Gå til innhold

Har noen erfaring med seroxat?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hege Karoline

Jeg er ei jente på 23 år som har fått diagnosen panikkangst. Jeg har fått medisinen seroxat, og har tatt denne i 2mnd nå, er nå symtomfri. Har noen erfaring med seroxat? Hva skjer vis jeg slutter? Hilsen nervøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke selv sepponere seroxaten din. Det må legen din gjøre. Du bør også snakke med dine lege angående bivirkninger og symptomer på denne type medisin. Selv om noen her kanskje har merket noen virkninger, trenger ikke du få de samme symptomene. Alle reagerer idividuelt på medisinen.

Jeg tenker at hvis du nettopp har fått denne medisinen, så må du også gjevnlig til lege. Spør han da vel :wink:

http://www.doktoronline.no/pub/qa/89.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt seroxat for depresjon og angst og det har hjulpet meg enormt.Har ikke prøvd å slutte enda, da det ikke er farlig å gå på disse pillene en lang periode.Har kuttet ned til kun en halv om dagen, og dette går helt fint.Snart vil jeg vel kutte ut helt, men det er ikke noe hast. Den eneste bivirkningen jeg har merket da jeg gikk på 1 om dagen, var at den seksuelle lysten forsvant. Jeg hadde "lyst" nå og da men ikke så ofte. Nå da jeg går på en halv har dette problemet forsvunnet. Jeg var også mye plaget av sjalusi før, og dette har også forsvunnet helt. Fin bonus :ler: Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allo allo

Jeg har gått på seroxat i flere år nå (tre fire år tror jeg) mot angst og depresjon, og har bare positive erfaringer med dette. Jeg begynte å trappe ned for nesten to år siden. Men dette gikk ikke så bra da høsten kom. Da måtte jeg gå opp igjen til en tabl. Jeg skal nå begynne å trappe ned igjen snart. Jeg gruer meg litt, men jeg tror det går bra da min livssituasjon er en helt annen.

Da jeg trappet ned ble jeg litt svimmel, men det gikk over da jeg fikk stabilisert meg på en halv. Men ikke trapp ned før du føler deg helt sikker og klar for det. Gjør du det for tidlig kan du få tilbakefall ( min erfaring) Ikke trapp ned for raskt (I tilfelle ubehagelige bivirkninger) og gjør det i samråd med lege/psykolog. Det er greit å ha noen å prate med underveis.

Dette er mine erfaringer og råd, det er sikkert andre som har andre.

LYTKKE TIL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en dokumentar på nederlandsk tv før jul om diverse antidepressiva og en av disse var seroxat. en av bivirkningene var at man kunne bli suicidal... kjæresten min brukte også seroxat en stund men han har heldigvis gått over til et harmløst merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en skal tenke på er at den samme medisinen kan virke forskjellige fra person til person. Dette må fagpersonell hjelpe hver enkelt å finne ut av.

Men ALDRI - ALDRI justèr mengden uten å konferere med legen først. Det gjorde jeg - og gikk på en skikkelig smell. Så heretter snakker jeg bestandig med legen før jeg endrer inntaket.

Uten at jeg er fagmann på området så virker det som om 2 mnd. er litt for kort tid til å vurdere behovet eller ikke.

Det jeg har erfart er at denne type medisiner ikke er medisiner som hjelper "på et øyeblikk" - man må nok bruke en del tålmodighet i tillegg til pillene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

snakk med legen din om eventuell endring i doseringen.

dette er en medisin man ikke skal slutte brått med, men trappe ned på!

dette er meget viktig, fordi man kan få mange meget uheldige bivirkninger hvis man slutter brått, og hjernen ikke får de mengder med seratonin som den er vant til. du kan sikkert ringe legen din og spørre om ny dosering, om du vil trappe ned, men du vil sannsynligvis bli anbefalt å fortsette med den dosen du har, siden du bare har tatt medisinen i to måneder.

for mange tar det så lang tid før medisinen begynner å fungere, og du kan enda oppleve at bivirkninger går over, etc.

synes det er flott at du har blitt kvitt din panikkangst, og håper at du får samtaleterapi i tillegg til seroxaten, slik at du får full effekt av medisinen.

husk at det tar lengre tid å få full effekt igjen etter en mislykket nedtrapping, så vær litt tålmodig.

ang slike medisiner og selvmordsfare, så er det nok en risiko når det gjelder særlig deprimerte som kan få energi og mot til å virkelig gjøre det, når de får medisiner. det er nok ikke medisinene som skaper disse situasjonene.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...