Infinity Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Jeg arbeider offshore, og helikopteret mitt var 1,5 timer forsinket i land. Jeg hadde 15 min. på å nå flyet mitt, så jeg var nødt til å løpe gjennom kontrollen med bagasjen min. Der ble det jo bråstopp....... De konfiskerte alle hårproduktene mine, og alt av renseprodukter. Jeg fikk jo muligheten til å sjekke inn på vanlig måte, men da hadde jeg også mistet flyet mitt. Hårproduktene var fra frisør, og renseproduktene var fra Decleor. Det beløper seg til ca. 2000,- Kan jeg kreve dette erstattet fra arbeidsgiver ?
Gjest Cosmic Girl Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Jeg ville tro det er litt avhengig av om arbeidsgiver betalte flybilletten din, og om de hadde betalt for flex-billett Dersom du hadde fått sistenevnte, kunne du jo ha endret fly. Men hvis de dekket billetten din og kjøpte en du ikke kunne endre, ville jeg tro saken stilte seg annerledes, for da MÅTTE du jo på flyet. Samtidig har det vært så mye snakk om de nye lovene mht flytende væske på flyet, at du burde vært klar over at tingene dine ville bli konfiskert (dersom det var flytende), og da kunne du kanskje ha sjekket inn bagasjen din med et senere fly? Ville nevnt for arbeidsgiver at produktene dine ble konfiskert fordi helikopteret var forsinket og du måtte rekke flyet ditt, og sett hvordan vedkommende reagerer
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Du kan jo selvsagt forsøke å kreve dette erstattet fra arbeidsgiver. Om du får det, det vet dessverre ikke jeg. Men, hvorfor pakket du ikke bare ned frisørproduktene før du satt deg i helikopteret? I din jobb er det vel ofte forsinkelser.... Hadde du tenkt å pakke om på flyplassen hvis du hadde hatt bedre tid, eller glemte du rett og slett de nye reglene som gjelder?
Gjest niomi Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Tviler på det, for som Xavia sier burde du vært ferdigpakket i henhold til de nye reglene allerede når du gikk ombord i helikopteret, i tilfelle forsinkelser. Forsinkelsene på helikopterne off shore skyldes vel stort sett dårligv vær (hår ei venninne som sitter og krysser fingrer for godvær i morra slik at hun kommer seg i land), og været rår ikke arbeidsgiver over.
Pasha Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Nå har det jo vært snakk om de nye reglene lenge og at du ikke har fått med deg det og pakket ned flytende produkter i bagasje du kunne ha sendt avgårde (altså ikke håndbagasje) er da ikke arbeidgiver sin feil. Men du kan jo alltids prøve deg og se hva evt får igjen fra arbeidsgiver
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 Slik jeg forstp det rakk hun ikke å sjekke inn bagasjen og måtte derfor ta den med om håndbagasje? Jeg aner ikke, men jeg ville ha prøvd.
Arwen Skrevet 12. november 2006 #7 Skrevet 12. november 2006 Slik jeg forstp det rakk hun ikke å sjekke inn bagasjen og måtte derfor ta den med om håndbagasje? ← sånn forstod jeg det også. jeg ville også hørt med arbeidsgiver, men om du har noen krav, det tviler jeg på.
punkyB Skrevet 12. november 2006 #8 Skrevet 12. november 2006 Kan jeg kreve dette erstattet fra arbeidsgiver ? ← Er jo ikke noe i veien for å prøve. Vil jo tro dette er en ny situasjon for arbeidsgiver også. Kanskje litt avhengig av hva sags flybillett du hadde og når evnt. neste fly gikk - for du kunne jo da ha ventet på neste avgang.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #9 Skrevet 12. november 2006 Men, hvorfor pakket du ikke bare ned frisørproduktene før du satt deg i helikopteret? I din jobb er det vel ofte forsinkelser.... Hadde du tenkt å pakke om på flyplassen hvis du hadde hatt bedre tid, eller glemte du rett og slett de nye reglene som gjelder? ← Det hadde ikke hjulpet hvordan jeg pakket bagen. All bagasje ble jo tatt med. Jeg måtte ha ventet 2 timer på neste fly. Det er også det siste flyet for kvelden, så jeg tok ikke sjangsen. Det har skjedd før at jeg har blitt strandet i feil by fordi jeg ikke fikk plass. Jeg tror jeg skriver en regning til arbeidsgiver...
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #11 Skrevet 12. november 2006 kravet for erstatning er bla at det må være en adekvat årsakssammenheng, dvs krav om påregnelighet. Er det påregnelig for arbeidsgiver at dårllig vær som gjør at helikopteret blir forsinket skal føre til et tap av hårprodukter på kr 2000? Det er ikke alltid man kan finne noen til å erstatte det tapet man har hatt. Man må se på hvem som er nærmest å skulle bære dette tapet. Og i dette tilfellet er det nok TS som er nærmest å bære tapet. Og var TS i tjeneste da dette skjedde? I tjeneste kan man i større grad påberope seg erstatningsansvar.
Gjest niomi Skrevet 12. november 2006 #12 Skrevet 12. november 2006 (endret) Slik det ser ut, hadde ts fleksibillett, og kunne ventet på neste fly. Da hadde ts rukket å sjekke inn og dermed ikke mistet hårproduktene. Men hun valgte å ikke gjøre dette. Da vil neppe arbeidsgiver være erstatningsansvarlig. Så vidt jeg vet, er ikke off shore-arbeiderne i tjeneste lenger når de har gått av helikopteret. Den siste biten hjem er vanlig arbeidsvei, ikke tjenestevei. Endret 12. november 2006 av niomi
Gjest Gjest_*Frøya*_* Skrevet 12. november 2006 #13 Skrevet 12. november 2006 Slik det ser ut, hadde ts fleksibilitet, og kunne ventet på neste fly. Da hadde ts rukket å sjekke inn og dermed ikke mistet hårproduktene. Men hun valgte å ikke gjøre dette. Da vil neppe arbeidsgiver være erstatningsansvarlig. ← Tja. Jeg vil ikke si jeg har så mye fleksivitet, før det blir mye konsekvenser for resten av hjemreisen. Er det ikke plass på siste flyet, så må jeg overnatte i en annen by. Om jeg hadde fått plass på siste fly, så hadde jeg fremdeles ikke kommet meg helt hjem på grunn av leggetid til barnet mitt. Helikopteret var heller ikke forsinket på grunn av dårligt vær, men på grunn av tekniske problemer. De har hatt 4 nødlandinger på 3 uker. Jeg er ikke helt enig med deg, om at det er jeg som må være fleksibel med hjemreisen. Jeg har arbeidet 14 dager, og har krav på å komme hjem fortest muligt, ikke billigst muligt.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #14 Skrevet 12. november 2006 Tja. Jeg vil ikke si jeg har så mye fleksivitet, før det blir mye konsekvenser for resten av hjemreisen. Er det ikke plass på siste flyet, så må jeg overnatte i en annen by. Om jeg hadde fått plass på siste fly, så hadde jeg fremdeles ikke kommet meg helt hjem på grunn av leggetid til barnet mitt. Helikopteret var heller ikke forsinket på grunn av dårligt vær, men på grunn av tekniske problemer. De har hatt 4 nødlandinger på 3 uker. Jeg er ikke helt enig med deg, om at det er jeg som må være fleksibel med hjemreisen. Jeg har arbeidet 14 dager, og har krav på å komme hjem fortest muligt, ikke billigst muligt. ← Jeg skjønner at dett er surt for deg. Men det blir veldig mye "hvis-atte", som ikke er gyldig innenfor erstatningsrett i Norge. Slik er livet noen ganger, det er du som er nærmest å bære kostnaden her, ikke arbeidsgiver.
Gjest niomi Skrevet 12. november 2006 #15 Skrevet 12. november 2006 Tja. Jeg vil ikke si jeg har så mye fleksivitet, før det blir mye konsekvenser for resten av hjemreisen. Er det ikke plass på siste flyet, så må jeg overnatte i en annen by. Om jeg hadde fått plass på siste fly, så hadde jeg fremdeles ikke kommet meg helt hjem på grunn av leggetid til barnet mitt. Helikopteret var heller ikke forsinket på grunn av dårligt vær, men på grunn av tekniske problemer. De har hatt 4 nødlandinger på 3 uker. Jeg er ikke helt enig med deg, om at det er jeg som må være fleksibel med hjemreisen. Jeg har arbeidet 14 dager, og har krav på å komme hjem fortest muligt, ikke billigst muligt. ← Som sagt så er vel du ferdig på jobb når du går av helikopteret. Arbeidsgiveren din har ingenting med hvilken pendlervei du velger. At du bor langt unna basen din, er ikke arbeidsgivers ansvar. Det er du selv som velger å ikke bosette deg nær jobben din (dvs basen).
