Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger (vel, egentlig ganske ofte) så hører jeg om voksne rundt ca 18-20 år som er sammen med barn på rundt 13-14 år. Stort sett gutter, men det hender det er jenter og.

Så det er noe jeg virkelig lurer på.

Hvorfor vil for eksempel en 20 år gammel mann være sammen med ei jente på 13?

De kan jo ikke en gang ha sex lovlig.

Det må vel være også flaut for de på 20 åringene som er sammen med 13 åringer over for de på samme alder?

Jeg klarer ikke helt å skjønne det. En som er over 16 vil vel mest sansynlig ha sex, og jeg regner med at alle over 16 vet at det er ulovlig å ha sex med 13 åringer.

Selv er jeg 22 og kunne aldri ha tenk å vært sammen med en 13 åring. Har ei søster på 13 og 14 og vet hvordan de er. De er barn i mine øyne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_helle_*
Skrevet

Hehe, jeg ble lettet av å lese innlegget ditt. Før jeg leste det så trodde jeg at det var en gutt som ville få støtte for at det er ok å bli sammen med en 13-åring.

Etter min erfaring så er det ikke de mest sosialt oppegående guttene som blir sammen med så unge jenter... I slike sirkler er det vel ikke patetisk at en 20+ åring er sammen med en 13-14-åring.

Jeg er SÅ glad for at sønnen min på 18 synes at jenter på 13 er altfor unge :)

• Liker 6
Skrevet

Har hørt om slike tilfeller - og det er ikke akkurat i positive vendinger folk forteller om slikt. Det er sosialt uakseptert og jeg har aldri hørt om slike forhold som har vart noe særlig lenge.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det kalles pedofili, og er helt motbydelig. De fleste er konstruert sånn at barn som er et par år yngre enn en selv (f.eks en 14-åring ville ikke blitt sett død med en på 12) er helt uinteressante som kjæresteemner. Når da en på 20 viser interesse for et barn på 13-14, så er det noe galt.

• Liker 2
Skrevet

Fullstendig uakseptabelt, noe mer har jeg ikke å si om den saken.

Skrevet
Det kalles pedofili, og er helt motbydelig. De fleste er konstruert sånn at barn som er et par år yngre enn en selv (f.eks en 14-åring ville ikke blitt sett død med en på 12) er helt uinteressante som kjæresteemner. Når da en på 20 viser interesse for et barn på 13-14, så er det noe galt.

Men det er jo ikke alle 13-14 åringer som ser ut som barn, for enkelte har faktisk former som kvinner. Så jeg er ikke enig med deg at dette er pedofili, for en pedofil tenner på barn og en 13-14 åring er ikke barn. De er ungdommer, og det er en vesentlig forskjell.

Tror enkelte "vanner ut" begrepet pedofil, og du er en av de. Missbruker ordet rett og slett.

Enkelte 20 åringer er ikek så veldig moden, og enkelte 13-14 åring er veldig moden og da vil de kanskje passe sammen. Hvem man får følelser for kan man ikke alltid styre, men det er da viktig at de voksne tar sitt ansvar i dette. En 13-14 åring er fortsatt ung, og vil kanskje se på det som ekstra spennende å være sammen med en som er eldre. Og en på 20, har vel kanskje vokst av seg det at kjæresten må være like gammel.

• Liker 4
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men det er jo ikke alle 13-14 åringer som ser ut som barn, for enkelte har faktisk former som kvinner. Så jeg er ikke enig med deg at dette er pedofili, for en pedofil tenner på barn og en 13-14 åring er ikke barn. De er ungdommer, og det er en vesentlig forskjell.

Tror enkelte "vanner ut" begrepet pedofil, og du er en av de. Missbruker ordet rett og slett.

Og en på 20, har vel kanskje vokst av seg det at kjæresten må være like gammel.

Det er det dummeste og mest naive jeg har hørt. Bra du ikke er dommer i overgrepssaker. Da hadde det vært mange løse svin som ødela livet til flere unger.

En på 13-14 er et barn. Uansett om vedkommende har fått hår på tissen eller pupper eller hva som helst. Du kan ikke på noen måte sammenligne en 20-åring med en 13-åring.

En 20-åring har som regel litt løsere "grenser" for hvor gamle kjærestene må være enn en på 14, f.eks tror jeg ikke det er mange 20-åringer som ville tenkt seg om to ganger før h*n ble sammen med en på 18 eller 22, men vet du hva - en 20-åring har behov en 13-åring ikke skal møte.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en sønn på 14. Hadde han kommet hjem med en kjæreste på 20-22, så tror jeg ikke hun hadde tort å komme igjen for å si det sånn. Jeg hadde aldri tillatt det! Æsj! Hva skal en voksen med et barn? Det er motbydelig. Og ja, jeg mener en på 20-22 er voksen i forhold til barn på 13-14.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det i hvertfall er på grensen til pedofili, og uansett er det ekkelt! Søstra mi på 13 har ei 13 år gammel venninne som er sammen med en 18 åring, og de nei æsj!

