Lille meg :) Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Jeg har nettopp funnet bilder av min 14 år gamle lillebror, hvor han drikker... Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre med det... Jeg får desverre ikke snakket med han selv, da vi ikke bor på samme sted. Vet heller ikke om jeg bør fortelle det til moren min. Jeg vet hun kommer til å bli helt fra seg, og vet ikke om hun egentlig kan gjøre noe for å hindre at han drikker uansett. Hva syntes du jeg skal gjøre? Skal jeg bare snu ryggen til (det er mange 14 åringer som drikker...), eller skal jeg prøve å gjøre noe med det? Veldig takknemlig for råd!
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Ta en prat med lillebroren din. Selv om dere ikke bor på samme sted så har dere vel en eller annen form for kontakt? Telefon eller msn kanskje... Det kan være den ene gangen han drakk eller han kan feste hver helg. De fleste tenåringer prøver ut alkohol uten at det betyr så mye. Vær en storesøster og ikke gå til moren din og fortell det du vet. Dersom du har et godt forhold til lillebroren din så kan han bruke deg som samtalepartner i forhold til ulike ting. Føler du for å si noe til moren din så kan du jo bare snakke om det på generelt grunnlag. Kanskje la det falle noen ord om at enkelte prøver ut alkohol veldig tidlig. Forhåpentligvis så begynner hun og tenke litt i forhold til at hun har en tenåring i huset. Jeg fikk også se bilder av 14-åringen min med ølflaska i den ene hånda og røyken i den andre. Det var storesøster som viste meg bildene. Jeg sa aldri noe til sønnen min, men jeg fulgte ekstra nøye med ham og satte noen begrensninger. Helt vanlige relger som har har i forhold til tenåringer.
Lille meg :) Skrevet 12. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2006 Ja, jeg kan forsåvidt prøve å snakke med han på msn. Men føler at det ikke blir det samme som å snakke med han face-to-face. Jeg tenkte litt på å fortelle det til en annen bror av meg som fortsatt bor hjemme. Diskutere det med han, og kanskje han kunne snakke med yngstebroren. Føler at han har mer respekt for broren min, enn for moren min (noe som nok er ganske vanlig på den alderen..)
Lille meg :) Skrevet 12. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2006 Takk for svar! Fint å få luftet tankene mine litt. Jeg syntes også 14 år er litt ungt, begynte selv å drikke som 16 åring, så var ikke så mye bedre. Men samtidig syntes jeg at man har utviklet seg veldig på disse to årene. Jeg får snakke litt med den andre broren min om det, så får vi prøve å finne ut hva som er best å gjøre.
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 Jeg begynte å drikke veldig tidlig, men da jeg ble 16-17 så var jeg lei av å feste hver helg, og det var da de fleste andre på min alder begynte, og de holder på fortsatt (er 20 år nå).. Så det er ikke alltid en tidlig debut gjør at man havner på skråplanet, jeg fikk iallefall et sunt forhold til alkohol ved å kunne eksperimentere, i forhold til de som hadde totalforbud for å være full frem til de var 18, for da var det spennende å holde på i smug, og enda mer spennende når man ble 18.. Storebroren min sladra aldri til mamma, selv om hun visste, for jeg ble jo hentet hver gang. Det ble aldri noe styr ut av det, men det hendte at jeg og storebroren min prata sammen om det da, at jeg måtte være forsiktig, ikke ta imot noe fra den og den osv.. Ta det opp med broren din direkte, eller gjennom broren din, men ikke innta noen belærende holdning. Bare si at dere vet at hva han gjør, og spør om det er ofte, hva han drikker osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå