Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Har dere kjøpt gave og kort til "pappaen" idag? Blomster kanskje? Hva gjør man på farsdagen egentlig? Lage god middag? dessert osv.. ? Feirer man det? Isåfall, hvordan?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Da jeg vokste opp hadde vi alltid kaffekos til faren min samt at han fikk hjemmelagde kort og tegninger av oss ungene. Etter at vi ble voksne har jeg og mine søsken fortsatt tradisjonen med kaffelag og en liten oppmerksomhet ellers, det være seg ei vinflaske, et par sokker eller andre småting.
Kykkelikokos Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Jeg bor på en annen kant av landet enn pappaen min. Jeg sender derfor kort og tar en hyggelig prat med ham over telefonen.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Jeg skal lage middag til pappan min, og gi han en stor pose snop (kjøpt masse forskjellig snop og pakket det inn i celofan), for det er han så glad i
Rannva Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Min far fikk frokost på sengen da jeg bodde hjemme, og god middag og kake. Nå får han lys på graven. Min mann får velge middag, og så lager vi kake til ham. Kommer sikkert til å få hjemmelagde kort e.l. når barna blir litt større.
Litt Lost Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 Min samboer fikk blomsterdekorasjon. Han er så glad i blomster. Min far fikk innrammet bilde av meg og barnebarnet. Jeg gir de alltid noe i form av gaver eller oppmerksomhet.
Gjest Mayamor Skrevet 12. november 2006 #7 Skrevet 12. november 2006 Min far fikk en blomsterbukett og samboer fikk Pondus bok nr 6 fra barna sine. Synes enhver anledning til ekstra oppmerksomhet er koselig.
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #8 Skrevet 12. november 2006 Jeg overser både farsdagen og morsdagen glatt. Kan ha noe med å gjøre at pappa har bursdag tidlig i november, og mamma har bursdag tidlig i februar, så bursdagene faller på eller i nærheten av far-/morsdagen, og de blir dermed ikke så naturlig å feire.
Belit Skrevet 13. november 2006 #9 Skrevet 13. november 2006 Jeg vokste opp med full feiring av morsdag og farsdag, med bløtkake, gaver og kort. Mannen min og jeg er skjønt enige om at disse dagene er handelsstandens festdager og intet annet, så vi feirer ikke nå lenger. Mamma peste meg noe vanvittig for å "huske på pappa" på farsdag lenge etter at jeg flyttet og erklærte at jeg syntes hele greia var noe tull, men etter at vi fikk barn selv og heller ikke markerte for hverandre har hun sluttet å mase.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 Hjemme, for min samboer, feirer vi med en liten oppmerksomhet og koser oss med ekstra god middag og dessert/ kake. Min pappa fikk en flaxkalender av meg.
ATV Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 fikk kort som ungen hadde laget, tegna meg som rocker og i store bokstaver sto det "pappa ruler".. slår all hverdens sokker og truser, helt klart
Kykkelikokos Skrevet 13. november 2006 #12 Skrevet 13. november 2006 Jeg vokste opp med full feiring av morsdag og farsdag, med bløtkake, gaver og kort. Mannen min og jeg er skjønt enige om at disse dagene er handelsstandens festdager og intet annet, så vi feirer ikke nå lenger. Mamma peste meg noe vanvittig for å "huske på pappa" på farsdag lenge etter at jeg flyttet og erklærte at jeg syntes hele greia var noe tull, men etter at vi fikk barn selv og heller ikke markerte for hverandre har hun sluttet å mase. ← Det blir hva du gjør det til. Man kan fint feire farsdag uten å kjøpe masse gaver.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #13 Skrevet 13. november 2006 Har dere kjøpt gave og kort til "pappaen" idag? Blomster kanskje? Hva gjør man på farsdagen egentlig? Lage god middag? dessert osv.. ? Feirer man det? Isåfall, hvordan? ← En dag for handelstanden. Burde avskaffes. Er så mange barn som er uten far som får høre fra andre unger hva de gjør på en slik dag. Det samme gjelder morsdagen. hedre mor/far ellers i året.
Thomasine Skrevet 13. november 2006 #14 Skrevet 13. november 2006 Her i huset lagde jeg middag for 4 stk pappaer!! Min egen, mannen min, broderen og til pappaen hos et vennepar av oss. Min Pappa fikk en ullgenser, mannen fikk en bilde laget av eldstemann og en bok (pocket!!) han hadde ønsket seg. Hva de andre fikk vet jeg ikke... Ikke mitt ansvar... God middag og kake/dessert har alltid hørt med til fars-/-morsdag... Jeg synes som andre at dette er en hyggelig tradisjon - skal ikke ksote for mye, og den gang ungene våre husker på å lage noe fint til pappaen sin, slutter jeg å kjøpe i tillegg... Tanken som teller.
Trampe Skrevet 13. november 2006 #15 Skrevet 13. november 2006 Bløtkake koster jo ingenting, og var tradisjon hos oss da jeg var lita jente. Farsdag og morsdag var de eneste dagene i året da vi fikk komme i "storsenga" og kose oss med kake - og pappa fikk gjerne gaver i form av ting han trengte og dermed ville ha kjøpt uansett. Ikke dyrt i det hele tatt, bare masse kos. Nå har jeg et mer anstrengt forhold til farsdagen, men det bunner i at jeg ikke lenger har kontakt med min far. Mannen min har ikke samme forhold til dagen, men ringer allikevel faren på farsdagen. Når vi en gang får barn håper jeg å gjenopprette kosen jeg hadde som jente med farsdag og morsdag. Det er godt å ha et par slike kosedager i året
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2006 #16 Skrevet 13. november 2006 Min far fikk klær som mamma betalte også lagde vi søstrene frokost med egg og bacon til han
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #17 Skrevet 14. november 2006 Farsdag og morsdag er handelsstandens påfunn for å selge mer i perioder hvor folk egentlig tenker at de skal vente og bruke penger på ferien eller julefeiring. Kosedager og kake kan man ha uten å kalle det farsdag eller morsdag. Fødselsdager er dager med kake og frokost på senga, og da trenger det ikke bare være mors eller fars fødselsdag som markeres på denne måten. Ja til kos og kaker, nei til kommersialisering. Ille nok med de kommerse jubeldagene vi har ellers.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #18 Skrevet 14. november 2006 Farsdag og morsdag er handelsstandens påfunn for å selge mer i perioder hvor folk egentlig tenker at de skal vente og bruke penger på ferien eller julefeiring. Kosedager og kake kan man ha uten å kalle det farsdag eller morsdag. ← Man trenger som sagt ikke bruke penger. Hjemmelagde kort og gaver og litt ekstra god middag er bare koselig. Ja, vi koser oss ellers i året også, men det er noe spesielt når det er en fastsatt dag. (Jeg synes det er så mange som ikke vil kose seg på trass, bare fordi dagen har et navn. Hvorfor ikke bare ha det hyggelig, og om man ikke vil bruke penger, så lar man være?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå