Gå til innhold

Linser man kan sove med....

Kosejente

Anbefalte innlegg

Har til nå brukt dagslinser og har forsåvidt vært fornøyd med de..

Har nå fått tilbud om å prøve ut månedslinser som man har på hele døgnet i en måned uten å ta de ut....!!

Er det noen som har prøvd ut disse og evt. hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Er det virkelig slik at man uten ubehag kan gå med disse natt og dag i en måned??

De skal visstnok ifølge forskere være bedre enn andre linser fordi de slipper mer oksygen inn på øyet...

De er forøvrig laget av silikon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg byttet til slike etter å ha brukt dagslinser i flere år. Jeg synes de er helt greie. Man kan bruke de i 1 måned, men jeg har brukt dem i ca 2 måneder...pga at de er så dyre. Kanskje derfor har jeg begynt å få hyppige øyebetennelser - særlig på vinteren, så nå går det i briller...

Men, kan absolutt anbefales, de er mere praktiske. Bortsett fra at hvis du er veldig tørr på øyene, og du mister en linse, så er de dyrere å erstatte i fht dagslinsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil ikke anbefale noen å sove med linser på om natten, til dags dato er det ingen linse som slipper igjennom nok oksygen til øyet, og øynene trenger hvile, linser stenger for oksygenet uansett, og linser består dessverre ikke ennå av luftehull, men plast som stenger for oksygentilførselen!

Det med at man kan bruke linser om natten, er bare oppfunnet for at vi mennesker skal bruke enda mer penger på linser!

Det er direkte skadelig for øyet til dags dato å bruke linser for mange timer om gangen, man kan få alvorlig øyenbetennelse, det fikk jeg en gang, og fikk beskjed om at jeg måtte kutte ned bruken, ellers kunne jeg ende opp med å miste sidesynet mitt! det vil si at sidesynet mitt hadde blitt uklart.... øynene er ikke noe å spøke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det har vært en tråd med et lignende tema her før en gang... Mener å huske at det var en som hadde fått noen lumske basiller bak linsene, og det hadde blitt ganske ille ettersom hun brukte slike månedslinser som satt inne hele tiden. Nå er det vel ikke akkurat vanlig at slike ting skjer, men jeg innbiller meg at det er større risiko når du har linsene på deg hele tiden, uten å rense dem og la øynene hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det anbefales jo at man veksler mellom briller og linser uansett da, for øynene har godt av det...

Jeg skal ikke uttale meg om disse nye linsene, for dem har jeg ikke hørt om. Bruker briller selv, og synes det er helt greit (særlig da linser ikke kan korrigere mitt syn helt, ifølge optikeren som frarådet meg linser på et tidspunkt da jeg ikke VURDERTE dem engang :) )

Men jeg vet om folk som har brukt bare linser (ikke om natta da) i mange år, og som nå aldri mer kan bruke linser, pga problemer med betennesler og slikt. Det anbefales alltid at man har briller i tillegg til linser.

Sambo har linser, men har også briller, og han sier at det er deilig for øynene (og optikseren sa han skulle gjør det sånn) å bytte til briller en times tid før leggetid i alle fall, slik at øynene fikk "fri" fra linsene. Han veksler nå fra dag til dag han, etter humør, hvortravelt han har det, og om det regner :) (Bergen... regner det ofte her da?? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte de linsene et par mnd. og var ikke fornøyd med dem i det hele tatt. Var mye plaget med tørre øyne, kløe og uklart syn. Skiftet tilbake til dagslinser og da forsvant alle disse problemene. Tror nok ikke disse linsene var så fantastiske som optikeren påstod :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg syns du skal prøve linsene og se om de passer til deg!

Jeg har selv hatt døgnliser i ca 1 år, og syns de fungerer kjempeflott.

Har også hatt hyppige undersøkelser så jeg vet at øynene mine har det bra!

Det er forsket mye på disse linsene slik at man vet at man kan gå med de hele døgnet uten å få mer skader av disse enn man gjør med vanlige linser.

Når det er sagt så er det jo sånn at det aldri er bra med linser fordi de blir sett på som et fremmedlegemet av øyet. Man har lettere for å få karinnvekst og mer porøs hornhinne. Men dette gjelder alle linser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min optiker foreslo sånne linser. Jeg har brukt dem i 3 år, og har stort sett vært fornøyd! Jeg må sørge for å dryppe øynene med tårevæske før jeg slår av lyset for å sovne. De er litt tørre om morgenen, men etter noen minutter i dusjen så er de helt fine.

Hvis du bruker mye sminke, bør du ta dem ut og skylle dem en gang i uka, for å få vekk grums.

Jeg synes det funker veldig bra! Anbefales å prøve, i hvertfall for en måned. Men ikke alle kan ha sånne linser. Min kjære produserer altfor mye proteiner i øynene, og derfor kan han ikke bruke sånne. Det vet selvfølgelig optikeren din.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har døgnlinser, og har brukt disse snart et år. I begynnelsen synes jeg ikke de var noe særlig, men jeg valgte å fortsette litt til. Nå synes jeg de er helt fine. Jeg begynte med disse fordi jeg har en unge som våkner hundre ganger om natta, og jeg har ganske dårlig syn. Så derfor tenkte jeg det var praktisk å kunne se når jeg våkner..Jeg hater å gå med briller, og jeg har ikke briller heller.

Til tider kjenner jeg at jeg er litt sliten i øynene, men det kommer vel av mye jobbing foran dataskjermen, vet ikke om jeg er mer sliten i øynene nå enn med dagslinser.

Min optiker anbefaler å ta de ut iallefall en gang i uken, men jeg er ikke så flink til det.

Jeg kommer iallefall til å fortsette med disse linsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..!! :)

Ser ut som at de av dere som har prøvd disse døgnlinsene (med unntak av en) er fornøyd..... :)

Jeg begynte på "prøvemåned"...men måtte avslutte....har fått et sår på hornhinnen...sannsynligvis når jeg har tatt av linser.....må derfor bruke briller i en til to uker. Har mistet brillene...så jeg måtte investere i nye...greit å ha uansett da.....

Skal prøve på nytt når såret er grodd...

Synes forøvrig døgnlinsene var mye mer behagelig å ha på øyet enn dagslinsene.....

Dette med mengden proteiner som øyet produser har ikke optikeren min nevnt...skal spørre om det ved neste kontroll.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg bare på en ting :

Dere som opplever øyenplager og tørre øyne med linsebruk,- ikke bruk langtidslinser! De med mest fuktighet er dagslinser. Og det er lurest sånn sett i allefall, - selv om de er dyrest.

I det hele tatt,- dagslinser sies i følge optikere jeg har snakket med, å være best hygienemessig. Selv om linsene blir renset osv.... Og ingen linse pr i dag slipper igjennom NOK oksygen, så ubehag vil nok de fleste få en eller annen gang.

Du (Vilje) som bruker månedslinser og har brukt dem i to måneder.... At du tør ? Det skal absolutt ikke gjøres og er FY-FY fra optikerhold.Har du først råd til linser i det hele tatt, bør du vitterlig ha råd til å bytte dem ut når du skal. Det er jo ikke noen lek da.... Du ser jo selv at du har fått øyebetennelse!?!?

Jeg har selv (sannsynligvis fra øyesykdom / øyebetennelse / hormhinnebetennelse da jeg var barn) blodkardannelse over hornhinnen og kan dessverre ikke bruke linser pga at for lite oksygen til øyet, KAN gjøre at disse blodkarene fylles med blod igjen og at jeg da tilslutt ikke vil kunne se. Hvis du er rød og sliten i øynene og dette ikke gir seg,- og du fortsetter å bruke linsene dine lenge etter at du egentlig skulle kastet dem, bør du ta et forvarsel! Ikke ta sjansen! Det er flere som har ødelagt øynene ved uvøren linsebruk. Det er ikke verdt det! Håper du fortsetter med briller en stund....

Klem, Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
Gjest Thomas andre løn

Jeg har brukt mnd linser i snart 6 mnd. Har stort sett hatt de på hele tiden. Nå på vinteren har jeg våknet med et knall rødt øye 2 ganger. Det er utrolig vondt og ubehagelig. Kan nesten ikke se. Så heretter kommer jeg aldri til og sove med linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt sånne linser i flere år. Er ikke sikker på hvor lenge, men det er vel omtrent siden de først kom på markedet. Før det brukte jeg vanlige månedslinser. Forskjellen for meg var at det hvite på øyet ble hvitere etter jeg byttet til "sovelinsene."

Ellers fikk jeg beskjed fra optikeren min at jeg kan ha dem på hele måneden, også ta de av på kvelden før jeg skal bytte og sove 1 natt uten. Dette har jeg gjort i alle årene siden jeg startet, og har til dags dato ikke hatt infeksjon/betennelse, og heller ikke plager. Jeg blir en sjelden gang litt tørr på øyet, og drypper da med linseveske. Merker ikke linsene i det hele tatt.

Det neste problemet er at de gangene livet mitt har vært såpass tøft at jeg har hatt ordentlige gråte-sessions, så må jeg ta av linsene og legge dem i linseveske for å forhindre at de blir "grå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fra februar i 2003! Det har sikkert skjedd mye på linsefronten siden den gangen.

Oida, det la jeg ikke merke til! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...