Gå til innhold

Trygg fjerning av maskinvare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det hende, sånn helt hypotetisk, at "trygg fjerning av maskinvare" kan få maskinvaren til å slutte å fungere som den skal?

Min gamle, trofaste mp3-spiller sluttet å virke kort tid etter jeg oppdaget den funksjonen..

meeen, jeg må vel kanskje innse at det er alderen som har tatt på, den er nærmere 4 år gammel :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nye MP3-spiller sluttet å virke før jeg oppdaget den funksjonen. ;)

Men til spørsmålet ditt, høres rart ut om det skal ødelegge spilleren, men jeg vet ikke helt sikkert.

Skrevet (endret)

Hmm... Ikke godt å si. Jeg fant også ut at den funksjonen fantes for et par måneder sider... Ikke skjedd noe galt med mp3-spilleren min, annet enn at all musikken forsvant fra den en gang. Aner ikke om det er noen årsakssammenheng der da.

Edit: jeg har også en sånn "trådløstinternettsak" som vissnok også skal fjernes på den måten. Det har jeg aldri gjort, og den har blitt tatt ut og inn mange ganger. Den ble ikke ødelagt av det.

Endret av brumma*
Gjest Kaffomann
Skrevet

Det er vel helst tap av data og "ødelegge" programfiler du evt. har på USB-lagringsenheten som er faren.

Skrevet

Jeg bruker alltid trygg fjerning om maskinen er på.

Min bedre halvdel har en tendens til å røske ut ting i hytt og pine og har pr i dag 2 USB-porter som ikke fungerer i tillegg til en del duppeditter som ikke fungerer helt som de skal. Om dette har noen sammenheng vet jeg ikke, men jeg tar ikke sjansen.

Skrevet

For å ta eksempelet med mp3-spilleren. Hvis du lagrer en sang på mp3-spilleren er det ikke sikkert at den fysisk lagres på mp3-spilleren før du tar sikker fjerning av maskinvare. Dette fordi operativsystemet kan cache flere filer og fysisk skrive dem senere. Det er samme grunn til at man skal slå av pc'n fra operativsystmet. ikke bare trykke på powerknappen.

Skrevet

Okei. Da skal jeg fortsette med det.. Takk for svar!

Skrevet

Hvis du bruker Windows tror jeg ikke det er noe stor fare å bare dra den ut. Tror microsoft har tatt høyde for at de har mange ukyndige brukere, så jeg tipper de stort sett skriver til enheten med en gang. Har i alle fall aldri opplevd problemer med dette på windows.

På linux har jeg derimot opplevd at filene ikke var på disken hvis jeg ikke har unmountet (som det heter der) filsystemet før jeg har tatt ut den eksterne usb-disken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...