Ut i det fri Skrevet 23. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2006 *Bump* Så litt på sidene til wordpress - syntes det så litt innviklet ut, det også.... Mye info om ting jeg ikke aner hva er, på engelsk.... Enkle sider? Holder meg til word, enn så lenge
Crazee Skrevet 25. november 2006 #8 Skrevet 25. november 2006 Er ikkje så lett å heilt veta kva som er det beste i ditt tilfelle, både med tankar på det du seier om dine eigne kunnskapar, men òg om kor sidene skal liggja. Så eg spør litt til, eg. Når du skriv de har eige domene, som de ønsker å behalda - tenker du då på domenenamnet, plass på server der sidene skal liggja (og vil ikkje bytta plass, for å ha same adresse), eller begge delar? Hadde eg fått veta meir om kor sidene skal liggja (adresse, server, det du veit om detaljane), så kunne eg kanskje funne ut kva mulighetar du har. Når det gjeld Wordpress, så er det ikkje så veldig vanskeleg å setja opp, om serveren har mulighetar til det. Og då finst det fleire ulike templates du kan lasta ned og bruka/endra. Wordpress blir brukt av alt frå private bloggar til store aviser, så du forstår at det kan sjå ganske forskjellig ut, og fungere ganske forskjellig, òg. Ja, og du kan få Wordpress på norsk, òg - det er eit lite ekstra tillegg du lastar ned, om du vil.
Ut i det fri Skrevet 25. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2006 Har et domenenavn som passer vårt firma via fastname. Ønsker å beholde dette -dvs samme adresse som vi har nå.
Crazee Skrevet 25. november 2006 #10 Skrevet 25. november 2006 Det fine med domenenamn er at det beheld du, uansett om du flyttar sidene til ein annan server. Greit å ha i minne om det skulle vera aktuelt. No forstod eg det slik at de har sidene hjå Fastname òg. Eg ser dei har valget mellom Linux og Windows-server, og at de kan få database der òg. Det er altså uansett fullt muleg å få eit system like enkelt å oppdatere som ein blogg. Dersom de har sidene på Linux-server (brukar PHP og MySQL) så er Wordpress eit godt alternativ. Om sidene er på Windows-server (ASP og MSSQL) så er Communityserver eit alternativ (men eg kjenner ikkje til det.) Det er fleire alternativ tilgjenglege òg - ikkje alle gratis. Fastname burde kunna hjelpa til med innstallasjonen (så sant eg forstod rett i at de har sidene der òg.) Dersom du er usikker på om det er dette du vil satsa på, så kan du jo prøva deg på WordPress i ein privat blogg hjå NorBlogg først, og sjå korleis du kan tilpassa det slik du vil ha det. (Gratis, ikkje kommersielle sider.)
Ut i det fri Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 1. desember 2006 Det var mange linker til sikkert flotte sider. Nå har jeg klikket i timesvis, med min dårlige kunnskap, og forstår det slik at jeg må bruke html på de sidene jeg har vært innom. Hva betyr egentlig PHP, MySQL, ASP og MSSQL. Takknemmelig for svar (ala inn med teskje) om noen får lyst å forklare
Scheherazade Skrevet 2. desember 2006 #12 Skrevet 2. desember 2006 PHP og ASP.NET er programmeringsspråk for hovedsakelig å lage dynamiske sider på nett, sider som blant annet kan forandre utseende og innhold etter ulike betingelser. Koden kjører på tjeneren, i motsetning til for eksempel JavaScript som kjører på klienten. PHP er åpen kildekode og ASP.NET er Microsoft-utviklet. HTML er som du kanskje vet statisk. MySQL og MSSQL er relasjonsdatabaser, brukes for å lagre feks poster fra gjesteboken din, nyhetene på fremsiden osv. Du kan for eksempel bruke PHP til å hente ut, lagre og oppdatere MySQL-databasen din, feks lage en gjestebok, annet kommentarscript eller nyheter på forsiden. For å lage og redigere databasen din bruker du SQL-språk for å hente ut info, dette er et spesielt språk som er utviklet for databaser. Microsoft SQL bruker (selvsagt) en spesiell implementasjon av dette språket. Dette har ganske enkel syntaks og er lett å lære til enkle operasjoner. MySQL kommer med grafisk grensesnitt også, det gjør sikkert MSSQL også. Kan vel si at PHP og MySQL hører sammen, og tilsvarende ASP.NET og MSSQL siden det er Microsoft. Generelt tipper jeg at du ikke ble noe klokere, det er vanskelig å forklare så pass kraftige teknologier til folk som ikke har peiling. Og ja, du bruker HTML i kombinasjon med PHP. Hvis jeg var det ville jeg iallfall ikke begitt meg ut på å lage en side med HTML, CSS, PHP og database på egen hånd. Ville gått til et lite firma, eller begynt på begynnerguidene til Wordpress. Vet du om tjeneren du skal lagre på er Linux eller Microsoft?
Trillrund Skrevet 2. desember 2006 #13 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Hvis jeg var deg ville jeg lage sidene i FrontPage. Opplasting via FTP er enkelt. Jeg er ikke spes god på data, men FrontPage er like enkelt som Word. Jeg oppdaterer raskt og enkelt våre hjemmesider. PS aner ingenting om html, php, mySQL..... Endret 2. desember 2006 av Trillrund
Scheherazade Skrevet 2. desember 2006 #14 Skrevet 2. desember 2006 Hvis jeg var deg ville jeg lage sidene i FrontPage. Opplasting via FTP er enkelt. Jeg er ikke spes god på data, men FrontPage er like enkelt som Word. Jeg oppdaterer raskt og enkelt våre hjemmesider. PS aner ingenting om html, php, mySQL..... ← Problemet med Frontpage er at det lager utrolig stygg kode, og at den ikke følger standarder, bare Microsofts liksom-standarder. Frontpage skal vel også fases ut? En bedriftside i Frontpage vil som oftest se stygg ut/ikke virke ordentlig i andre nettlesere enn Explorer. Du har feks utelukket meg som kunde, jeg bruker Opera og gidder ikke skifte nettleser(eller faktisk også operativsystem) for å se din side. Da kjøper jeg heller et annet sted. Min personlige teori er at folk som har tatt et aktivt valg og bruker feks Firefox, Opera og Safari er mer enn middels oppegående på data, og er det ikke da logisk at det nettopp i denne målgruppen man vil finne folk som er interessert i netthandel?
Crazee Skrevet 2. desember 2006 #15 Skrevet 2. desember 2006 Når det gjeld Frontpage, så treng ikkje sidene bli dårleg koda - men det er veldig lett for om du ikkje veit kva du gjer. Elles har Microsoft droppa det programmet no, det blir erstatta av eit anna som skal vera mykje betre (men eg føretrekk stadig DreamWeaver, som stadig skal vera det beste.) Når eg synest Wordpress kan vera eit godt alternativ, så er det ut i frå ønsket om at sidene skal vera lette å oppdatere. Og sjølv om WP brukar både PHP og MySQL så treng ein ikkje kunna noko om dette for å setja ting opp - det er berre til å følgja oppskrifta. Det vanskelegaste er å laga databasen, men hjå dei fleste webhotell kan dette gjerast med nokre få museklikk. Om ikkje har dei sikkert support som kan hjelpa med den delen. I tillegg finst det mange ulike plugins til WP, inkludert fleire typar handleløysingar (shopping cart.) Plugins er òg vanlegvis lette å setja opp - ofte er det berre nok å laste opp i plugins-katalogen, og i kontrollpanelet i WP hukar du av for å bruka det.
Liskat Skrevet 2. desember 2006 #16 Skrevet 2. desember 2006 Eventuelt så er det ikke så vanskelig å lære seg å kode i HTML og brukse CSS for å få et skikkelig utseende på nettsiden. Da kan det være greit å skrive koden i Notepad, så slipper du at det legges til masse tullekode (som skjer når du bruker Word o.l.) Hvis du vil lære HTML ganske enkelt kan du prøve tutorials på W3Schools Der finner du også tutorials i CSS (som gjør at du kan endre stil på siden ved å endre bare ett dokument istedenfor hver enkelt side). Av programmer som lager koden greit for deg er Dreamweaver ganske grei, den kan settes opp slik at du lagrer alt opp på serveren uten å måtte bruke ftp-program (jeg fikk det til, i alle fall). Men jeg vet ikke hvor mye programmet koster (kjøpte det aldri, og nå skriver jeg all kode selv, uansett).
webgirl Skrevet 17. desember 2006 #17 Skrevet 17. desember 2006 Skjønner heller ikke hvorfor du lager hjemmesiden din i Word.. Er usikker på hvilke koder Word lager, men dette kan i seg selv ha påvirkning på hvordan siden din vil rangere blant søkemotorene. Som allerede nevnt her, så vil Frontpage, som på mange måter minner om Word, lage stygge koder. Disse kodene er rotete, og vanskelig for f.eks Google å spore opp. Finnes en del andre program, både som er gratis, og andre du kan kjøpe. På denne siden står det noe om blant annet Ewiaoft som har et gratis hjemmesideprogram: http://www.tjenmyepenger.com/webdesign1.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå