Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem elsker du betingelsesløst? Barna dine? Kjæresten/samboer/mannen din?

Hva betyr begrepet betingelsesløs kjærlighet??

:hjerter_rundt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker barna betingelsesløst. Det vil si at jeg elsker dem uansett hva de gjør. Jeg er glad i barna mine, selv om jeg ikke alltid er like glad i handlingene deres, og jeg kan ikke tenke meg den handling de kan gjøre som kan drepe min kjærlighet til dem.

Jeg elsker også mannen min, men der kan jeg ikke si at det er helt betingelsesløst. Dette er en annen type kjærlighet, og enkelte handlinger vil drepe min kjærlighet til ham.

Skrevet

Betyr det at man bare elsker mannen sin i "gode dager og ikke i "onde" slik man lover ved ekteskapsinngåelse....?

Skrevet

Veldig greit forklart av forrige gjest. :Nikke: Men vil legge til jeg er også i stand til å elske en mann betingelsesløst. Det er ikke det samme som at jeg vil leve med hva som helst. Jeg ville brutt ut av et forhold som var skadelig for meg selv om jeg fortsatt hadde sterke følelser for mannen. Av og til er det rett og slett snakk om selvoppholdelsesdrift.

Skrevet

Blir det ikke litt det samme med barn også da? Man finner seg ikke i hva som helst. Et barn som vokser opp og blir kriminell, voldelig og/eller narkoman....

Vi setter vel da betingelser for hva slags oppførsel vi godtar - men ikke betingelser for kjærligheten vi allikevel kan gi?

Når vi går i fra en mann fordi forholdet er skadelig så tar vel kjærligheten slutt.

Betingelsesløs kjærlighet betyr vel ikke det samme som evig kjærlighet?

Skrevet

For meg betyr betingelsesløs kjærlighet at man ikke bare elsker på grunn av men også på tross av. Det betyr at man respekterer at man er forskjellige. At man ikke stiller betingelser som tilsier at den andre skal fortjene å få ens kjærlighet.

Skrevet
Betyr det at man bare elsker mannen sin i "gode dager og ikke i "onde" slik man lover ved ekteskapsinngåelse....?

Nei, det betyr det ikke.

Det betyr at jeg setter "betingelser" for min kjærlighet til ham. Gjentatte episoder av vold, utroskap osv går ikke under kategorien "onde dager", det går på svik og vil være en "dealbreaker". (Kom ikke på det norske ordet :sjenert: )

Vi mener det samme "Gjest 11:16", men vi forklarer det bare på forskjellig måte.

Skrevet

Men betingelsesløs kjærlighet betyr da heller ikke at man skal leve med hva som helst!!!

Når Bernina sier "onde" dager så tror jeg hun (slik som jeg definerer det jeg tror er den opprinnelige meningen med gode og onde dager) mener "onde" dager i betydning av dager med motgang. Og da tenker ikke jeg dager hvor mannen mishandler eller på andre måter skader sine kone. Når man sier at man ikke kan være i et forhold som er skadelig for en, selv om en fortsatt har sterke følelser for mannen, så handler ikke dette om mangel på betingelsesløs kjærlighet.

Å gi betingelsesløs kjærlighet har ikke noe med å tillate å bli nedverdiget eller å undergrave sin egen verdi. Heller det motsatte. Jeg tror heller at det er ganske sterke kvinner (og menn) som har evnen til å elske betingelsesløst. Dvs. mennesker med selvtillit som ikke lever igjennom andre. De makter å leve side om side med sin partner og ikke igjennom sine partner.

Skrevet

Det er mennesker som er trygge på seg selv som tørr å elske betingelsesløst!

:hjerter_rundt:

Skrevet

Betingelsesløs kjærlighet defineres også som kjærlighet som ikke tenker på egen vinning! Og det burde da være like viktig både når det gjelder barn og partner!

Men "what's in it for me"-faktoren er vel litt høyere når det gjelder forhold mellom mann og kvinne...? Og dermed blir evnen til betingelsesløs kjærlighet også svakere...?

Skrevet

Betingelsesløs kjærlighet er den eneste kjærligheten det :-D

Finnes ikke noen annen type... Da er det ikke kjærlighet. Om man må ha noe igjen for å elske noen, hvordan kan man si at man elsker vedkommende da?

Skrevet

Den uttalelsen må jeg bare si meg enig i SW20.

Ser ut til å være bred enighet om det her.

Gjest synseren
Skrevet

Betingelsesløs kjærlighet er å elske og godta alle sider ved partneren.

Skrevet

Betingelsesløs kjærlighet er å ikke kreve noe av den andre parten, og likevel se ham eller henne i det samme lyset (elske ham/henne like sterkt). Jeg kunne nok ikke elske en mann betingelsesløst, men barn (så lenge de er barn) samt dyr er lette å elske på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...