Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2003 #1 Skrevet 1. februar 2003 Leste i dag i flere aviser om en damen som ble tatt med herion gjemt i skjeden. For ikke lenge siden hørte jeg om en annen jente som kom fra Amsterdam og som den snille hunden på flyplassen fattet interesse for. Hun måtte bli med tolleren og denne undresøkte jentas hulrom GRUNDIG med behansket hånd. De fant ingenting, for jenta hadde heller ikke med seg uautoriserte varer. Hun hadde derimot vært inne på en coffeshop og drukket en brus (ja, de selger brus der inne også) og hasjlukten hadde satt seg i klære hennes. Men det var egentlig ikke poenget mitt.. Dersom man kommer i en slik situasjon der man ikke har noe å skjule, men en toller ikke tror deg og vil inn og pirke i kroppen din, har man lov til å nekte? Hvilke andre alternativer finnes? Går jo an å ta røntgenbilder for å se det ligger noe skjult i tarmer, magesekk, rektum osc. Kan tollere/politi legge deg ned i bakken mens en annen tvinger fingrene sine opp i skjeden/analen din, bare for å sjekke? Blir ikke det er overgrep (enten man nå har gjemt noe der eller ikke)? Er tollere/politi hevet over loven, iforhold til overgrep/voldtekt? Jeg vet at jeg kommer til å nekte en hulromsundersøkelse hvis jeg kommer i den situasjonen. Hva tror dere om dette? Noen som vet hvilke regler som gjelder? -Hilsen en som revurderer sin Amsterdam-tur
Gjest Duchess Skrevet 1. februar 2003 #2 Skrevet 1. februar 2003 Tollere og politi har ikke lov til å undersøke deg, men du kan ikke nekte en undersøkelse av en lege.
Thomas Skrevet 2. februar 2003 #3 Skrevet 2. februar 2003 Tollvesenet har ikke rett til å undersøke kroppen hulrom. Det er det bare en lege som har lov til, men da med ditt samtykke. Hvis du også nekter dette må tollvesent få en rettslig kjennelse - de må gå til en lavere rettsinnstans og legge fram de bevisene eller mistankene de har mot deg. Hvis de får en kjennelse kan det bli snakk om å bruke tvang. Dette er en resurkrevende prosess som tollerne forsøker å unngå ved at de ikke opplyser deg om de rettene du har.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2003 #4 Skrevet 2. februar 2003 Vi hører innimellom slike avisander om jenta som ble undersøkt av tollere osv. Undersøkt i alle hulrom osv... Ved mistanke blir lege tilkalt. Tollere gjør IKKE slike undersøkelser.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2003 #5 Skrevet 2. februar 2003 Godt å høre det da... Et annet alternativ er å få den mistenkte på sykehus for å ta røntgen, de gjør vel fortrinnsvis det før de legger folk i bakken og tvinger seg på dem. - revurderer stadig Amsterdam-turen
Thomas Skrevet 3. februar 2003 #6 Skrevet 3. februar 2003 Har sjekket litt om dette: Tolloven § 12 gir tollvesenet rett til å kontrollere personer ved grenspassering. De kan inspisere bagasjen din og be deg kle av deg og undersøke klærene dine. Men de har ikke rett til å bruke makt for å oppnå dette. Bruk av fysysk makt mot en borger er det bare politiet som har lov til. Hvis du nekter å kle av deg vil nok tollerne overlate deg til politiet, som igjen vil ta stilling til om du skal kontrolleres.
Gjest Kim Erik Lokker Skrevet 5. februar 2003 #7 Skrevet 5. februar 2003 Derimot er det slik at på menn, som jo har litt færre hulrom, fungerer det greit med klystér...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå