Gå til innhold

hva gjør jeg med naboens katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En nabo av meg tar ikke ordentlig vare på sine katter mener jeg. Hun er ofte borte lenge av gangen og kattene er ute uten at det er satt ut vann og mat til disse.

Det værste er at 2 av kattene er unger på knappe 3 mnd. Disse er ute hele natten og om dagen og så vidt jeg har sett. De løper inn hos meg med en gang vi åpner døren her hjemme for de vet at det er mat på kjøkkenet. Jeg har to katter selv og har ikke mulig het til å ta til meg to katter til. Skulle gjerne gjort det for jeg syns så synd på de. Har prøvd å snakke med henne ,men uten hell

Endret av Mew
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riktig instans å kontakte ved mistanke om mislighold av dyr er jo mattilsynet. Men jeg tror nesten jeg kan garantere at de ikke kommer til å gjøre noe med dette. De har jo hatt så mye å gjøre i det siste med å sjekke restauranter i Oslo. Men du får jo bare prøve å ringe dem, de er de eneste som kan ta fra folk omsorgen for dyr.

Desverre er det altfor mange som ikke tar seg godt nok av dyra her i landet, og desverre er det ingen myndighet som griper inn :(

Skrevet

Skjønner at du ikke har mulighet til å ta til deg to katter til, men så lenge de kommer inn til deg og spiser av de andre kattenes mat, så vil de jo bare fortsette å komme til deg. Men det vet du sikkert.

Desverre er det sånn, at mange som har katter, ikke tar seg så godt av dem som de burde. De mener vel at kattene kan finne det de trenger av mat, ute. Men de burde kanskje ikke ha hatt dyr?

Om du har prøvd å prate med henne, og hun ikke gidder å høre, så vet jeg faktisk ikke hva du skal gjøre.

Vær også klar over at de sikkert ikke har fått mark-kur, så det er vel ikke usannsynlig at de har mark, og det vil dine også mest sannsynlig få da....

Ikke lett det der. Tror ikke dyrebeskyttelsen kan gjøre så mye med det heller.

Skrevet

Takk for svar. Det var jo det jeg regnet med.

Kattene får ikke komme inn til oss. Men når mine barn åpner døren hender det de løper inn(det gjelder kattungene). Jeg har da løftet de ut og bært de bort til huset de"bor" i og ringt på døren, men det er aldri noen hjemme.

Jeg håper bare de overlever vinteren og naboen tar til fornuft og tar bedre vare på kattene hennes.

Skal prøve å snakke med henne igjen neste gang jeg ser henne.

Kan jo værtfall be henne sette ut mat og vann til dyrene hennes når de er borte.

Skrevet
Ikke lett det der. Tror ikke dyrebeskyttelsen kan gjøre så mye med det heller.

Nei dyrebeskyttelsen har ingen myndighet til å gripe inn overfor katter som har et hjem. Det er det mattilsynet som kan gjøre (men sjelden gjør..)

Skrevet
En nabo av meg tar ikke ordentlig vare på sine katter mener jeg. Hun er ofte borte lenge av gangen og kattene er ute uten at det er satt ut vann og mat til disse.

Det værste er at 2 av kattene er unger på knappe 3 mnd. Disse er ute hele natten og om dagen og så vidt jeg har sett. De løper inn hos meg med en gang vi åpner døren her hjemme for de vet at det er mat på kjøkkenet. Jeg har to katter selv og har ikke mulig het til å ta  til meg to katter til. Skulle gjerne gjort det for jeg syns så synd på de. Har prøvd å snakke med henne ,men uten hell

Hva mener du egentlig? Hvor lenge av gangen er hun vekke? Timer, dager, uker?

Er de avmagret og engstelige? Virker de vanskjøttet? Og hva i alle dager, skal ikke katter kunne være ute både på dagen og natten? Er det noen grunn til å tro at kattene har det vondt bortsett fra at de er mye ut og spiser hos deg?

At kattene kommer til deg og spiser skyldes at du nok har gitt dem mat tidligere. Katter er spiser gjerne der de får mat, og at de spiser hos deg betyr IKKE at de ikke får mat hjemme!

Skrevet
Hva mener du egentlig? Hvor lenge av gangen er hun vekke? Timer, dager, uker?

Er de avmagret og engstelige? Virker de vanskjøttet? Og hva i alle dager, skal ikke katter kunne være ute både på dagen og natten? Er det noen grunn til å tro at kattene har det vondt bortsett fra at de er mye ut og spiser hos deg?

At kattene kommer til deg og spiser skyldes at du nok har gitt dem mat tidligere. Katter er spiser gjerne der de får mat, og at de spiser hos deg betyr IKKE at de ikke får mat hjemme!

Jeg synes nå det er uforsvalig å la kattunger være ute på egen hånd, så små katter er jo som babyer. De er spesielt utsatt for sykdommer (tipper de ikke er vaksiner), og sanseapparatet er ikke ferdig utviklet. Dessuten er det viktig at kattungene holdes inne så de får masse menneskekontakt, det er det som gjør dem til husdyr og ikke til "villkatter"

Men det i seg selv er ikke nok til å frata eier omsorgen. Men jeg synes nå at hvis det blir snakk om flere dager i strekk så er det svært uforsvarlig, men desverre fortsatt ikke nok til å ta fra eier kattene :tristbla:

Skrevet

Til gjest.

De får nok mat hjemme(når de får komme inn) det tviler jeg ikke på.

Jeg har ikke gitt de mat her da jeg ikke har lyst på flere dyr. Men det er noe som ikke stemmer når de roter i søpla til folk og smetter inn med en gang det er en liten åpnng i døra. Det er da ikke bare hos meg de vil inn...... Det er flere her som sier at de prøver å komme inn hos dem og det er jo ikke så rart nå når det er blitt kaldt ute.

Dessuten er de svært utsatt for sykdommer og evt kunne bli tatt av større dyr. Kattunger på 3 mnd er ikke ment til å være ute hele natten og dagen, mener nå jeg.

Uansett så setter man ut mat og vann eller avtaler med noen at de mater kattene når man skal være borte for helga.

Tror du jeg skriver dette for å sverte naboen? Nei, det er jo for jeg er bekymret for kattungene som jeg mener kunne hatt det bedre, evt kunne h*n gitt de bort.

Skrevet

Uff, forferdelig at folk skaffer seg dyr når man ikke har tid til å ta seg av dem! Jeg skjønner virkelig ingenting. :frustrert:

Nei, vi skulle hatt dyrepoliti her i landet også, slik de har i mange stater i us bl.a

Da skulle jeg vært den første som meldte meg til tjeneste!

Skjønner at du er frustrert over denne uansvarlige damen. Men dessverre, det er ikke mye å gjøre enn å "klage" til henne!

Hva med om dere naboer skriver ett brev til henne? Hvor dere redgjør for frustrasjonen og situasjonen?

Da bør hun jo reagere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...