Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar SeloZok 50mg daglig. Jeg lurer på om det er farlig for fosteret om jeg blir gravid mens jeg tar disse tablettene, altså før jeg vet at jeg er gravid.

I tillegg lurer jeg på om hva man eventuelt gjør når man vil bli gravid. Tar SeloZok forebyggende mot migrene, og hvis jeg slutter får jeg flere anfall, og migrenemedisinene jeg da må ta skal ikke tas under graviditet (NSAID eller noe sånt). Er det noen som har vært i samme eller lignende situasjon?

Skrevet

Et utdrag fra Felleskatalogen om Selo-Zok:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Reduserer perfusjonen av placenta og kan forårsake fosterdød og prematur fødsel. Intrauterin vekstreduksjon er observert i forbindelse med tilførsel over lengre tid ved mild til moderat hypertensjon hos gravide. Har gitt opphav til økt fødselsvarighet og bradykardi hos foster og det nyfødte barnet. Videre er det sett hypoglykemi, hypotensjon, økt bilirubinemi, samt hindret respons på anoksi hos den nyfødte. Hjerte- og lungekomplikasjoner kan oppstå en tid etter partus. Barnet bør derfor overvåkes 48-72 timer etter fødsel, spesielt hvis betablokkere ikke har vært seponert 2-3 dager før fødsel. Betablokkere har ikke vist teratogene effekter i dyrestudier, men det er sett redusert navlestrøm, redusert fostervekst, forsinket forbening og økt føtal og postnatal dødelighet. Skal bare brukes hvis fordelen oppveier risikoen hos fosteret. Overgang i morsmelk: Finnes i morsmelk i konsentrasjoner 3 ganger morens plasmakonsentrasjon. Det er mulig at barnet kan bli påvirket. Bør ikke brukes under amming."

Med andre ord, du bør nok bestille deg en legetime for å diskutere med legen din før du begynner å prøve på alvor. :)

Skrevet

Jeg vet det og jeg prøver ikke enda. Men jeg lurer på hva som skjer hvis jeg likevel blir gravid. Jeg skjønner ikke det medisinske språket i felleskatalogen, dessverre. For eksempel skjønner jeg ikke om det som står der betyr at det er farlig å ta SeloZok i begynnelsen eller i slutten av graviditeten eller hele tiden.

Jeg skal snakke med legen om dette, men det er greit å ha tenkt litt på forhånd og ikke være helt blank, for da glemmer jeg ofte å spørre om ting. Kommer gjerne på det dagen etter, og da er det litt sent. Derfor jeg ønsker å få noen innspill, så jeg kan være litt forberedt til jeg skal møte legen. :)

Skrevet

Det står at det er farlig hele tiden.

Det kan føre til fosterdød og for tidlig fødsel.

Dårlig vekst hos fosteret ved bruk over lengere tid og høyt blodtrykk for moren. Og langsom hjertefrekvens hos fosteret og det nyfødte barnet.

Lavt blodsukker, gulsot og mangelfull tilførsel til vevet er også sett hos den nyfødte. Hjerte og lungekomplikasjoner kan oppstå en tid etter fødsel.

Det skal bare brukes hvis fordelen oppveier for risikoen. Men dette er store risikoer og jeg ville aldri ha brukt det, det finnes nok et annet alternativ.

Skrevet

Veldig mange blir bedre av migrenen under graviditet, så det er ikke sikkert det blir noe problem å ikke ta disse tbl. Og det finnes noen migrenetbl man kan ta selv om man er gravid, i så liten grad som mulig selvfølgelig.

Skrevet

Tusen takk for forklaringen! Det høres ikke noe særlig ut å bruke SeloZok under graviditet. Dersom noen vet om alternativer, vil jeg gjerne høre om det, så jeg kan sette meg inn i dem og lese om dem før jeg tar det opp med legen.

Men foreløpig bruker jeg prevansjon og prøver egentlig å ikke bli gravid. Men det er jo likevel sjanse for at jeg blir gravid nå mens jeg bruker SeloZok. Jeg vil gjerne høre om hvis noen har opplevd det eller vet om det er veldig skadelig for fosteret før man vet at man er gravid. Det er jo dumt om man får et skadet barn på grunn av medisinene.

Har dosen noe å si forresten?

Skrevet
Veldig mange blir bedre av migrenen under graviditet, så det er ikke sikkert det blir noe problem å ikke ta disse tbl. Og det finnes noen migrenetbl man kan ta selv om man er gravid, i så liten grad som mulig selvfølgelig.

Jeg har blitt verre av p-piller før, men ikke av minipiller. Har det noe å si for om jeg blir bedre eller verre av migrenen under graviditet?

Skrevet

Ja det tror jeg det har. Tåler heller ikke p- piller oga migrene, så det vil jo si at migrenen er hormonell. Når man er gravid produserer man mindre av de "migrene-fremkallende" hormonene. Husker ikke hva som er hva, og har ikke tid til å slå opp ;)

Skrevet
Ja det tror jeg det har. Tåler heller ikke p- piller oga migrene, så det vil jo si at migrenen er hormonell. Når man er gravid produserer man mindre av de "migrene-fremkallende" hormonene. Husker ikke hva som er hva, og har ikke tid til å slå opp ;)

Det hørtes jo veldig lovende ut :) Håper du har rett! Hvis noen vet mer om dette, blir jeg glad for informasjon!

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Du bør spørre en lege om disse tingene!

Skrevet

Jeg har allerede sagt at jeg skal spørre legen om dette. Men det er jo legen som har satt meg på disse medisinene, og jeg er litt i tvil om det var helt gjennomtenkt. Derfor vil jeg gjerne ha noen innspill med meg tilbake til legen. Jeg trenger ikke råd om at det er lurt å snakke med legen, men lurte på andres erfaringer eller kunnskap, slik at jeg kunne møte legen som litt mer forberedt.

Det virker ikke som dette var noe så mange hadde erfaringer med, dessverre. (Eller kanskje heldigvis :) ) Men jeg blir fortsatt glad for svar, gjerne nettsider med informasjon.

Skrevet

Det har ikke falt deg inn aa soeke etter informasjon selv, da? ;) Synes du har faatt masse bra svar, jeg. Dette er tross alt ikke en side for medisinere.

Tips: er mulig det finnes en del mer informasjon paa engelsk.

Skrevet

Hvorfor har ingen fortalt meg at det finnes forebyggende medisiner mot migrene?!?!?!? :overrasket:

Og jeg som akkurat var hos legen forrige uke... Fikk bare nye doser med Zomig og Paralgin jeg.. Huff! Og jeg som er relativt mye plaget også..

Hadde du vært registert bruker skulle jeg ha sendt deg en PM. Det er jammen ikke mye hjelp i disse legene når man hele tiden selv må fortelle dem hva man ønsker/har hørt finnes osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...