• Liker 1
Skrevet

Pedofili er å bli opphisset av barn fordi de er barn. Dvs, at de ikke har utviklet bryster etc.

13-14-åringer er under den seksuelle lavalderen, men det er neppe snakk om pedofili om 20-åringer er sammen med disse.

Patetisk er det, men det blir for drøyt å stemple disse guttene for pedofile. De får vel ikke noen på sin egen alder, og en del fjortiser liker oppmerksomhet fra eldre gutter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet sammen med en 26-årig fyr som var sammen med en jente på 15.. Det syntes jeg var temmelig drøyt. Når man er 26 år så sjekker man bare ikke opp ungdomskoleelever! Dette var 4 år siden, nå er de visstnok samboere.

• Liker 1
Gjest Valiant Thor
Skrevet

er ikke det straffbart `?........sykt er det ihvertfall

Gjest Bellatrix
Skrevet
er ikke det straffbart `?........sykt er det ihvertfall

Hvis de har sex så er det det, men ikke om de har et forhold uten sex.

Skrevet (endret)

Om det er pedofili eller ikke vil jeg ikke diskutere her, men normalt vil jeg ikke si at det er.

Hvis jeg var mor eller søster til en 13 år gammel jente som var moden både fysisk og psykisk, som det nesten virker som noen mener er en akseptgrunn over, hadde jeg nok blitt fortvilet og rasende. Hvis hun er så moden og oppegående hadde det jo vært trist om hun ble sammen med en umoden taper av en tyveåring.

Husker Kautokeino-saken tidligere i år. Der var det jo enda eldre menn og det var gaver for sex med i bildet. Men jeg kommer fra en liten bygd selv hvor det var mange menn (mentalt gutter?) som kjørte rundt i bil med småjenter i baksetet, ga dem alkohol osv. Noen hadde ikke sex, andre hadde. Kanskje ikke som 13-åringer, men som 15 - 16 åringer.

Vet at mange av disse jentene angrer på dette i dag. De var ikke voksne nok, men trodde nok det da. Men disse taperne de hang sammen med hadde dessverre ikke vett i skallen til å forstå et de er (burde være) voksne og ta sitt ansvar.

Endret av Morea
  • Liker 4
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Etter hva jeg har hørt så er pedofili sex med barn under 12 år, men jeg syns allikevel at en 20+ åring er sammen med en på 13-14 er utrolig ekkelt, og ja, på grensen til pedofili. De er fortsatt barn i hodet selv om kroppen kanskje ser voksen ut, og en 20+ åring er faktisk voksen.

For meg blir det ganske naivt å tro at en 20+ år gammel jente/gutt er i et forhold hvor h*n ikke får sex, så sannsynligheten for at de har sex vil jeg si er ganske stor, og da er det i tillegg straffbart.

Kjenner selv flere gutter som er sammen med/har vært sammen med jenter på 13-14 år, eller bare har hatt de som pulevenner (som oftest det de har vært), og jeg syns det er like kvalmt hver gang.

Jeg er sikkert veldig fordomsfull nå, men det jeg har observert er at de guttene som driver på med jenter på den alderen er gutter som ofte kun er ute etter én ting, har vanskelig for å få seg noe fra jenter på sin egen alder, og dermed går på ungdomsskolejentene, for de er ofte mye lettere å få til sengs. Husker selv at det var veldig status å ha en eldre kjæreste/pulevenn for enkelte da jeg gikk på ungdomsskolen. Spesielt hvis han hadde kul bil :roll:

• Liker 2
Skrevet (endret)

En 20 år gammel gutt som er sent utviklet, være det seg av utvikling eller hemmelse, kan meget lett finne mer interesse i 13-15 år gamle jenter enn jevnaldrende jenter.

Av natur er gutter senere utviklet på flere områder enn jenter, og med disse to faktorene lagt sammen så er det ikke unaturlig at en gutt søker jenter i denne alderen. Det har med å møtes på like fot, og det igjen innvirker på selvfølelse og samspill/lek.

Å kalle noe slikt for pedofili er å være temmelig sneversynt, og direkte feil. Da bør man studere begreper littegranne, og krype ut av sin egen tilværelse for å se ting _litt_ fra andre sko.

Om det er akseptabelt er en helt annen sak. Det er ikke jenten på 13/15 som skal lide overlast for en annen persons problemstilling, jenter i denne alderen er barn og barn påvirkes svært fort i negativ retning om de ikke får lov til å være nettopp barn. Barn bør i høyeste grad skjermes for seksuell aktivitet og belastning, og den grensen tråkker fort en gutt på 20 over.

Kommer min datter med en slik bajas, så kan hun forvente seg at denne bajasen fort skal bli utrolig voksen. Hans problem skal aldri kunne bli mitt og min families belastning.

Men å kalle ham pedofil blir litt for billig og innlysende uvitende om begreper.

Endret av MoskvaMorten
  • Liker 4
Skrevet

Å si at det er pedofili er vel å dra det litt langt, men det er ikke greit alikevel. Jeg hadde overhodet ikke akseptert at mitt barn ble sammen med noen som var så mye eldre!

Skrevet

13-14 synes jeg er for ungt, men at en 15-16-åring blir sammen med en på 18-20 år ser jeg ikke helt problemet med, så lenge det er snakk om ett likeverdig forhold. Jenter er tidligere ute enn gutter, så 3-4 års aldersforskjell, hvor gutten er eldst er nokså normalt. Lillebroren min på 19 har vært sammen med jenter som er inntil 4 år yngre, og når jeg ser dem sammen synes jeg ikke de jentene virker for unge for han, siden han tydeligvis liker jenter med bein i nesa, som ikke lar seg utnytte på noen måte.

Skrevet
Det er det dummeste og mest naive jeg har hørt. Bra du ikke er dommer i overgrepssaker. Da hadde det vært mange løse svin som ødela livet til flere unger.

En på 13-14 er et barn. Uansett om vedkommende har fått hår på tissen eller pupper eller hva som helst. Du kan ikke på noen måte sammenligne en 20-åring med en 13-åring.

En 20-åring har som regel litt løsere "grenser" for hvor gamle kjærestene må være enn en på 14, f.eks tror jeg ikke det er mange 20-åringer som ville tenkt seg om to ganger før h*n ble sammen med en på 18 eller 22, men vet du hva - en 20-åring har behov en 13-åring ikke skal møte.

Og jeg er glad du ikke er noen dommer, for man er ikke pedofil fordi man har sex med en 13-14 åring. Pedofile tenner på små barn, og de er ikke utviklet i det hele tatt. Så en 13-14 åring ville i mange pedofiles øyne være for gammel.

Og en på 13-14 år er IKKE barn, for de går under begrepet ungdom. Men de er under den seksuelle lavalder, og man kan bli straffet for å ha sex med de ( om man selv er over 16).

Om en på 15 har sex med en på 13, er den personen også pedofil? Om en på 16 har sex med en på 14, er den personen også pedofil? Eller er det bare fordi den ene personen er rundt 20, at du kaller han pedofil?

Uansett er det utrolig tåpelig å vanne ut pedofilbegrepet, for en bør kanskje finne ut hva det betyr før en uttaler seg om de tingene.

Pedofili er en seksuell legning hvor en person føler seksuell tiltrekning overfor prepubertale barn.

Selve ordet pedofili er opprinnelig gresk og betyr kjærlighet til barn. En person må vanligvis tydelig og klart foretrekke barn spesielt og være tilbøyelig til adferd for at man skal betrakte vedkommende som pedofil. Seksuell omgang med barn regnes som et seksuelt overgrep og straffes som en alvorlig forbrytelse.

Pedofile oppfattes ofte som barnekjære og ser ut til å ha god evne til kontakt og samvær med barn. Samtidig kan de ha problemer med å etablere og opprettholde voksne relasjoner. Pedofiler opererer ofte i miljøer med nærhet til barn, for eksempel ved lekeplasser eller i svømmehaller. Noen ganger arbeider de i barnehager eller med fritidsaktiviterer for barn. Selv omtaler de gjerne seg selv som barnas venn og en person som tar avstand fra vold og tvang. Det er imidlertid viktig å ha klart for seg at ikke alle med seksuell interesse for barn forgriper seg i praksis, og at mange som forgriper seg på barn også er seksuelt tiltrukket av voksne og kan ha voksne seksualpartnere[1].

Det er ikke uvanlig at pedofili brukes generelt om de som er tiltrukket mennesker yngre enn den seksuelle lavalder, selv om de som tiltrekkes pubertale mennesker strengt tatt burde betegnes under det mer ukjente begrepet hebefil.

Forskjellige teorier har blitt fremholdt om hva som er årsaken til at noen interesserer seg for å ha seksuell omgang med barn. Noen tenker seg at de pedofile føler at de gjennom et seksuelt forhold til et barn kan få en form for kjærlighet som de selv manglet som barn. Dette er noe som har blitt fremholdt innen psykoanalyse. Noen har forsøkt å finne årsaken i evolusjonære og biologiske faktorer. Noen har tenkt at pedofile har vanskelig for å omgås voksne og derfor utøver sin seksualitet med barn. Enda noen forskere ser på pedofili som en seksualisert aggresjon.

Hebefili, eller ephebophili, er en seksuell tilstand der en voksen tiltrekkes av unge mennesker i puberteten, det vil si mellom 11 og 16 år. Dette er et lite utbredt begrep, og mange hebefile blir feilaktig omtalt under det mer utbredte begrepet pedofile som beskriver tiltrekning til mennesker som er pre-pubertale, altså ca. før de er 11-12 år, men som gjerne blir brukt for alle som tiltrekkes av mennesker under den seksuelle lavalder.
  • Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Det er jo ikke et problem egentli, hvis jenta (14) er ganske moden for alderen , og gutten (19)liker denna jenta skikkeli godt, å ikke er bare ute etter sex, men et seriøst fårhold ?

Det er jo noen gutter som ikke bare er ute etter sex ?

Når jeg var 14 hadde jeg en venn på 19. Men mamma ville ikke lat meg være venn med han, er ikke det litt feil ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...