Gå til innhold

Friske krydderurter - holdbarhet?

'Lilly'

Anbefalte innlegg

Planlegger å få tak i div. friske krydderurter som jeg skal ha på kjøkkenet (Ikke bare kjøpe en kvast i ny og ned, men nærmest en krydderhage på kjøkkenet... skjønner?). Har lenge tenkt på det, men har hørt andre si at de har problemer med å holde de ved like. Hvor lenge holder de? Hvor og hvordan trives de best? Hvilke krydderurter holder seg godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Mynte tåler ganske røff behandling og er lett å holde ved like, vokser fort gjør de også. Timian pleier jeg også å klare å holde liv i en stund, imens basilikum og koriander pleier å ta kvelden ganske fort....

Hvis du kjøper urtene i dagligvarebutikken er det viktig at du planter dem om i en større potte, pottene de kjøpes i er for små, og røttene får ikke nok luft og da varer de ikke lenge. Det beste er vel å så frøene selv, "oppskriften", hvor mye lys og vann osv. de skal ha pleier å stå på frøpakken.

Har planer om å lage meg en liten urtehage ute på balkongen til våren, deilig med enkel tilgang til friske urter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som står i butikkene ser så shabby ut, ser for meg at det yngler av småfluer... :roll:

Har lenge hatt planer om å så frø, men må nok vente til jeg får plass til dem et sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god idè å så dem selv. Lukten av friske krydderurter på kjøkkenbenken er fantastisk, men jeg får de ikke til å vare mer enn en ukes tid før de henger med hodet.

Noen som har sådd selv og gi noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...