Gå til innhold

Vinterklar hage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus m/liten hage.

Gresset er litt langt, men ikke ekstremt. Kan jeg klippe det nå så sent på året?

Kan jeg strø på "plenkrutt" (Hønsemøkk ol)?

Det er noe mose i gresset, spesielt inntil hekken på den ene siden av hagen. Er det evt. noe annet jeg kan gjøre nå for å bedre på moseproblemet?

Kan jeg stusse hekken? Det er hekk med blader som faller av om høsten og den er ujevn ol, er redd snø da kan knekke den.

Det er vel for sent å plante både løk og stauder nå?

Bor i Stavanger, det er 5-9 grader og REGN for tiden.

Håper på svar fra dere som skjønner dere på hager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sette løk så lenge det går an å grave i jorda, ikke noe problem. :)

Skrevet

Det er ikke for seint å plante løk nå, så lenge det ikke er tele i bakken.

Hekken kan du vel stusse, hvis du da ikke vil vente til tidlig om våren. Det blir omtrent det samme.

Plenen hadde jeg ikke giddet å klippe nå. Dessuten, om det er vått og regn blir det en drittjobb å rake opp gresset, og du bør ikke la det ligge og råtne på plenen. Om du skal gjødsle den eller ei kommer vel litt an på hva din plen trenger, ellers er jeg ikke noen plenekspert. Om det er endel mose kan du kalke, men jeg tror jeg ville ventet til våren. Du kan også gjødsle der for å fremme vekst av gress, men igjen; jeg ville ventet.

Andre ting du kan gjøre er å gjødsle litt i bed. Stauder ville jeg ventet med å plante, jeg har i hvert fall litt dårlig erfaring med å plante stauder seint, i hvert fall hvis det er små planter - de blir gjerne svekket av flytting/omplanting, og tåler vinteren dårligere. Men jeg bor i ganske mye kaldere klima enn deg (innlandet Trøndelag).

Skrevet

Både plen og hekk ville jeg ha ventet med til våren hvis jeg var deg. De fleste planter har gått i dvale nå selv om det ikke er frost hos deg.

Løk kan du sette nå. Jeg brukte hakke og spett da jeg satte løk her i høst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...