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Tja. Jeg vil ikke si jeg har så mye fleksivitet, før det blir mye konsekvenser for resten av hjemreisen. Er det ikke plass på siste flyet, så må jeg overnatte i en annen by. Om jeg hadde fått plass på siste fly, så hadde jeg fremdeles ikke kommet meg helt hjem på grunn av leggetid til barnet mitt. ← :klø: skjønte ikke helt sammenhengen med leggetid av barnet. Skjønner frustrasjonen din, og at det er skikkelig surt!! Rart ikke de på flyplassen kunne hjulpet deg med rask innskjekk for eksempel i din situasjon...de burde jo ha kunne kommet opp med en løsning siden du ble nødt til å ta med all bagasjen ombord... Men på en annen side er det jo heller ikke flyplassen sitt problem at du kommer sent da, pga forinkelse før vel og merke. En regel er jo en regel....og de gjorde jo bare jobben sin, men ingen har jo tapt på å yte litt ekstra service heller da... Men hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et brev med forklaring om situasjonen etc etc, for det er jo lov å prøve!! Man får jo ikke annet enn nei...og er du heldig får du en erstatning:kose: Men når du faktisk kunne ventet to timer, sjekket inn bagasje på vanlig måte og kommet deg hjem spørs det hva arbeidsgiver sier da. Og hadde du måtte blitt til neste dag i værste fall, hadde jo arbeidsgiver betalt hotell og mat og alt! Men som sagt, lov å prøve seg Men hvis viktigheten av å komme seg fort hjem var barnet. At det var derfor du valgte og handle slik du gjorde, at du MÅTTE hjem til barnet, for det var vel ikke med?? Eller?? Hva hadde du gjort hvis det hadde vært tåke og ikke kommet i land i det hele tatt??? Lykke til, håper du har en snill arbeidsgiver!!
Infinity Skrevet 12. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2006 Det ordner seg. Sjefen min på land ringte, så jeg var snar med å legge frem problemet mitt.. Jeg skal føre det på regning. Hva de gjør videre med den vet jeg ikke. Kanskje de sender den videre til Norsk helikopter som ikke klarer å levere de tjenestene de har forpliktet seg til. Som sagt så er vel du ferdig på jobb når du går av helikopteret. Arbeidsgiveren din har ingenting med hvilken pendlervei du velger. At du bor langt unna basen din, er ikke arbeidsgivers ansvar. Det er du selv som velger å ikke bosette deg nær jobben din (dvs basen). ← Du. Jeg har hatt base i England i mange år. Jeg tror ikke de er så interessert i at jeg flytter over. Jeg arbeider jo stort sett i Norge. Det har jo ingenting å si hvor basen er når det kommer til offshore. Jeg reiser der det er problemer innenfor mitt felt. Arbeidsgiver har selvsagt noe med hvilken pendlervei jeg velger.
Infinity Skrevet 12. november 2006 Forfatter #18 Skrevet 12. november 2006 :klø: skjønte ikke helt sammenhengen med leggetid av barnet. valgte og handle slik du gjorde, at du MÅTTE hjem til barnet, for det var vel ikke med?? Eller?? Hva hadde du gjort hvis det hadde vært tåke og ikke kommet i land i det hele tatt??? Lykke til, håper du har en snill arbeidsgiver!! ← Jeg skulle hente henne, og legge henne hjemme. Tåke er tåke... Det får jeg ikke gjort noe med.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #19 Skrevet 13. november 2006 kravet for erstatning er bla at det må være en adekvat årsakssammenheng, dvs krav om påregnelighet. Er det påregnelig for arbeidsgiver at dårllig vær som gjør at helikopteret blir forsinket skal føre til et tap av hårprodukter på kr 2000? Det er ikke alltid man kan finne noen til å erstatte det tapet man har hatt. Man må se på hvem som er nærmest å skulle bære dette tapet. Og i dette tilfellet er det nok TS som er nærmest å bære tapet. Og var TS i tjeneste da dette skjedde? I tjeneste kan man i større grad påberope seg erstatningsansvar. ← Noen som har forlest seg på erstatningsrettsboka her ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå